Intilnire cu un "lord"al filmului european: KRZYSTOF ZANUSSI

de cinemagia în 25 Mai 2001
Regizorul polonez s-a nascut la Varsovia,in 1939,intr-o familie de origine italiana.A urmat intii cursurile facultatilor de fizica si filozofie.Aceasta pregatire i-a influentat creatia artistica de mai tirziu,caracterizata de interogatia asupra vietii si mortii,asupra sensului vietii, tema compromisului in viata privata si sociala, eroi definiti de o anxietate existentiala.Alte caracteristici: preocuparea pentru individ,investigatia psihologica,in care ideile sunt mai importante decit sentimentele,personajele fiind motivate,mai ales intelectual si mai putin emotional.Un cinematograf cartezian,din care nu lipseste nici dimensiunea religioasa,nici credinta irationala in destin.
Filmografie selectiva (din peste 21 de filme):"Structura cristalului"(1969),"Viata de familie"(1971);"Iluminare"(1973);"Camuflaj"(1976);"Spirala"(1978);"Anul soarelui linistit"(1984);"In plin galop"(1995).....
Luni,21 mai,marele regizor polonez KRZYSZTOF ZANUSSI a primit titlul de DOCTOR HONORIS CAUSA al Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica "I.L.CARAGIALE" din Bucuresti.
Marti,22 mai,ZANUSSI s-a intilnit cu studentii si profesorii Facultatii de Film din cadrul UNATC.Regizorul polonez a fost incintat de calitatea filmelor studentesti romanesti vazute si a raspuns citorva intrebari,intr-o lectie ad-hoc de cinema.
Zanussi:“Filmele(studentesti romanesti,n.r)vazute mi s-au parut profesioniste.Mult mai bune decit filmele care se fac acum in scolile de film poloneze.Acolo in ultimii ani ai comunismului s-a intimplat ceva. Comunistii au descoperit ca pot distruge o scoala de film,creatia,incurajind avangarda.Ori,avangarda e usor coruptibila.Ca atare,acum avem buni artisti in publicitate,dar scolile de film se duc sub apa.Cu totii sunt interesati mai mult de tehnica, decit de subiect, de suflet.”
-Ce sanse au tinerii absolventi ai unei scoli de film, in fata invaziei Internetului si a tehnicilor digitale? Practic, filmele se pot face acum foarte repede si foarte ieftin si pot fi distribuite pe Internet.Oricine poate face un film. A avea o scoala mai e important?
Zanussi:“Posibilitatile,mijloacele de a face un film acum sunt variate si practic,nelimitate.Dar cu toate astea,accesul la“urechea publica”nu e garantat.Se pot face mii de filme, care sa nu fie vazute de nimeni.Anul trecut am fost invitat la cel mai mare tirg de carte din lume.Anual apar 15.000 de carti noi, doar din ele doar 3 se evidentiaza.Ca la ruleta...Toate cartile sunt identice,idioate. Carti pentru femei de serviciu...Dar doar 3 devin bestselleruri.Uneori conteaza coperta sau numele scriitorului.Nu poti sti...La fel se intimpla si in muzica.Apar mii de cintece pe an.Dar doar 3 devin hituri.Sau in film...Am vazut"Blair Witch Project".Mi s-a parut foarte interesant.Chiar m-a speriat.Dar cite filme horror se fac intr-un an?Si sunt plicticoase...gunoi...Cum ar putea deci, ca filmele digitale sa fie o amenintare?E o alta realitate.Sa speram ca pe viitor ele vor cistiga in calitate.
-Vorbim de “globalizare” si de“satul global”,care va fi in final un sat american.Asta inseamna ca America exporta masiv si impune agresiv stilul sau de a face cinema,de a filma,monta,subiectele sale.Iar Europa le adopta treptat.Ne gindim la spectatori,care reactioneaza ca o“gaura neagra”,receptind tot,fara discernamint,inghitind orice de la telenovele la filme de serie B,C...Z.Dar si la firmele de distributie de film pentru care e mai avantajos sa aduca pe piata filme americane decit europene.In fiecare an vedem filme europene cit sa numeri pe degetele de la o mina...Ce sanse are un tinar cineast european,dintr-o tara ca Romania sa faca un film original,asa cum isi doreste el? Sa gaseasca sponsorizare si sa supravietuiasca pe piata filmului,fara a fi influentat de reteta americana? E posibil?
Zanussi:“Cred ca tinarul trebuie sa se decida pentru cine vrea sa faca film.Pentru festivaluri?Pentru mase?Masele au prost gust.Oare Mahler sau Edgar au compus pentru mase?Trebuie sa stii intotdeauna ce tintesti.Azi, din pacate se intimpla un fenomen bizar:elitele incep sa imite masele,in loc sa fie invers...Eu nu cred in satul global.Acesta va fi mai curind un oras global.In America am vorbit cu studenti si cineasti care sunt fascinati de filmul european.Multi si-ar dori sa vina sa lucreze aici,pe continnet,pentru ca la Hollywood nu se mai fac decit gunoaie. Asa ca nu trebuie sa credeti toate exagerarile,sa preluati totul fara sa ginditi.Filmul european nu are cum sa dispara. Desi acum sintem condusi de prosti si computere. Dar suprematia computerelor nu va dura.Se va banaliza.”

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 16 februarie 2014 18:53
Sper sa incerc si eu cateva din filmele sale, pentru a vedea cum se prezinta.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells