Pentru sâmbătă, 11 decembrie, de la 20.00, ShortsUP a pregătit o selecţie cu cele mai premiate scurtmetraje despre evadări de toate felurile. Evenimentul Marea Evadare va avea loc la Galeriile ArtExpo din cadrul Teatrului Naţional Bucureşti.
Te amuză, te emoţionează, te intrigă, te şochează sau îţi stârnesc curiozitatea de a vedea mai multe. Unele tratează o tema clasică într-o manieră clasică, altele experimentează, inventând adesea noile reguli ale cinemaului. Mărimea contează mai putin. E vorba despre scurtmetraje, care prind viaţă lună de lună în cadrul evenimentelor ShortsUP.
Ya Basta (regia Gustave Kervern, Sébastien Rost, Franţa, 2010) are în centru două persoane cu handicap mintal care dau marea lovitură, furând bijuterii foarte scumpe, care le-ar putea asigura evadarea într-o vacanţă continuă. A fost selectat în mai multe festivaluri, printre care Clermont-Ferrand şi Cannes. Before Dawn (r. Bálint Kenyeres, Ungaria) este un film dintr-un singur cadru, despre care s-a spus ca e o capodoperă a genului. A fost nominalizat la Cannes în 2005 şi desemnat cel mai bun scurtmetraj la European Film Awards în 2006. Smart Girls, un scurtmetraj în premieră în România, a fost premiat anul acesta la Sarajevo Film Festival. Este o comedie de 24 de minute, regizată de Hana Jušić si Sonja Tarokić, prezentată la Sarajevo înaintea celei mai recente pelicule semnate Woody Allen, You Will Meet a Tall Dark Stranger. Programul de două ore cu filme ce durează între 3 la 24 de minute mai include câştigătorul Oscarului în 2009, două nominalizate la Oscar şi un scurtmetraj savuros semnat Corneliu Porumboiu.
ShortsUP Marea Evadare va aduce sâmbătă seara la Artexpo şi o expoziţie foto în tema evenimentului, a unui apreciat fotograf român contemporan. Trailerul evenimentului poate fi văzut la adresa:
Biletele pot fi cumpărate sâmbătă, la intrare, şi oferă acces la întregul program: filme, expozitie foto şi happeninguri. Preţul unui bilet este de 20 RON. Artexpo este situat în zona Universitate, în cadrul Teatrului Naţional Bucureşti. Accesul se va face de la ora 19.30.
Părerea ta
Spune-ţi părerea2. In filmul Faster care ruleaza momentan in cinematografe, Dwayne Johnson joaca rolul unui fost puscarias determinat sa razbune moartea fratelui sau. Reuseste sa ajunga la toti asasinii si sa-i elimine, mai putin pe ultimul. Pe toata durata filmului, nu exista scapare pentru niciunul din ucigasi, toti sunt ucisi de calaul "Driver", dar ultimul avea ceva ce nu aveau ceilalti: penitenta si ecumenism. Aceste 2 elemente l-au ajutat pe "Driver" sa sparga acea bariera de ura si sa evadeze din cercul de crime in care se lasase afundat. Am stat cu sufletul la gura aseara la scena asta! (Filmul trebuie vazut!
Acestea fiind zise - cele mai emotionante, in my book, sunt marile evadari din istorie, deci cele documentate in filme/documentare care se "inspira", cel putin, din fapte reale. In speta, evadarile de sub calcaiele dictatorilor (The Last King of Scotland), sau din mainile inamicilor etc. - mai precis, filme de genul "Lista lui Schindler", mainly pentru ca a scapa de la genocid si exterminare aproape garantata e mult mai dificil, la nivel logistic si emotional, decat a evada din inchisoare. Acolo macar exista niste reguli - cand esti vanat la propriu, deja umanitatea si regulile ei sunt de prisos.
Asadar, din toate filmele despre Germania nazista sau genocidul din Rwanda etc. pe care le-am vazut, cel care exprima la nivel aproape tactil sentimentul, exaltarea evadarii este "The Pianist" (2002) - previzibil, stiu :P Dar cred ca MAI importante sunt filme ca "Bent" (1997) care arata evadarea persecutatilor, insa nu propriu-zisa (caci cuplul protagonist moare), ci prin dragoste si acceptare de sine.
Mda, deci nu ma pot hotari la un singur film despre evadare:)) Sper totusi sa va placa cele cateva insirate mai sus.
Un film care e o evadare continua (si cea mai memorabila pentru mine): "A clockwork orange". Personajul Alex si acolitii sai sunt o reprezentare a evadarii fata de lumea normala, a rebeliunii si decaderii fara scop a lumii odata cu timpul.
Desigur, in aceasta ecranizare avem si o "evadare" in sine din inchisioare, prin prilejul celebrei tehnici "Ludovico". Si astfel personajul afla ca nu orice scapare inseamna un lucru fericit si ca lumea/locul din care incercam sa evadam e uneori mai bun(a), cu toate defectele ei de non-Utopie care ne deranjeaza.