Looper: Asasin în viitor, cu Bruce Willis, Emily Blunt, Joseph Gordon-Levitt, se va lansa în cinematografele de la noi pe 5 octombrie. În acest SF, călătoria în timp există - dar este ilegală şi deci disponibilă numai pe piaţa neagră. Atunci când mafia vrea să scape de cineva nedorit, membrii acesteia trimit victima cu treizeci de ani înapoi în timp unde un ucigaş plătit, aşa cum este şi Joe (Joseph Gordon-Levitt) – aşteaptă să lichideze ţinta. Dar "închiderea cercului" este o stipulaţie în contractul fiecarui looper: într-o zi i se va cere să-şi omoare propriul eu din viitor, închizand astfel contractul, primind o plată generoasă şi stergând orice urmă a aranjamentului cu angajatorul din viitor.
Joe câştigă bine şi viaţa lui pare să fie foarte bună până când mafia decide să închidă cercul şi să scape de ucigaş aşa că îl trimit înapoi în timp chiar pe Joe din viitor (Bruce Willis) . Filmul este scris şi regizat de Rian Johnson, iar din distribuţie mai fac parte şi Emily Blunt, Paul Dano, şi Jeff Daniels. Ram Bergman şi James D. Stern sunt producătorii filmului.
Acţiunea filmului se petrece în 2044 când călătoriile în timp nu sunt posibile încă, dar treizeci de ani în viitor da, şi sunt controlate de mafie cu un singur scop. Personajul lui Willis este motivat de cât de prost merg lucrurile în viitor. Dacă anii 2040 reprezintă un viitor unde lucrurile nu merg tocmai bine, anii 2070 stau şi mai prost, pentru că mafia şi corupţia au inundat societatea. "Totul este sub controlul unui tip numit The Rainmaker (cel care aduce ploaia)”, spune Bruce Willis. "El a instaurat un regim de teroare, de execuţii în masă. Dar personajul meu ştie unde locuieşte acest cap mafiot în timpul tânărului Joe. Când se întoarce în timp, el este de fapt într-o misiune de a-l găsi pe acesta şi de a îndrepta lucrurile în viitor. Desigur, nimic nu este atât de uşor pe cât pare".
Producătorul James D. Stern (Fraţii Bloom): "Johnson a creat o lume în care călătoriile în timp au fost scoase în afara legii, aşa că nu este domeniu pe deplin înţeles sau cercetat – singurul lucru pe care îl ştiu mafioţii este că funcţionează. De fapt,"cei mai deştepţi oameni din viitor ştiu un singur lucru: că trebuie să se teamă de călătoriile în timp", spune Johnson. "Acesta este, de fapt, unul dintre motivele pentru care ele au fost declarate ilegale – nimeni nu poate controla efectele unei călătorii în timp. Tot ce ştiu oamenii este că este foarte periculos să întreprinzi aşa ceva, aşa că nu prea vor să aibă de-a face cu asta. Nici chiar mafia nu face uz de călătoria în timp decât într-o anumită situaţie. De aceea este foarte important ca atunci când mafioţii decid să închidă un cerc, misiunea sa fie dusa la bun sfarsit: de data asta o persoană venită din viitor a scăpat într-o lume din trecut. Cine ştie ce efecte va avea asta".
În centrul acestui film se află ucigaşii plătiţi (denumiţi Loopers) care trebuie să facă treaba murdară a mafiei din viitor şi să îi scape de probleme. ”Loopers nu sunt tocmai nişte tipi care să analizeze prea bine situaţiile”, spune Gordon-Levitt. “Victima apare de nicăieri, legată fedeleş şi ei trebuie doar să o împuşte. Tot ce fac de fapt este să-şi rişte viaţa pentru că, mai devreme sau mai târziu, mafioţii vor dori să închidă cercul şi îl vor trimite înapoi în timp chiar pe viitorul eu al ucigaşului.
Arma folosită de loopers se numşete Blunderbuss. "Este creată exact pentru ceea ce este folosită: pentru a împuşca un tip legat, de la 3 metri distanţă", spune Gordon-Levitt. "Loopers nu sunt tocmai criminali de elită – sunt mai degrabă niste tehnicieni", spune Paul Dano, care îl joacă pe unul dintre ucigaşi. "Mafia a încercat să simplifice foarte mult lucrurile – e ca şi cum ai lucra într-o fabrică, pe o linie de producţie, unde tot ce trebuie să faci este să acţionezi un buton. Este foarte greu să faci o comparaţie între loopers şi o altă categorie de ucigaşi plătiţi: Gat Men. Aceştia sunt mult mai bine pregătiţi şi au arme mai bune."Ei sunt ucigaşii plătiţi ai mafiei din prezent", spune Johnson. "Daca am considera că loopers sunt cei care fac treburile cele mai murdare, cei din categoria Gat Men sunt cei care conduc de fapt oraşul. Ei au şi nişte arme foarte evoluate, de mare precizie. Sunt înfricoşătoare si nu vrei sa ai de-a face cu ele".
Ce loc este mai bun ca să ascunzi un cadavru decât în trecut?
Personajul Joe este jucat de Joseph Gordon-Levitt. Joe este un "looper" – un ucigaş plătit care lucrează pentru mafie. Atunci când mafioţii din viitor vor să scape de cineva, îi trimit înapoi în trecut unde îi aşteaptă Joe. Pentru că, până la urmă, ce loc este mai bun ca să ascunzi un cadavru decât în trecut? Totul merge strună pentru Joe până când mafia decide să închidă cercul şi îl trimit înapoi chiar pe Joe din viitor. Între timp, în anul 2074, bătrânul Joe (Bruce Willis) a văzut cum merg lucrurile. Iar când noii gangsteri ai oraşului vor să închidă şi cercul lui, el ia lucrurile în propriile mâini. El reuşeşte să scape de eul lui mai tânăr şi rămâne în trecut pentru a încerca să-şi schimbe viitorul.
Întrucât filmul prezintă o versiune mai tânără şi una mai bătrână a aceluiaşi personaj, căutarea actorilor a fost un proces foarte interesant pentru producători. Mai degrabă decât să caute doi actori care să semene din punct de vedere fizic, au căutat doi actori foarte buni pentru cele două roluri – şi au lăsat lucrurile să curgă de la sine. "Scrisesem rolul tânărului Joe gândindu-mă la Joseph Gordon-Levitt, care, pe lângă faptul că este actorul meu favorit, îmi este şi prieten, aşa că doream să lucrez din nou cu el", spune Johnson. "Atunci când s-a ivit ocazia ca rolul lui Joe în vârstă să fie jucat de Bruce Willis, am fost foarte încântat pentru că Bruce este un actor foarte bun şi foarte potrivit pentru rol, din multe puncte de vedere. Singura problemă era aceea că cei doi actori nu seamănă deloc unul cu celălalt. A trebuit să găsim o cale prin care să rezolvăm problema, iar soluţia a venit pe două căi".
Kazuhiro Tsuji, poate "cel mai bun specialist în machiaje speciale din lume"
”Prima metodă a fost machiajul", continuă Johnson. "Joseph Gordon-Levitt stătea câte trei ore la machiaj înainte de fiecare filmare pentru a-i fi ajustate nasul şi buzele. Era clar că oricum nu vom reuşi să îl facem să arate ca un Bruce Willis mai tănâr, dar am decis să preluăm câteva trăsături definitorii şi să lucrăm cu ele", spune Kazuhiro Tsuji.
"Am avut plăcerea să lucrez cu Kazuhiro Tsuji, care este fără îndoială cel mai bun specialist în machiaje speciale din lume", spune Gordon-Levitt. "E un magician. Nu poţi să-ţi dai seama că e machiaj, dar eu de fapt petreceam câte trei ore pe scaun pentru a mă pregăti pentru rol. Nu am fi avut cum sa facem sa arat exact ca Bruce Willis pentru ca noi nu semanam deloc in realitate, dar cred ca am facut destule ca publicul sa nu se gandeasca la asta, ci doar sa simta,sa spuna: "Da, tipul asta este acelasi cu celalalt , doar ca este cu treizeci de ani mai tanar".
Joseph Gordon-Levitt are aceleaşi inflexiuni ale vocii şi a preluat multe dintre gesturile lui Bruce Willis
Dar machiajul a fost numai o parte a poveştii. "Cealaltă parte – 90 la suta din ea – este jocul actoricesc al lui Joe", spune Johnson. ”Este incredibil, el nu-l imita pe Bruce, ci creeaza un personaj care se simte ca si cum ar fi un Bruce tanar. Are aceleasi inflexiuni ale vocii si a preluat multe dintre gesturile lui Bruce. Este un lucru fenomenal si este extraordinar sa fii acolo sa privesti asta. ” ”Nu am vrut sa il imit pe Bruce Willis – nu asta este punctul meu forte. Am vrut sa creez un personaj care sa se simta ca o versiune mai tanara a lui – am vrut sa-i dau un pic de savoare a la Bruce Willis", spune Gordon-Levitt.
"Bruce este un tip cu care mi-a plăcut să lucrez. La un moment dat a zis: Tu chiar vorbeşti ca mine. Am încercat să-mi stăpânesc entuziasmul, asa că am zis 'Mulţumesc'. Dar, de fapt, în sinea mea eram foarte mândru", mărturiseşte Gordon-Levitt.
Emily Blunt o joacă pe Sara, o tanara mama are locuieste la o ferma in afara orasului si care joaca un rol foarte important atunci cand tanarul Joe se refugiaza pe proprietatea ei. El este urmărit de mafie după ce şi-a lasat victima să scape, şi încearcă să găsească o cale de salvare, iar Sarah va influenţa turnura pe are o va lua viitorul lui. În film Sarah are o abilitate care va juca un rol important in viitor, chiar daca in prezent este considerata a fi mai mult o scamatorie. Ea are abilitati telekinetice. Johnson spune ca abilitatile telekinetice pe care le prezintă in film nu sunt la fel de impresionante precum ni le-am putea imagina. "Au inceput ca o mutatie genetica si toata lumea era foarte entuziasmata, se vorbea despre aceasta abilitate in toate ziarele si apoi toti si-au dat seama ca de fapt nu poti face altceva decat sa misti obiecte mici, cam cat o moneda".
Scenografia, apropiată butaforiei
Pentru o imagine perfecta Johnson l-a ales ca director de imagine pe Steve Yedlin, iar ca director artistic pe Ed Verreaux. Actiunea filmului este setata in viitorul apropiat – o alegere care i-a permis lui Johnson sa combine realitatea cu SF-ul. "Am vrut a filmul sa se petreaca intr-un viitor destul de indepartat astfel incat sa nu avem o realitate pe care spectatorii sa o recunoasca", explica el. "Viitorul este un loc destul de sumbru", continua Johnson. "Totul este dat peste cap; oamenii inca mai conduc masini din 2010 pe care au fost nevoiti sa le tina in stare de functionare timp de treizeci de ani".
"Descrierea pe care o foloseste Rian este acceea de realitate teatralizată", spune Yedlin. "Asta suna ca o contradictie de termeni, dar pentru ca Rian si cu mine am lucrat impreuna atata timp si am vorbit de mult ori despre asta, pentru mine chiar inseamna ceva clar – lumina, sentimentul pe care ti-l da, totul se bazeaza pe ceva realist dar care este teatralizat".
Un viitor retro
"Nu am vrut sa concepem un viitor complet dezastruos, dar nici o lume stralucitoare si minunata”, spune Verreaux, directorul artistic. "Este un viitor unde lucrurile nu au mers prea bine – economia s-a prabusit, productia in masa s-a oprit. De aceeea toate masinile din film sunt vechi de treizeci de ani; sunt si cateva masini noi, pentru cei foarte bogati.
"Am stiut mereu ca nu va fi un film ca TRON”, spune Stern. "Noi am vrut ca acest film sa se petreaca pe fundalul unui fel de viitor-retro, un viitor care sa fie marcat de urban. Motocicleta din stinghii este un exemplu bun: ar putea fi o motocicleta din al doilea razboi mondial, dar are si un aspect futurist, ceea ce ii confera un aspect original.”
Design-ul maşinii timpului
Cat despre design-ul masinii timpului, Johnson şi Verreaux s-au inspirat din istorie. "Rian mi-a aratat o poza a primei bombe atomice", spune Verreaux. Bomba avea un design foarte futuristic, o masa de fire si cabluri si cutii care imprejmuiau o sfera de mari dimensiuni. "De indata ce am vazut-o am stiut ce trebuie sa fac. Am ales un design retro, simplificat si brut. Cel mai important este sa transmit sentimentul ca masina functioneaza".
Filmarile au avut loc in principal in New Orleans, dar timp de doua saptamani s-a filmat si in China.
Părerea ta
Spune-ţi părerea