La Science des rêves/ Arta viselor

de Gloria-Mona Sauciuc în 1 Iul 2007
Dupa "Eternal Sunshine of the Spotless Mind", "Arta viselor" e un amestec neobisnuit de vise reale si realitati bizare in care spectatorul nu stie unde se afla

Mare parte a scenelor din Arta viselor se petrec inauntrul mintii de visator al lui Stephane (Gael Garcia Bernal), o voioasa tara a minunilor unde masinile sunt din tuburi de carton iar apa din celofan – ca si cum lumea ar fi fost recreata la o ora de lucru manual deschizand un dulap plin cu materiale.

 Spre deosebire de majoritatea artistilor care incearca sa surprinda lumea viselor umpland-o cu simboluri clar recognoscibile sau replici profund simbolice, Gondry e in mod miraculos capabil sa ramana fidel lipsei de logica a viselor. Obiectele lumii de zi cu zi ale lui Stephane sunt imprastiate prin vise, dar niciodata prevestind ceva, ci pur si simplu alcatuind material brut din care sa-si scoata scenariile detaliate cu febrilitate. Gael Garcia Bernal isi utilizeaza carisma cu efect remarcabil. Desi Gondry ia ceva timp pana isi dezvaluie personajul, lasandu-si audienta in dilema daca Stephane este sau nu un visator nevinovat sau un ciudat imatur, nu e greu sa te lasi prins de entuziasmul lui Bernal – chiar daca l-a folosit mai frumos in The King.

Problemele apar insa in clipa cand Stephane se trezeste, sau pare ca se trezeste. De-abia mutat inapoi in apartamentul copilariei sale din Paris – unde mama sa era stapana – Stephane face o pasiune pentru fata din vecini ( Charlotte Gainsbourg). Artista are un temperament la fel de fantezist, care nu e tocmai in stare sa raspunda ingamfarii copilaresti a lui Stephane. Alta lovitura luata de acesta este incapacitatea lui ( si adesea si a audientei...) de a-si da seama daca e treaz sau daca viseaza, demarcatia dintre cele doua lumi fiind stearsa progresiv de Gondry.

Ultima treime a filmului este doar despre relatia melodramatica dintre Stephane si Stephanie, sarind din nefericire peste unul din cele mai frumoase segmente ale filmului, cand Stephane e inconjurat la birou de colegii certareti – care cu totii, in special minunat de profanul Alain Chabat, fac filmul sa nu o ia razna pe cai fantasmagorice.

The Science of Sleep nu e prea coerent, fiind mai mult un amestec neobisnuit de vise reale si realitati bizare, cu o curgere libera, in care spectatorul nu stie unde se afla, lucru accentuat si prin decizia lui Gondry de a amesteca franceza cu spaniola si cu engleza. Nu aceasta, insa, impiedica succesul filmului. Gondry pare ca s-a ocupat mai mult cu mobilarea universului interior al lui Stephane decat cu vicisitudinile existentei lui reale, mai ales iubirea nestatornica pentru Stephanie, rezolvata intr-un mod cam neindemanatic.

Dupa Eternal Sunshine of the Spotless Mind si continuarea sa, Dave Chappelle's Block Party, e greu de schimbat senzatia ca bucatile de poveste care se scurg din imaginile Artei viselor sunt mai mult decat idei ramase din primele.

Exploreaza subiecte similare:

Charlotte Gainsbourg, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Gael García Bernal, La science des reves, Michel Gondry

Alte știri din cinema

De ce ciudat vorbeşte Yoda te întrebi? George Lucas explică...

La o proiecţie aniversară a lui Imperiul contraatacă, cineastul face o dezvăluire neaşteptată

E frumos de luat acasă: protagonistul din noul Predator. Iată trailerul!

Regizorul Dan Trachtenberg vrea să ţinem cu predatorii în noua parte a popularei francize

Micul Ne Zha, pregătit să cucerească întreaga lume

O versiune dublată, în pregătire pentru animaţia ce a bulversat topurile internaţionale

E oficial: Ryan Gosling e în noul... gâlşeavî pi şeruri

Iată titlul complet şi data premierei noului film Star Wars

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells