După 1989, cum spuneam, soarta junelui-prim din filmul românesc a cunoscut vremuri grele. Nefericitul deceniu final al secolului trecut, cu bulibăşeala lui de căutări, dezinhibări, negări agresive ale tabuurilor, lupte intestine, privatizări şi falimente, a fost complet neprielnic cristalizării oricăror filme de gen - inclusiv cele romantice. Desigur, s-a încercat pe brânci - şi n-au ieşit decât pastişe vulgare.
Abia peste zece ani, odată cu naşterea Noului Cinema Românesc, lucrurile au început să se mişte din nou - dar, cum ştim, generaţia actuală preferă filmele de conţinut, deloc vesele şi distractive, iar romantismul continuă să agonizeze.
Cei mai talentaţi şi populari actori tineri ai momentului (Andi Vasluianu, Dragoş Bucur, Mimi Brănescu, Ovidiu Niculescu, Marius Florea Vizante, Marius Stănescu, Alex Potocean, George Piştereanu şi alţii), deşi teoretic o "au în ei", s-au dezvoltat mai mult pe alte direcţii (e reprezentativ, de exemplu, cazul excelentelor "Marţi, după Crăciun" sau "Boogie", ale lui Radu Muntean, poate cele mai "erotice" dintre filmele Noii Generaţii - şi, în acelaşi timp, atât de îndepărtate de vechile clişee...). Un lucru e sigur: înainte de a ni se naşte un nou contingent de juni- primi, e imperios necesar ca, între cele două extreme ale cinematografiei noastre contemporane (pe de o parte, filme de conţinut extrem de reuşite, iar pe de altă parte, rebuturi), unde actualmente se află doar o zonă subţire şi amorfă de filmuleţe nehotărâte, să se constituie un strat solid al filmelor de consum lucrate profesionist.
Părerea ta
Spune-ţi părereaTotusi domnule Columbeanu, cum de l-ati omis pe IURIE DARIE?... Eu tin minte ca in vremea tineretii sale era la mare concurenta cu "celalalt june prim", Florin Piersic, dupa cum erau pe vremuri Alain Prost cu Ayrton Senna...
sa ne gandim putin.ce parere ai de faptul ca lipsesc:
Emil Hossu,Vladimir Gaitan,George Motoi,Traian Stanescu, Dan Condurache,Stefan Iordache si lista ar putea continua...
Piersic era intra-adevar o aparitie impunatoare si sarmanta,dar cu saracul Pintea,Dumnezeu sa-l ierte, era mic de statura si slabut.numai alura de june prim nu avea...dar,in fine, haiducii sunt eroi populari iubiti pe plaiurile mioritice, nu preferam intelectuali...
un articol frumos, e greu sa alegi pe cineva anume.
Asa e. "Noi muncim nu gandim, moarte intelectualilor, IMGB face ordine" etc.
"Haiducii sunt eroi populari iubiti pe plaiurile mioritice" - sa clarificam pentru publicul larg idoctrinat de un mit total fals (orice mit are un sambure de adevar, asta nu). Haiducii erau niste talhari ordinari, care jefuiau pe oricine apucau, contrar definitiei ca "luau de la bogati si dadeau saracilor". Complet fals!
Luau de la oricine, de regula de la bogati, pentru ca era mai eficient. Apoi isi dadeau LOR si nu sarmanilor. Saracilor le dadeau (fara sa vrea) ce la cadea de prin saci cand fugeau de potera. De asemeni mai "dadeau saracilor" atunci cand le cumparau tacerea sau in schimbul adapostului, protectiei, hranei pentru cai, provizii etc. Adica MITA.
Pe scurt niste talhari la drumul mare, transformati in eroi nationali de catre comunisti.
si daca haiducii erau prezentati ca niste eroi, ii ajutau pe saraci, le dadeau gata pe hangite si manuiau arma ca nimeni altii, atunci e corect sa alegem dintre ei juni -primi. eu il sustin sus si tare pe haiducul Adrian Pintea ca june-prim!
Ma luptam doar cu impunerea abuziva, in maniera bolsevica a imaginii haiducului justitiar, care "lua de la bogati si dadea la saraci" cand in realitate haiducii nu au fost tocmai niste eroi, ci mai degraba niste simpli nelegiuiti.
...he he he - in "Lumini si umbre" Adrian Pintea il interpreta pe... Zeno.
Daca imaginea idilica a unui cowboy calare poate fi o inspiratie macar pentru un bal mascat, ideea de a te imbraca in zootehnist specializat in bovine nu prea starneste fantezia. O pasiune cu atat mai putin...
Cu tot sarcasmul asta ma indoiesc ca pot strica cuiva bucuria de a vedea filme western, la fel cum nu pot "ajusta" eroarea de perceptie legata de haiducii lui Pintea...
"...pentru ca ultima sa apariţie cinematografică până-n prezent să se situeze exact la antipozi: sinistrul necrofil Aurică Căpăţână, din "Neînvinsă-i dragostea" (1993, Mihnea Columbeanu)."
S-o fi socotit, pesemne, ca daca mentionez ultimul rol important al actorului (si situat intr-o relatie semnificativa, prin semi-contrast, cu vechile lui ipostaze de june-prim), "îmi fac reclamä" - ete ce sä-ti povestesc...!
Eu nu apartin acelor timpuri dar pe acesti doi actori i.am remarcat in filmele vechi:X