Într-o atmosferă plăcută, Meryl Streep a discutat cu jurnalistul francez Didier Allouch în fața unei săli arhipline, în Théâtre Debussy, despre cum s-au schimbat oportunitățile pentru femei în timpul carierei sale, despre experiența bizară de la Cannes de acum 35 de ani, dar și despre colaboratorii săi favoriți.
"Cele mai mari staruri din lume sunt femei acum", a declarat Streep, fiind apoi aplaudată de întreaga sală. "Deși, probabil, Tom Cruise le întrece", a râs aceasta. Streep a fost întrebată cum explică faptul că de 30 de ani de când critică deschis inegalitatea salarială dintre bărbații actori și femeile actrițe, lucrurile nu s-au schimbat prea mult. Aceasta a ținut să îl contrazică pe moderator, declarând că acum "este foarte diferit față de cum era atunci când am început. Înainte nu erau prea multe femei în poziții de putere în cadrul studiourilor și era foarte greu pentru bărbați să se vadă pe ei înșiși în rolul unei protagoniste feminine. Primul film în care am jucat și la care au venit bărbați să-mi zică «știu cum te-ai simțit» a fost The Devil Wears Prada - [aceștia rezonând cu acel sentiment că] trebuie să iei decizii și nimeni nu te înțelege."
"Rolurile femeilor în filme sunt minunate acum. Sunt atât de multe femei care produc filme pentru ele însele și le admir pe cele care fac asta. Reese [Witherspoon], Nicole [Kidman] și Natalie Portman. Fiecare are propria ei casă de producție." Având patru copii și cinci nepoți, Meryl Streep a adăugat în glumă: "Și eu am avut o casă de producție. Copiii. Asta am produs. N-am vrut niciodată să primesc telefoane după ora șapte seara."
Fiind membră fondatoare a mișcării Time's Up - organizație non-profit ce susține femeile hărțuite sexual - în 2018, Streep a precizat că această mișcare "a schimbat lucrurile. Nu numai în Hollywood, dar și în industria ospitalității, pentru chelnerițe, pentru femeile care lucrează în hoteluri. Situații asemănătoare se mai întâmplă și astăzi, dar [agresorilor] le este puțin mai multă frică. În unele locuri, sunt sigură, s-a exagerat, dar în altele s-au identificat adevăratele abuzuri."
Reflectând asupra experienței sale de acum 35 de ani atunci când a venit la Cannes pentru premiera filmului A Cry in the Dark, actrița își amintește că a fost avertizată în legătură cu securitatea precară de atunci: "Când am venit prima dată, mi-au zis «vei avea nevoie de nouă bodyguarzi». Probabil că aveam nevoie de o duzină. În trecut, nu era aceeași securitate, nu existau bariere." Aceasta a explicat că oriunde se ducea, paparazzi îi puneau camerele în față într-un mod agresiv. "Aproape nu mi-am revenit. Nu mi-a venit să cred cât de sălbatic era... Asta este tot ce îmi amintesc. Momentul în care am primit premiul [pentru cel mai bun rol feminin] nici măcar nu mi-l amintesc. Îmi era atât de frică."
Lucrurile s-au schimbat mult de atunci, inclusiv în ceea ce privește securitatea actorilor, iar Streep a menționat că experiența ei a fost mult mai reușită în această ediție: "Am simțit un val de sentimente venind din audiență și este mult mai mare decât am crezut. Atâtea niveluri pline de oameni, până sus. Trăiesc o viață foarte liniștită și nu primesc deloc respect acasă, așa că este incredibil să vin în această arenă și să primesc acest val imens."
Meryl Streep în conversație cu jurnalistul francez Didier Allouch în Théâtre Debussy din cadrul Palais des Festivals, Cannes / Foto: Mihnea Vonica
Atunci când a venit vorba despre oamenii cu care a colaborat, Meryl Streep a avut cuvinte de laudă pentru Steven Spielberg, Clint Eastwood și Adam McKay, dar și pentru Mike Nichols și Carrie Fisher, care au decedat. Spielberg "este un geniu, are o înțelegere atât de bună a mise en scene-ului", Eastwood este "un mare autor, nu a ridicat niciodată vocea pe set, poate o dată când filmam o secvență și se auzea de afară vocea unui membru din echipă". Iar McKay este "un regizor incredibil și foarte amuzant". Despre Mike Nichols a spus că a fost "un mare regizor", iar Carrie Fisher "o prezență fantastică; sălbatică și atât de ascuțită la minte și de amuzantă. Îmi e tare dor de ea."
Întrebată de faimoasa secvență din filmul Out of Africa, în care Robert Redford o spală pe cap cu șampon într-un râu din Africa, Streep s-a ridicat din scaun și i-a arătat pe propria piele jurnalistului Allouch modul greșit în care Redford îi masa scalpul. "Nu voi uita niciodată!", a exclamat acesta. Apoi, după ce Roy Helland, hair stylist-ul lui Streep, i-a arătat partenerului ei de scenă cum să o șamponeze, Redford "s-a cufundat în această activitate și era minunat. După dubla cinci, eram atât de îndrăgostită. Aceasta este o scenă de sex într-un fel. Este atât de intimă. Am văzut atât de multe scene cu oameni care și-o trag, dar nu vedem acea atingere iubitoare. Nu voiam să terminăm scena așa", a mărturisit actrița.
Meryl Streep a recunoscut că deseori era stresată și tulburată înainte de a turna un nou film: "Obișnuiam să-i spun soțului meu cu o noapte înainte «nu știu cum să fac asta, nu știu cum să fac asta. Nu m-am mai simțit niciodată așa și cred că este ceva greșit cu scenariul.» Dar asta pentru că demontezi totul din tine și ajungi să fii vulnerabil, fără nicio protecție." De asemenea, despre filmele blockbuster precum The Devil Wears Prada și Mamma mia!, Streep a precizat că nu țintea să ajungă în astfel de pelicule. "Pur și simplu mă îndrăgosteam de povești... Cele care au ajuns să fie blockbustere... aveam pe atunci 58 și 60 de ani și nu am crezut că vor fi altceva decât amuzante. Nu știam că urmau să fie mari hituri, dar am știut că le pot da viață."