Yellowstone, serialul favorit al americanilor, are destule merite, deşi acestea nu-i justifică extraordinara popularitate şi nici locul 176 în topul imdb al celor mai bune seriale din toate timpurile. Dar nimeni nu-i poate contesta lui Taylor Sheridan, creatorul serialului, că nu a găsit un filon cu un imens potenţial în ceea ce priveşte simpatia conservatoare a publicului. Ca orice descoperitor de aur ficţional, Sheridan nu a ezitat să foreze, propunând două seriale, 1883 şi 1923, gata să arate cum a fost fondată ferma Dutton la sfârşitul secolului 19 şi provocările înfruntate de familie două generaţii mai târziu, când Statele Unite sunt îngenunchiate de ceea ce va deveni cunoscut sub numele de Marea criză economică.
Citeşte şi despre Mayor of Kingstown, un alt serial creat de Taylor Sheridan şi un echivalent urban al lui Yellowstone.
Fascinaţia Hollywood-ului pentru prequel-uri, continuări şi spinoff-uri o fi leneşă - descurajează crearea de poveşti originale - dar se justifică prin accesul la un capital de simpatie deja format din partea publicului. Aceste producţii au o anumită coerenţă - în cazul de faţă ne putem aştepta la poveşti violente despre rezilienţă şi un anumit cod al onoarei, chiar dacă nu întru totul sincronizat cu legea - şi oferă satisfacţia unor legături vizibile sau invizibile cu producţia originală. Aici trebuie spus că, pe lângă 1883 şi 1923, Sheridan pregăteşte 1944 şi un spinoff cu acţiunea în zilele noastre, 6666, despre ferma texană Four Sixes (patru şesari) ce apare în ultimele două sezoane din Yellowstone.
1883 se concentrează pe prima generaţie a familiei Dutton ce se stabileşte în Montana, punând bazele Yellowstone. Povestea începe în Texas, unde James (Tim McGraw) şi Margaret (Faith Hill) Dutton se alătură unei caravane ce străbate periculosul Vest sălbatic pentru a ajunge la bogăţiile din nord. Sam Elliott îl interpretează pe Shea Brennan, un om al legii ce se alătură caravanei, devenind liderul şi protectorul micii comunităţi itinerante, iar Isabel May este Elsa, fiica lui James şi Margaret care va deveni protagonista unei poveşti de dragoste, dar şi victima (şi din păcate comentatoarea) ororilor ce se vor abate asupra caravanei.
Este incredibil cum 1883 a strâns suficientă simpatie pentru a obţine un rating de 8,7 pe imdb. Scenariul stângace şi lipsit de imaginaţie este încontinuu sabotat de comentariile de-a dreptul funebre, în voice over, ale Elsei, într-o evidentă încercare de a o transforma pe aceasta într-o portavoce a feminismului acelor vremuri. În acelaşi timp, faţa botoxată până la imobilitate a lui Faith Hill, mai cunoscută pentru superhiturile ei country decât pentru actorie, este complet nesincronizată cu perioada. Prin cooptarea lui Hill şi a soţului ei din viaţa reală, Tim McGraw, şi el un cântăreţ de country de succes, producătorii au mers la sigur prin activarea celor mai tradiţionaliste şi conservatoare eşantioane ale societăţii americane.
Din punctul de vedere al românilor, 1883 câştigă câteva puncte prin cooptarea actriţei Grațiela Brâncuși (internetul spune că ar fi o urmaşă a celebrului Constantin) în rolul lui Noemi, o ţigancă din Europa ce se alătură caravanei cu cei doi copii. În schimb, scenariul îi tratează pe ceilalţi călători cu enervantă indiferenţă, aceştia agitându-se ca nişte găini bete în fundal sau devenind carne de tun la inevitabilele confruntări cu "pieile roşii". Eu nu am reuşit să termin serialul şi nu simt că am pierdut ceva, din simplul motiv că ştim cu toţii finalul: familia Dutton ajunge în Montana şi înfiinţează Yellowstone.
Cu totul altfel stau lucrurile cu 1923, care beneficiază şi de două adevărate staruri, Helen Mirren şi Harrison Ford, în rolurile lui Cara şi Jacob Dutton. Narativ, serialul este mult mai aproape de Yellowstone, în sensul că familia Dutton deja are un imperiu invidiat şi descoperă noi metode de a-şi exercita influenţa. Ameninţările sunt şi ele reciclate, natura, lăcomia oamenilor şi modernitatea aliindu-se pentru a îngenunchia clanul Dutton, care reuşeşte să dejoace iar şi iar planurile inamicilor. Amatorii de aşa-zise Ouă de Paşti - elemente ce fac legătura cu alte părţi ale universului Yellowstone - vor descoperi că familia mânca în 1923 la aceeaşi masă la care patriarhul John Dutton (Kevin Costner) îşi devora fripturile de vită medium rare un secol mai târziu.
Dar 1923 câştigă puncte importante pentru că este una din extrem de puţinele producţii hollywoodiene (şi categoric cea mai vizibilă) care descrie pe larg modul cum americanii au încercat din răsputeri să asimileze populaţia amerindiană, forţând familiile de băştinaşi să-şi dea odraslele la internate ale bisericii unde viitoarei generaţii i se băgau în cap cu forţa valori şi obiceiuri "civilizate". Universul educaţional care pe hârtie părea inocent sau măcar bine intenţionat, în realitate era populat de măicuţe torţionare, iar dacă vreun elev evada pentru a încerca să se întoarcă acasă era vânat de preoţi care parlamentau mai degrabă cu flinta şi cuţitul şi nu cu cuvântul lui Dumnezeu. Chiar dacă cuvântul "viol" este folosit aici într-un context mai apropiat de mişcarea #metoo decât de moravurile epocii, emanciparea în propriile condiţii a unui personaj amerindian a fost pentru mine una dintre cele mai satisfăcătoare experienţe ficţionale ale anului.
Toate serialele menţionate mai sus se pot vedea în România pe platforma de streaming SkyShowtime.
Părerea ta
Spune-ţi părereaPare un alt articol menit să umple pagina și să atragă rating...