- Cele mai bune filme de la TIFF
- TIFF 2012 se mută la Bucureşti
- Recordurile TIFF 2012
- Cele mai tari poze de la TIFF
- Interviu cu Geraldine Chaplin
- Oslo, 31 august câştigă la TIFF
- Filmul românesc, celebrat la TIFF
- Georges Méliès, primul "cinemagician"
- Încep Zilele Filmului Românesc la TIFF
Interviu cu Claude Lelouch
de Ştefan Dobroiu in 7 Iun 2012Claude Lelouch s-a lansat fulminant pe scena cinematografului mondial: al doilea lungmetraj al său, Un bărbat şi o femeie, este selectat în 1966 în competiţia festivalului de la Cannes, unde câştigă Palme d'Or. De parcă nu ar fi fost de ajuns, un an mai târziu, filmul primeşte şi două premii Oscar, pentru Cel mai bun scenariu original şi Cel mai bun film străin, iar tânărul Lelouch devine cel mai râvnit regizor al Europei. Mai mult decât succesul de critică, lungmetrajul său e şi pe placul publicului, nu mai puţin de patru milioane de spectatori înghesuindu-se în cinematografele din Franţa pentru a vedea povestea de dragoste dintre Anouk Aimée şi Jean-Louis Trintignant.
46 de ani şi cam tot atâtea filme mai târziu, Claude Lelouch primeşte Premiul pentru întreaga carieră la TIFF, unde se dovedeşte a fi un interlocutor savuros, care vorbeşte despre film, dragoste şi politică mereu gata să arunce în conversaţie un bon mot amuzant...
Aţi pomenit în conferinţa de presă că vă interesează noile tehnologii. Ce părere aveţi despre 3D?
Cred că 3D-ul este viitorul, dar fără ochelari. Atâta vreme cât o să existe ochelarii eu nu o să fac film 3D. Ochelarii mă jenează, îmi vine să-i ridic mereu de la ochi, îi pun la ochi, mă jenează. Am sentimentul că între mine şi ecran este ceva şi mă deconcertează. Nu reuşesc să intru în film. Şi cum eu fac filme despre fiinţele umane, voi aştepta ca 3D-ul să fie perfecţionat. Deocamdată nu vreau să oblig publicul să poarte ochelari. Am impresia că nu sunt decât un gadget care ne îndepărtează de esenţial. Eu fac cinema ca să plâng, să râd, să mi se facă pielea găinii. Pentru filmele pentru copii 3D-ul este formidabil, dar pentru filmele destinate adulţilor 3D-ul încă nu este gata.
Pentru următorul proiect vreţi să utilizaţi un alt tip de cameră. Despre ce e vorba şi la ce vă referiţi?
Este un proiect despre cele patru puncte cardinale ale vieţii, dragostea, munca, prietenia şi familia. Vreau să mă concentrez pe actori şi să mă apropii de ei într-un alt mod. Cu noile tehnologii şi noile obiective, acum este posibil să aşezi camera foarte departe de actori, astfel încât ei să nu o mai vadă. Vreau să filmez astfel încât ei să nu fie incomodaţi de prezenţa camerei, astfel încât să uite că sunt actori şi să nu fie decât fiinţe umane. Atunci când vezi camera, eşti conştient că joci. E ca pe stradă: când camera e ascunsă, oamenii sunt naturali. Când o văd, nu mai sunt.
Asta va schimba probabil şi modul în care comunicaţi cu actorii. Cum procedaţi de obicei, cum comunicaţi cu actorii?
Comunic cu actorii la fel cum comunic şi cu ceilalţi oameni din viaţa mea. Trebuie să vorbeşti mult cu oamenii, ca ei să înţeleagă cine eşti, iar ei să înţeleagă cine eşti. Prin urmare vorbesc cu ei înainte ca filmările să înceapă, pentru că pe platou nu mai e timp de vorbă. Regia cu actorii se face cu câteva zile înainte. Mergem la restaurant, ieşim. Cu actorii nu trebuie să ai o relaţie profesională, ci una de prietenie. Când relaţia este una strict profesională, toată lumea se preface. Se preface că are talent, că e de acord, or eu fac un cinema foarte uman, foarte personal. Vreau să mă cufund în adevărul oamenilor. De aceea procedez aşa, pentru ca în timpul filmărilor actorul să mă vadă mai degrabă ca pe un prieten şi nu ca pe un regizor. Cred că dă mai mult unui prieten decât unui regizor. Îi dăm mai mult bărbatului iubit sau femeii iubite decât unui străin, nu-i aşa? Îmi place ca actorii să mă iubească şi îmi place să-i iubesc. De-abia atunci pot să fac ce trebuie să fac, şi anume să le fur intimitatea, să le fur umanitatea. Obsesia mea este să filmez adevărul actorului.
Vorbim mult şi nu neapărat despre film, despre viaţă, despre orice. Trebuie să ştii cum funcţionează celălalt şi descoperim cum funcţionează celălalt explorându-i abilităţile de a minţi şi de a spune adevărul. Atunci vezi calităţile. Viaţa cotidiană mă învaţă actorul. De asta am nevoie ca actorul să aibă încredere în mine, să aibă sentimente prieteneşti pentru mine. Aşa îl pot conduce, dirija, spre locul unde vreau să ajungă... Dacă nu faci asta, e teatru, e televiziune. Asta e diferenţa dintre film şi teatru: în film surprinzi un moment care are loc doar o dată, în teatru e un sistem cu repetiţie. Este o artă să provoci încredere unui actor, pentru că el funcţionează mai bine când nu-i e teamă. Vreau ca actorul să spună "filmez cu cel mai bun prieten al meu", nu cu un regizor. Dar e complicat, este multă muncă. Nu înveţi actorul cum să deschidă o uşă sau cum să-şi dizolve zahărul în ceai. Cred mai degrabă că arta regizării actorului e tocmai acela de a nu-l regiza. Trebuie condus ca un animal, ca la vânătoare, către o capcană: camera îl surprinde apoi, îl capturează. Interesant e următorul fapt: camera vânează, dar nu ucide, ci imortalizează! Asta mă fascinează...
La un moment dat aţi spus că faceţi filme de public pentru că aveţi nevoie de bani. Dacă aţi avea toţi banii din lume, ce film aţi face?
Dacă aş avea toţi banii din lume în primul rând aş face un film fără vedete, doar cu necunoscuţi. Şi mi-aş lua toate libertăţile. Cred că fericirea e gratuită şi că doar luxul costă mult. Aş face un film despre fericire, despre lucruri simple, care nu costă mult. Dacă aş avea toţi banii din lume, aş face cel mai ieftin film din lume. Şi nu-mi spune că aş putea-o face oricând, pentru că până şi cele mai ieftine filme costă mult. Este mult mai simplu să faci un film scump, cu vedete, decât un film ieftin, fără vedete. Producătorii nu dau bani dacă nu ai vedete. E ciudat, cu cât mai mult costă un film, cu atât mai uşor găseşti bani pentru el. Este un paradox teribil. Filmele mici sunt mult mai greu de făcut. Dacă aş fi un om bogat, aş face un film mic. Banul cheamă banul. Ia-i pe Brad Pitt şi pe Meryl Streep şi toţi îţi vor da bani. Ia doi necunoscuţi şi nimeni nu va risca. Îmi plac vedetele, dar ele sunt o constrângere. De îndată ce o vedetă îţi spune da, filmul devine mai uşor de făcut. Plus că filmele scumpe sunt finanţate dinainte. Filmele mici nu, uneori nu ştii dacă le termini. Sunt un risc.
Mai riscaţi acum ca la începutul carierei?
Dacă nu există risc, nu-mi place. Am făcut filme care nu mi-au dat bătăi de cap, dar nu mi-a plăcut experienţa. Totul era acoperit dinainte şi nu simţeam presiunea. Nu era aceeaşi intensitate. Îmi place să-mi fie frică şi-mi place să nu-mi fie frică de frica mea. Frica e foarte utilă, atâta vreme cât nu ţi-e frică de ea.
Aţi avut vreun moment în carieră când aţi fi vrut să renunţaţi la cinema?
Nu, niciodată. Am avut eşecuri, dar am trecut peste ele. De fiecare dată când cinema-ul m-a înşelat, l-am iertat. Iubesc prea mult cinema-ul ca să fac altceva, visez să mor cu camera în mână. Cinema-ul e un drog de care nu mă pot elibera. Un drog cu efecte secundare formidabile. În acelaşi timp este tot mai greu să faci film, chiar şi pentru cineva ca mine.
Spune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film
Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George) - Brad Pitt, „o ființă îngrozitoare”, scria fiul său, Pax, pe Instagram
- Momentul penibil al anului? Cuplul Kutcher-Kunis prezintă scuze publice
- Nasul prostetic mare al lui Bradley Cooper din filmul Maestro, subiect de controversă
- După 11 ani de căsnicie, Natalie Portman se desparte de soțul ei, în contextul zvonurilor despre infidelitate
Ştiri cinema
-
Seri de film sub stele: începe Herăstrău Open Air by Happy Cinema
Herăstrău Open Air debutează pe data de 1 iunie, cu Prieteni imaginari, un film dedicat copiilor și întregii familii. - 28 Years Later, o nouă continuare a francizei cu zombie
- Regizorul iranian Mohammad Rasoulof, condamnat la biciuire și 8 ani de închisoare înainte de premiera noului său film la Cannes
- Kristen Stewart și Oscar Isaac, cuplu căsătorit în thrillerul cu vampiri Flesh of the Gods
- Michelle Yeoh, rol major în mini-seria Blade Runner 2099
Producţie
-
Film românesc cu tematică LGBTQ, în postproducţie
Trei kilometri până la capătul lumii spune povestea unui adolescent respins de familie - Trei kilometri până la capătul lumii, cu Bogdan Dumitrache și Laura Vasiliu, în post-producție
- Un remake anime la hitul live-action One Piece, în lucru la Netflix
- Se filmează noi episoade pentru The Sandman
- Un nou Karate Kid, cu Ralph Macchio şi Jackie Chan
Cronică
-
Trei kilometri până la capătul lumii în competiție la Cannes, o dramă sfâșietoare despre homofobie, corupție și minciuni
Premiera internațională a filmului românesc Trei kilometri până la capătul lumii a avut loc vineri după-amiază la Cannes într-o zi însorită cu cer senin atât pentru cinefili, cât și pentru cinematografia românească. - Furiosa: A Mad Max Saga, George Miller revine la Cannes cu un prequel spectaculos
- Totul despre familia Lefkovics - O poveste despre familie, traume și vindecare
- Munch: Dragoste, fantome și vampiri nobili - Un portret autentic al unui artist complex
- How to Have Sex – Ghidul unei generații despre cum să NU faci sex
Dosarele X
-
Haosul drepturilor de autor: peste zece ani Superman nu va mai zbura!
Ce se va întâmpla când personaje precum Batman şi Superman vor deveni domeniu public? - Cât de (i)relevante sunt procentajele de pe RottenTomatoes?
- The Witcher: de la 9,5 la 4,2. Care e explicaţia?
- Rasismul la Hollywood: cazul Lost
- Regina Elisabeta a II-a: șapte actrițe care au jucat-o fără cusur
CineCloud
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Actori populari
- Adriana Lima
- Jennifer Lawrence
- Olivia Wilde
- Alessandra Ambrosio
- Taylor Swift
- Robert Pattinson
- Născuţi azi
Trailere filme
- A Quiet Place: Day One
- Bad Boys: Ride or Die
- Never Let Go
- Ultraman: Rising
- MoviePass, MovieCrash
- It Ends with Us
- Giants of la Mancha
Filme populare
Premiere cinema
- The Strangers: Chapter 1
- Lefkovicsék gyászolnak
- How to Have Sex
- În inima Naționalei
- The Garfield Movie
În curând la cinema
- Furiosa: A Mad Max Saga
- Giants of la Mancha
- If
- Tarot
- Weekend de vis
- Gekijôban Haikyû!! Gomi Suteba no Kessen
- Mașa și cele 6ase umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- The Watchers
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
- DogMan
- Inside Out 2
- Nina et le secret du hérisson
- The Bikeriders
- Mothers' Instinct
- A Quiet Place: Day One
- Bastarden
- Love Lies Bleeding
- The Exorcism
- Despicable Me 4
- Fly Me to the Moon
- Gekijô-ban Blue Lock -Episode Nagi-
- Twisters
- Les Indésirables
- Noah's Ark
- Boonie Bears: Back to Earth
Filme noi în SUA
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Terra Infirma
- The Crow
- Kinds of Kindness
- Firebrand
- Horizon: An American Saga - Chapter 1
- MaXXXine
- Mufasa: The Lion King
- Deadpool & Wolverine
- Thunderbolts
- Harold and the Purple Crayon
- Trap
- Borderlands
- Alien: Romulus
- Jessica Frost
- Beetlejuice Beetlejuice
- Speak No Evil
- Transformers One
Program TV
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Interviu cu Claude Lelouch
Părerea ta
Spune-ţi părerea