La fiecare dintre insanităţile post-duliste ale lui Danieluc te uiţi şi zici: "Mai rău de-atât nu se poate!" până vine următoarea, cu optimistul răspuns: "Ba se poate!" Vălmăşagul de întâmplări fără cap şi fără coadă de-aici începe cam aşa: o individă (numita Marilena), cu bărbatul (numitul Radu) plecat în Canada la produs, calcă-n străchini cu prietenul lui (numitul Sebi) cel mai bun (şi naşte), şi cu şeful ei (numitul Smântânică) de la serviciu (şi nu naşte). Bărbatul (zisul Radu) e expulzat înapoi spre patria-mumă, aşa că femeia (zisa Marilena) îşi lasă bebeluşul în grija şefului (zisul Smântânică) şi pe urmă se tot strofoacă să dreagă busuioacele.
Ca premisă de posibil "scenariu", în ideea că vreun profesionist ar fi acceptat să dezvolte însăilătura asta, e oricum subţire - ar mai fi fost mult de lucrat, pentru a articula un germene dramaturgic solid. Ceea ce urmează, însă, nu mai e nici subţire şi nici gros, nici solid dar nici schilod - e doar un haos repetitiv şi incoerent, axat abulic cam pe următoarele direcţii:
- Radu, soţul reîntors, se câcâie le nesfârşit cu nişte escrocherii confuze din care nimeni nu înţelege nimic (marfa în cauză e numită misterios "lână", şi apar nişte pungi cu dolari), pregătindu-se să plece iar în Canada, cu un ocol prin Africa de Sud. Se remarcă acelaşi analfabetism dramaturgic din recentul "Legiunea străină" (de orice bun-simţ) sau mai ales haoticul "Tanti", filmat până la urmă de Şerban Marinescu - aceleaşi bălmăjeli sclifosit-stereotipe care se cred "satiră socială", "atitudine morală", "simţ enorm şi văz monstruos", cum cu impetate îl citează ipochimenul pe Caragiale (în "Tanti", în loc de "lână" se tot zice d-a-mboulea "lovă"): omul habar n-are să construiască, el înşiră de-a valma întâmplări pe care i-ar plăcea să le filmeze, şi crede că scrie scenarii.
- Smântânică tot sună noaptea că copilul plânge; Marilena simulează tot felul de chestii ca să nu se prindă Radu; uneori, mai merge pe la Smântânică să vadă de copil. Atunci, Smântânică o regulează, iar ea se văicăreşte: "De ce-mi faci asta? De ce mă necăjeşti?"
- Sebi, cum o prinde, cum i-o trage şi el, iar ea se văicăreşte: "De ce-mi faci asta? De ce mă necăjeşti?"
- Radu, la rându-i, o tot eff-puncte-puncte şi el, iar ea se văicăreşte: "De ce-mi faci asta? De ce mă necăjeşti?"
- Sebi, o dată la două secvenţe când apare, ba se cacă, ba-l taie căcarea, ba tocmai s-a căcat, ba anunţă c-o să se cace, ba se plânge că-l doare burta de când nu s-a mai căcat, ba dă de veste că are diaree (adică, se cacă împrăştiat).
- Marilena contractează un fel de constipaţie urinară cu substrat exstenţial (nu m-ar mira ca autorele să-i fi înfipt un chist la prostată, că-ntr-o asemenea insanitate plină de inadvertenţe totul e posibil). În ce constă (la modul concret) şi în ce scop (la modul concret, la modul abstract - la orice mod), nu ştim, dar tot vedem c-o taie şi nu poate, aşa că-şi îndoaie picioarele-n X, se ţine de beşica udului şi chirăie. Asta pare să fie zona supratemei personajului.
- Diverse alte personaje, când trec şi ele prin cadru, profită şi sau se cacă, sau se pişă (prin tufe sau pe marginea drumului) - probabil ca s-o oftice pe Urilena, c-ar vrea şi ea, şi nu poate.
- De câteva ori, maşinile unora au accidente uşoare - dintr-un singur motiv: ca să vedem şoferi care zbiară: "Du-te-n pula mea!" Atât. (Neica se pare că nu s-a prins că Nicu şi Coana Leanţa s-au dus în... complementara destinaţiei din replica de mai sus, cam de douăzeci de ani aproape fix, şi încă-i mai place să-i şocheze, gen: "Nie-nie-nie-nie, nieee-nieeeee, eu bag înjurături în filme şi voi o luaţi în mână că nu mai aveţi ce să-mi faceţi, sâc!")
...Până la urmă, nu se mai înţelege nimic - da' ştiţi ce-i aia, "nimic"? Nimic, adică NIMIC! Nici ce se-ntâmplă, nici ce credea Danieliuc că vrea el cu abjecţia asta, nici ce-o fi avut în cap Puiu Marinescu când s-a băgat producător, nici ce-au păţit ăia din juriu când i-au dat finanţare. La fel ca-n "Legiunea străină de orice logică" şi "Sistemul urinar", spre sfârşit toţi oamenii de pe ecran o iau razna de-a binelea, într-o fracturare a proceselor psiho-motorii de zici că, pe lângă ce-i aici, la "Dincolo de America", "Şi totul era nimic" şi "Azucena" parcă l-ar fi avut consultant pe Stanislavski. Apar ca de obicei nişte poliţişti de panaramă, caricaturizaţi la nivel de "Vacanţa mare" plus "Cântarea României" (că aşa crede Danleiuc că se face "satiră socială" - consultant de la interne nu şi-a luat, drept pentru care nici nu se mai pune problema corectitudinii procedurilor: toţi se poartă ca-n jocurile de-a hoţii şi vardiştii ale copiilor de grădiniţă). Un fel de urmărire cu maşini, neveridică dar ilogică şi fâsâită, terminată printr-un caft cu bâte şi pistoale, mai ridicol chiar şi decât în "Supravieţuitorul" (nu la nivel de "film de acţiune", că oricum nu s-ar fi pus problema; la nivelul celui mai elementar realism). Un flagrant delict, la fel de penibil. Şi cam atât.
E de la sine înţeles că fantoşele umblătoare din context n-au nici cea mai mică tangenţă cu conceptul de "personaje". Despre individa titulară se poate spune doar că-i o tută buimacă, de patruşcinci de ani brăzdaţi cu insistenţă da' care-şi dă treizeci, fără dram de umanitate, de care nici din greşeală nu i-ar putea păsa vreunui spectator - iar sărmana Cici, de când i s-a dus karma prin porumb, abia dacă mai aminteşte de actriţa subtilă, nuanţată şi amuzantă pe care-o zămislise Olga Tudorache acum douăzeci de ani... Radu e un bişniţar poncif pân-la Dumnezeu, plin de aurării groase şi tatuaje ostentative (inclusiv un Che Guevara pe umăr, ca să ştim noi că Daleniuc critică osârdios comunismul) - Serghei Mizil, în rol, măcar arată pitoresc, cu fizionomia pe care şi-a adus-o de la mama lui, şi recită acceptabil textul. La fel de credibil arată şi se comportă şi Cornel Palade, în Smântânică, precum şi Nicodim Ungureanu, ca Sebi, sau Anca Sigartău, în Aurica. Evident, în toate aceste cazuri, fărâmele de merit le revin actorilor, cu datele lor native, care umplu vag nişte contururi schematice, fără profunzime, fără evoluţie, fără dezvoltare în timp, încremenite în stanţe caricaturale grosiere - cu atât mai iritante şi din cauza replicilor de un fals realism, căutat cu orice preţ, care se chinuiesc să maimuţărească un fel de umor negru scrâşnit, reuşind doar să zgârie auzul.
Aceeaşi discrepanţă se regăseşte în decorurile debutantei Mădălina Marinescu, în marea lor majoritate voit sordide - nu neapărat din vina scenografei, oricum complet lipsită de experienţă, ci mai ales prin faptul că nu au altă justificare decât obsesia lui Danelciuc că "să arătăm că-i naşpa". Nu lipsesc nici eternele maldăre de gunoi patriotic - aici, în ipostaza unui cimitir de maşini, pe care Ion Marinescu îl filmează chiar foarte interesant (ce-i drept, e drept; când uită de veleităţile producătoriceşti şi-şi aduce aminte că de fapt e operator, Puiu chiar poate să scoată din el nişte imagini splendide; merită să precizăm şi că, spre deosebire de "Legiunea străină de cinema", unde Dalenciuc batjocorise deliberat fotografia lui Gabi Kosuth, crezând că dacă arată fals e mai adevărat, de data asta nu i-a mai mers: aici avem de-a face cu o imagine curată, sharff, etalonată îngrjit şi cu lumina pusă bine.) La fel de corect e şi montajul Corinei Stavilă, care reuşeşte performanţa de a asambla coerent nişte secvenţe fără cap, fără coadă şi fără ritm.
Despre marile filme se spune că au principalul merit de "a te pune pe gânduri". Într-un cu totul alt sens, şi producţiile antitetice, astea cu semnul minus în faţă, au acelaşi efect - şi s-ar putea ca acesta să fie singurul motiv pentru care Dumnezeu permite asemenea orori abjecte. Ca să ne atragă atenţia ce ni se poate întâmpla dacă (vorba aforismului), hotărându-se să ne piardă, El ne-ar lua minţile.
Au băgat în haznaua asta sume enorme - ca-n orice producţie de lung-metraj. Nişte cetăţeni adunaţi într-un juriu, deşi vedeau clar că textul era o bălmăjeală de copil tâmpit, nici măcar interesant ca eventuală bizarerie retardată, i-au alocat o căruţă de bani. Ştiau bine al cui e - evident, toată lumea cunoaşte secretul lui Polichinelle de la C.N.C.: aşa-zisa "secretizare" a scenariilor e o gogoaşă care insultă orice inteligenţă cotată peste 79. De-a lungul lunilor de jurizare, membrii comisiei vorbesc cu concurenţii la telefon sau faţă-n faţă, află fără pic de dubiu fiecare scenariu al cui e (după titlu, după poveste, după personaje, după te miri ce), şi dacă vor să-l noteze pe pile, o fac fără nici o jenă - cine să-i oprească? În plus, cum bine spunea Andrei Gorzo recent, textele lui Dalenciuc se recunosc de la prima pagină - şi oricine ştie ce-i poate pielea.
Deci, atât producătorul Ion Marinescu, cât şi membrii comisiei C.N.C., ştiau că "Oroarilena" (sau "Urilena", sau cum i-o fi zicând) era din start o afacere falimentară, al cărei buget avea să se piardă într-o gaură neagră adevărată, nu ca ţeava de scurgere a veceurilor leit-motiv de pe ecran, care de bine de rău măcar se varsă-n Dâmboviţa.
Mai ştiau şi că proiectul e un avorton şi la nivel estetic şi de conţinut: departe de a avea cea mai mică şansă de acces printre filmele "bune, dar nu de public", nu putea decât să suscite câteva comentarii critice extrem de virulente, în mijlocul unui val de tăcere penibilă şi bârfe jenate pe la colţuri.
Şi atunci, de ce???
Spun gurile rele că aceste mizerii n-ar fi altceva decât nişte vehicule ale şpăgii, delapidării şi deturnării de fonduri. Că o mare parte din subvenţia C.N.C. se împarte între onorarii legale - dar complet nelegitime: al "scenaristului", al "regisorului" (aici, uniţi doi într-unul ca siamezii cu un singur sfert-de-lob cerebral), al producătorului, al nevestei regisorului, al fiicei producătorului, etc. - şi şpăgi pentru juraţi. Din ce rămâne, se încropeşte o peliculă neruşinată, ca acoperire. Şi toată lumea e mulţumită - halal!
Refuz să cred o asemenea calomnie antinaţională, şi antiromânească! Doar suntem cea mai cinstită naţie de pe glob, patria mumă şi poporul mum n-ar îngădui aşa ceva! Ar veni el, Ţepeş doamne, ca punând mâna pe ei!
Aşa că, dragi membri ai comisiei, şi dragă Puiule, vă rog din suflet să răspundeţi - nu mie; colegilor, criticilor, publicului, lumii în general:
DE CE ???
Marilena - Un morman patologic
de Mihnea Columbeanu în 30 Mar 2009Citeşte şi:
Spune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film
Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George) - Brad Pitt, „o ființă îngrozitoare”, scria fiul său, Pax, pe Instagram
- Momentul penibil al anului? Cuplul Kutcher-Kunis prezintă scuze publice
- Nasul prostetic mare al lui Bradley Cooper din filmul Maestro, subiect de controversă
- După 11 ani de căsnicie, Natalie Portman se desparte de soțul ei, în contextul zvonurilor despre infidelitate
Ştiri cinema
-
Seri de film sub stele: începe Herăstrău Open Air by Happy Cinema
Herăstrău Open Air debutează pe data de 1 iunie, cu Prieteni imaginari, un film dedicat copiilor și întregii familii. - 28 Years Later, o nouă continuare a francizei cu zombie
- Regizorul iranian Mohammad Rasoulof, condamnat la biciuire și 8 ani de închisoare înainte de premiera noului său film la Cannes
- Kristen Stewart și Oscar Isaac, cuplu căsătorit în thrillerul cu vampiri Flesh of the Gods
- Michelle Yeoh, rol major în mini-seria Blade Runner 2099
Producţie
-
Film românesc cu tematică LGBTQ, în postproducţie
Trei kilometri până la capătul lumii spune povestea unui adolescent respins de familie - Trei kilometri până la capătul lumii, cu Bogdan Dumitrache și Laura Vasiliu, în post-producție
- Un remake anime la hitul live-action One Piece, în lucru la Netflix
- Se filmează noi episoade pentru The Sandman
- Un nou Karate Kid, cu Ralph Macchio şi Jackie Chan
Cronică
-
Trei kilometri până la capătul lumii în competiție la Cannes, o dramă sfâșietoare despre homofobie, corupție și minciuni
Premiera internațională a filmului românesc Trei kilometri până la capătul lumii a avut loc vineri după-amiază la Cannes într-o zi însorită cu cer senin atât pentru cinefili, cât și pentru cinematografia românească. - Furiosa: A Mad Max Saga, George Miller revine la Cannes cu un prequel spectaculos
- Totul despre familia Lefkovics - O poveste despre familie, traume și vindecare
- Munch: Dragoste, fantome și vampiri nobili - Un portret autentic al unui artist complex
- How to Have Sex – Ghidul unei generații despre cum să NU faci sex
Dosarele X
-
Haosul drepturilor de autor: peste zece ani Superman nu va mai zbura!
Ce se va întâmpla când personaje precum Batman şi Superman vor deveni domeniu public? - Cât de (i)relevante sunt procentajele de pe RottenTomatoes?
- The Witcher: de la 9,5 la 4,2. Care e explicaţia?
- Rasismul la Hollywood: cazul Lost
- Regina Elisabeta a II-a: șapte actrițe care au jucat-o fără cusur
CineCloud
Alexandra Maria Lara
Rachele Brooke Smith
John Huston
Reese Witherspoon
Gone
Scent of a Woman
Ioana Scarlatescu
Tyson
102 Dalmatians
Rob Zombie
Faces in the Crowd
Cuibul salamandrelor
Jackie
The X-Files: I Want to Believe
Amintiri din Epoca de Aur 1 - Tovarăși, frumoasă e viața!
Vistrian Roman
Greenland
Dracula Untold
A Different Loyalty
The Ladykillers
Ben Kingsley
Un camino hacia el destino
Minka Kelly
Simon Woods
Pompeii
Der Untergang
Om Shanti Om
Cross of Iron
And Now for Something Completely Different
Hacksaw Ridge
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Actori populari
Trailere filme
- A Quiet Place: Day One
- Bad Boys: Ride or Die
- Never Let Go
- Ultraman: Rising
- MoviePass, MovieCrash
- It Ends with Us
- Giants of la Mancha
Filme populare
Premiere cinema
- The Strangers: Chapter 1
- Lefkovicsék gyászolnak
- How to Have Sex
- În inima Naționalei
- The Garfield Movie
În curând la cinema
- Furiosa: A Mad Max Saga
- Giants of la Mancha
- If
- Tarot
- Weekend de vis
- Gekijôban Haikyû!! Gomi Suteba no Kessen
- Mașa și cele 6ase umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- The Watchers
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
- DogMan
- Inside Out 2
- Nina et le secret du hérisson
- The Bikeriders
- Mothers' Instinct
- A Quiet Place: Day One
- Bastarden
- Love Lies Bleeding
- The Exorcism
- Despicable Me 4
- Fly Me to the Moon
- Gekijô-ban Blue Lock -Episode Nagi-
- Twisters
- Les Indésirables
- Noah's Ark
- Boonie Bears: Back to Earth
Filme noi în SUA
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Terra Infirma
- The Crow
- Kinds of Kindness
- Firebrand
- Horizon: An American Saga - Chapter 1
- MaXXXine
- Mufasa: The Lion King
- Deadpool & Wolverine
- Thunderbolts
- Harold and the Purple Crayon
- Trap
- Borderlands
- Alien: Romulus
- Jessica Frost
- Beetlejuice Beetlejuice
- Speak No Evil
- Transformers One
Program TV
Acest site folosește cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Află mai multe
Copyright© 2000-2024 Cinemagia®
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Marilena - Un morman patologic
Părerea ta
Spune-ţi părereaCred ca filmul putea fi evaluat negativ folosindu-se un limbaj mai ingijit si atent ales...
Criticul nu e mediocru. Criticul e dur. Reformulam;
De acord ca productia este mediocra, dar asta nu inseamna ca si criticul trebuie sa fie dur.
R:Ba da. Si asta cert!
De ce?
'Uite d'aia!' ar raspunde si regizorul lafel, daca ar trebui sa raspunda intrebarii 'De ce?' ? DA BINEINTELES! Felicitari domnule critic. :)
Ceva mai adevarat de atat nu avea curaj sa scoata nimeni!!