Alex Iordachescu asteapta in acest moment decizia comisiei de selectie de la Cannes pentru lungmetrajul "Copilaria lui Icar", cu regretatul Guillaume Depardieu in rol principal. Premiera in Romania a filmului va fi in toamna acestui an. Productia a fost vazuta deja de familia indoliata a lui Guillaume, vizionarea fiind organizata de agent, dupa cum declara - pentru Cinemagia - regizorul Alex Iordachescu.
"A existat o conventie de tacere", subliniaza regizorul la intrebarea fireasca despre reactiile si comentariile lui Gerard Depardieu in timpul si dupa vizionare, tinand cont ca acesta este ultimul rol in care il vede pe fiul sau. "Pentru mine este important sa prezint acest film ca fiind unul in care Guillaume Depardieu are o prestatie de actor exceptionala. Dar acest lucru nu are nimic de-a face cu faptul ca este ultimul lui film", precizeaza Iordachescu.
Jonathan Vogel, personajul lui Guillaume Depardieu, sufera un accident grav si se duce in clinica profesorului Stivlas Karr (jucat de Carlo Brandt) pentru un tratament de regenerare a piciorului, pe care l-a pierdut; la aceasta clinica, in termeni experimentali, s-au reusit foarte multe pe latura refacerii celulare. "Dar ce ma intereseaza la aceasta situatie de viata, care aduce consecinte tragice, e ca fiecare lucru exterior este legat de ceva sufletesc; si vrand sa rezolvam ceva exterior, material, fizic - fara sa tinem cont de cauzele interne - rezultatul nu e cel asteptat. Jonathan Vogel are de "reparat" ceva din trecutul sau si de aceea ar vrea sa se intoarca in timp", spunea regizorul intr-un interviu realizat anul trecut, in septembrie.
Atras de subiect, Guillaume Depardieu accepta - in urma cu trei ani - rolul, iar in timpul filmarilor care au avut loc in Romania, s-a implicat si in scrierea scenariului. "Guillaume - impreuna cu prietena lui, Rejane - m-au ajutat cu rescrierea anumitor dialoguri. Filmul era prea vorbaret, in particular in ce privea personajul lui Jonathan Vogel. Guillaume mi-a propus sa scoatem din dialoguri si sa mergem pe o linie mai riscanta, mai putin explicativa, dar mult mai interesanta”.
Va prinde filmul la publicul larg? Si cum va fi primit filmul in tara lui Guillaume Depardieu? Continuu eu cu intrebarile. "Nu stiu. Am spus o data in coloanele revistei Cinemagia ca filmul este un OZN. Continuu sa cred acest lucru si acum, cand il vad terminat. OZN-ul, prin definitie, este un obiect misterios, nu stim de unde vine si cu atat mai putin unde se duce. Dar, uneori, il putem vedea", raspunde Iordachescu, sporind si mai mult - prin misterul creat - curiozitatea noastra fata de film.
Exista resentimente fata de tine, fata de aceasta productie sau - la un nivel general - fata de Romania (cu sistemul ei sanitar) pentru sfarsitul lui Guillaume? Imi asum eu o intrebare care atinge cel mai sensibil subiect. "Nu, nu cred. Au existat la inceput tensiuni, este inevitabil. Dar cu timpul, ele s-au atenuat. Intr-un fel, fiecare moarte este o injustitie adusa vietii, dar este conditia noastra si nu avem putere asupra ei, oricat ne-am dori...", raspunde regizorul Alexandru Iordachescu, la exact cinci luni dupa moartea protagonistului din "Copilaria lui Icar".
Actorul francez Guillaume Depardieu, care obisnuia sa spuna ca traieste cu moartea in fiecare zi si ca "viata invita moartea", a incetat din viata pe 13 octombrie 2008, din cauza unei pneumonii galopante, la doar 37 de ani, boala contractand-o in Romania. Decesul s-a produs la cinci zile distanta de momentul incheierii filmarilor la "Copilaria lui Icar".
(imagini obtinute prin amabilitatea regizorului Alex Iordachescu)