Jacques Audiard - Profetul anunţă apariţia unui nou tip de delincvent: criminalii care nu sunt psihopaţi, ci inteligenţi.
de Gloria Sauciuc in 25 Mai 2009
Jacques Audiard, regizorul care tratează personaje marginalizate social, sau aflate în situaţii excepţionale, care îşi descoperă veleităţi ascunse (De battre mon coeur s'est arrêté) a obţinut duminică Marele premiu la Cannes, cu producţia Un prophète. Dacă nu era francez, probabil că lua Palme d'Or-ul, în detrimentul lui Haneke.
Iată, mai jos, interviul acordat de regizorul francez corespondentului Cinemagia la Cannes.
Te întorci la aceeaşi poveste cu un tânăr care trece printr-o criză în urma căreia se transformă... De data aceasta este vorba despre o închisoare.
Jacques Audiard: Dramaturgic e foarte interesant să vezi evoluţia unui personaj. M-am documentat despre închisori, m-am întâlnit cu foşti deţinuţi. Iar filmul e povestea unuia care intră într-un fel în carceră şi iese alt om.
Care a fost lucrul cel mai greu de înfruntat în închisoare? Claustrofobia? Teroarea? Disperarea? Pentru că închisorile sunt spaţii închise, şi din punct de vedere cinematic şi din punct de vedere uman.
Jacques Audiard: Filmul este lung, unul din cele mai lungi pe care le-am făcut, şi filmările în sine se desfăşurau ca la închisoare. Totul se întâmplă într-un mediu foarte închis, foarte claustrofobic. Ajungeam la 6 dimineaţa pe platou. A fost un film care initial avea două ore şi un sfert, însă s-a filmat mai mult decât era necesar, iar montajul a fost o parte foarte dificilă.
Cea mai grea parte a fost că filmul pe care mi l-am imaginat, la început, nu a fost filmul care s-a dovedit a ieşi mai târziu. Am realizat, când au început filmările, că ceva se schimbase. Ceva care îmi imaginasem nu mai era posibil. Povestea şi platoul erau foarte pretenţioase, foarte obositoare. Era un film care refuza orice efect cinematografic, era ca un organism care producea anticorpi.
De ce aţi ales acest nume pentru film? Pentru că "viziunea" profetului apare doar o singură dată în film.
Jacques Audiard: Scenariul mi l-a dat producătorul,care a petrecut doi ani căutându-l. Titlul original era "Profetul", nu "Un profet". Pentru că a spune "un profet" arată dimensiunea ironică. Există cele două sensuri ale cuvântului profet: cel religios, al unei credinţe monoteiste, şi cel care anunţă ceva şi devine un model pentru cei din jur. Aici, profetul anunţă apariţia unui nou tip de delincvent: criminalii care nu sunt psihopaţi, ci sunt inteligenţi. Totodată, filmul e povestea cuiva care nu ştie cărei comunităţi aparţine; nu e religios, dar în închisoare îşi găseşte originea.
Cum se întâmplă că personajul principal, în vârstă de 19 ani, nu ştie nici să scrie şi nici să citească, dar are atâtea alte calităţi.
Jacques Audiard: Este un personaj de film şi trebuie acceptat ca atare, fie că pare credibil fie că nu.
Atunci când aţi vizitat închisoarea, ce i-aţi întrebat pe deţinuţi?
Jacques Audiard: Aceasta nu s-a întâmplat, pentru că în închisorile franceze e interzis să stai de vorbă cu deţinuţii. Nu poţi intra să le iei interviu. Se poate în Belgia, dar nu în Franţa. Filmarea s-a făcut într-un decor pregătit special, a fost imposibil de filmat într-o închisoare adevărată.
Cum aţi ajuns la acest subiect?
Jacques Audiard: După unul din filmele mele, "De battre mon coeur s'est arrete", mi s-a cerut să merg într-o închisoare din Franţa să fac o proiecţie a filmului. Era pentru prima dată când puteam vorbi cu deţinuţii. Şi proiecţia mi-a dat ideea de a face acest film cu deţinuţi. Am mai fost la mai multe închisori şi am desfăşurat cercetări despre puşcăriaşi, dar nu am mai vorbit direct cu ei. Însă mulţi din cei care
joacă în film roluri de deţinuţi chiar au fost deţinuţi în viaţa reală. Pentru mine a fost benefic, pentru că le-am spus "staţi acolo şi vă descurcaţi", ştiau ce să spună şi ce să facă. Au fost ca nişte consilieri tehnici. Însă au avut oroare atunci când le-am cerut să joace rolul gardienilor.
(toată lumea râde)
Ce credeţi despre filmele cu închisori ca gen, începând de la sfârşitul anilor '30 şi până la ora actuală?
Jacques Audiard: Nu cunosc genul foarte bine, dar genul poliţist a afectat această categorie de filme.
Există filme care mi-au creat o impresie puternică, filme impecabile.
În general nu sunteţi împotriva clişeelor. Este normal ca ele să fie tolerate într-un film?
Jacques Audiard: Prezentarea arabilor în filmul meu poate fi considerat un clişeu, dar şi prezentarea corsicanilor ca mafioţi este un clişeu. Mi-a fost frică să utilizez actori corsicani ca să nu devină un clişeu în adevăratul sens. De asta l-am folosit pe Niels Arestrup în rol de corsican. Însă în comunitatea arabă, trăsăturile sunt mai difuze.
Realitatea este că 70% din deţinuţii închisorilor din Franţa sunt de origine arabă sau africană. E un fapt real. Şi se adună pentru că vorbesc aceeaşi limbă, au aceeaşi cultură, poate şi aceeaşi religie.
Care a fost bugetul filmului? Proiectul a fost finanţat de către CNC-ul francez?

Spune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Mikey Madison spune "nu" unui rol pe care alte actriţe ar fi în stare să se bată
Actriţa premiată cu Oscar se ţine departe de o franciză celebră, dar şi de... Ryan Gosling - Martin Scorsese face o dezvăluire şocantă
- Manifestanţii pro-Palestina îi strică lui Gal Gadot un moment de recunoaştere în carieră
- Gwyneth Paltrow revine la actorie pentru scenele de sex cu un actor cu 23 de ani mai tânăr?
- "Eu m-am maturizat, voi se pare că nu!" Millie Bobby Brown le răspunde celor care îi critică alegerile
Ştiri cinema
-
De ce ciudat vorbeşte Yoda te întrebi? George Lucas explică...
La o proiecţie aniversară a lui Imperiul contraatacă, cineastul face o dezvăluire neaşteptată - Şeful Netflix spune că mersul la cinema e "demodat". Are dreptate?
- E oficial: Ryan Gosling e în noul... gâlşeavî pi şeruri
- Hoții de subiecte invită tinerii la cinema si oferă premii educative
- Bântuit de 7 secunde din Singur acasă 2: cea mai arzătoare dorinţă a lui Chris Columbus
Producţie
-
Nu stă o clipă: Tom Cruise este "cel mai influent bărbat din lume" în noul film al lui Alejandro G. Iñárritu
Poate că noul film nu are încă un titlu oficial, dar afişul său va fi plin de nume celebre - Johnny Depp, reacceptat la Hollywood?
- Ea este Elizabeth dintr-un Mândrie şi prejudecată "pentru noua generaţie"
- Robert Pattinson, antagonist hermafrodit în Dune 3?
- Începe producţia unui nou film James Bond, dar... fără James Bond
Cronică
-
The Beatles și weekendul care a făcut istorie - TWST: Things We Said Today
După 14 ani de la Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu, cineastul Andrei Ujică revine cu un nou film de docu-ficțiune inedit, care a avut premiera mondială la Festivalul de Film de la Veneția, în afara competiției. - Când viața îți dă lămâi... profită de moment! – Leneși pe roți
- Vânătorul de animale pierdute și elefănțica Murătură – Hitpig: purcelușul detectiv
- Filmul influencerilor nu e așa prost cum s-ar putea crede – Buzz House: The Movie 2
- O prietenie ieșită din comun – Un panda pe nume Moon / Moon the Panda
Dosarele X
-
Viitorul e aici: se lansează primul film dublat vizual cu ajutorul AI
În 2025, priveşti cerul, cerul te priveşte înapoi şi îţi şi vorbeşte pe limba ta - Le pronunţi corect numele? 15 actori cu nume "dificile"
- Rachel Zegler, pusă la zid pentru eşecul lui Snow White
- La Hollywood, casa săracului arde mai repede ca cea a bogatului
- Avalanşă de remake-uri: American Psycho, Tangled, Another Round
CineCloud
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Stand Up
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2027
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2025
Index filme
Program cinema
Premiere cinema
În curând la cinema
- Thunderbolts*
- Rosario
- Motel Destino
- Buffalo Kids
- Kaptein Sabeltann og Grevinnen av Gral
- Shadow Force
- Sirenele: Secretul medalionului
- Marea pescuială
- Hurry Up Tomorrow
- Final Destination Bloodlines
- Maia - Portret cu mâini
- Mission: Impossible - The Final Reckoning
- Lilo & Stitch
- An Unfinished Film
- A Tooth Fairy Tale
- The Ritual
- Die Schule der magischen Tiere 3
- In His Own Image
- Ballerina
- Karate Kid: Legends
- Ozi: Voice of the Forest
- How to Train Your Dragon
- Den stygge stesøsteren
- Kontinental '25
- 28 Years Later
- Elio
- M3GAN 2.0
- F1
- En fanfare
Filme noi în SUA
- Fight or Flight
- A Big Bold Beautiful Journey
- Bring Her Back
- The Phoenician Scheme
- Materialists
- Naya Legend of the Golden Dolphin
- Jurassic World Rebirth
- Superman
- I Know What You Did Last Summer
- Smurfs
- The Fantastic Four: First Steps
- The Naked Gun
- The Bad Guys 2
- Experiment 77
- Freakier Friday
- Nobody 2
- Animal Friends
- Starbright
Program TV

Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Jacques Audiard - Profetul anunţă apariţia unui nou tip de delincvent: criminalii care nu sunt psihopaţi, ci inteligenţi.
Părerea ta
Spune-ţi părereaO foarte mare parte dintre cei mai atroce psihopati ai lumii au fost oameni... nu inteligenti, ci foarte inteligenti. De obicei avea IQ-uri in jurul a 150. Deci care-i ideea? De cand sunt sociopatii prosti?