Serialul original Disney creat de Tony Gilroy se concentrează pe parcursul lui Cassian Andor (Diego Luna), de la tâlhar fără direcție la erou al Rebeliunii – cel care va fura planurile super-armei Death Star împreună cu Jyn Erso (Felicity Jones). Andor s-a bucurat de critici extrem de pozitive de la profesioniști și fani deopotrivă, fiind considerat cel mai de succes serial Star Wars live-action. Cel de-al doilea sezon – și ultimul – creează o punte de legătură între evenimentele din primul sezon și filmul Rogue One: O poveste Star Wars.
În anticiparea mult-așteptatului final, actorii Denise Gough (Dedra Meero), Kyle Soller (Syril Karn) și Ben Mendelsohn (directorul Orson Krennic) au participat la un interviu roundtable, în care au discutat despre accente, structura temporală atipică a sezonului și una dintre cele mai tulburătoare secvențe din istoria Star Wars. Conversația a decurs cu multă voie bună și umor – atunci când le-am mărturisit că „Mă bucur că nu sunteți la fel de intimidanți în viața reală”, Mendelsohn a glumit „Dă-ne treizeci de secunde”.
Interpreții celor trei antagoniști care lucrează pentru Imperiu sunt actori de origine irlandeză (Gough), americană (Soller) și australiană (Mendelsohn), însă un aspect interesant în Andor este alegerea accentului britanic pentru personajele lor. „Imperiul, dragă” rostește Gough nonșalantă. „Totul sună puțin mai malefic când o spui cu un foarte, foarte puternic accent englezesc”. Actrița mărturisește apoi că a încercat să își joace rolul în irlandeză, inițial, dar s-a consultat cu Tony Gilroy și a ajuns la concluzia că „Asta pur și simplu nu va funcționa. Nu vor avea o femeie irlandeză în Imperiu”.
„Și este și un motiv istoric pentru asta” continuă Mendelsohn. „În filmele americane, răufăcătorul era jucat de actorii cu greutate și ei tindeau să fie britanici.” Un exemplu pe care îl dă este chiar Peter Cushing, cel care îl interpretează pe Grand Moff Tarkin în trilogia originală Star Wars. „Cred că Fiona (n.r. Shaw), păstrându-și accentul ca mama lui Cassian a fost o alegere inspirată. A fost atât de frumos să fie o femeie irlandeză responsabilă pentru începutul rebeliunii lui” conchide Gough.
Însă accentul englezesc nu este nici pe de parte la fel de malefic ca Masacrul din Ghorman, una dintre cele mai terifiante și emoționante scene Star Wars. „Am fost foarte norocoși cu grupul extraordinar de actori pe care l-am avut. Când încep să cânte, e devastant. Dar eu priveam de la geam. Tu erai în mijlocul lor” îi spune Gough lui Soller. „Da, s-a simțit ca o revoltă adevărată, atât de palpabilă. Erau acei frumoși actori francezi care au creat o familie – o lume – în piața pe care oamenii frumoși de la Pinewood (n.r. Studios) și compania de producție au construit-o. S-a simțit complet imersiv și ca nimic din ce am simțit anterior.”
„Și toți s-au angajat să o facă. E greu să filmezi astfel de scene pentru că trebuie să repeți din nou și din nou. Durează zile, chiar săptămâni!” a adăugat Gough. „E nevoie de mult angajament de la sute de persoane pentru a duce la capăt așa ceva. Așa că să o privesc, a fost complet devastator.” Pentru Mendelsohn, a fost „singura dată când am văzut ceva și n-am mai fost sigur că îmi place Imperiul la fel de mult. Totul e distractiv când e la distanță. Dar ce cred că este incredibil de impresionant la această secvență este să privești toate mașinațiile care se realizează pentru ca acest eveniment să se întâmple cu certitudine.”
Una dintre persoanele responsabile pentru acest episod extraordinar a fost regizorul Janus Metz, despre care Soller vorbește cu admirație: „Janus, pentru mine, a fost minunat. Ce a făcut a fost un efort uriaș pe fiecare nivel al companiei de producției. Nu știu cum le ținea pe toate laolaltă sau dacă își pierdea cumpătul în privat, dar când trebuia să se concentreze pe ce făceam, era acolo. Și era grijuliu, era atent, trebuia să gestioneze sute și sute de oameni pe toate departamentele, atât de multe lucruri. Era copleșitor, incitant și uneori s-a simțit foarte real. Am fost foarte impresionat de el.”
Audiența devine martoră la Masacrul din Ghorman, dar și la contextul socio-politic al planetei cu un an înainte de tragedie. Acest aspect este facilitat de structura temporală aleasă pentru sezonul 2. Odată la trei episoade, acțiunea sare în timp un an, pentru a acoperi cei patru ani dintre începutul lui Andor și Rogue One. „Simt că dacă scenariul nu ar fi fost așa de bun cum este, ar fi necesitat mult mai multă muncă pentru a umple acel an” explică Gough. „Dar scenariștii fac asta pentru tine, ei te duc la anul următor, prin felul în care ți-au scris personajul. În ultimele trei episoade, pot într-un fel să simt pierderea pe care Dedra a trăit-o și ce a făcut ca să o ascundă în acel an. Dar nu am jucat asta. Nu m-am gândit că a făcut asta, asta și asta. Doar se întâmplă, prin felul în care interacționează acum cu oameni noi, în următorul bloc. Totul e mulțumită scenariștilor. Ei sunt regii și reginele.”
Într-adevăr, lor trebuie să le mulțumim pentru serialul complex care abordează teme profunde precum puterea, controlul, tirania, suferința și rebeliunea. Întrebat ce mesaj speră să preia audiența din noul sezon Andor, Mendelsohn a afirmat că „Sunt multe de luat. Nu sper să preia un mesaj, sper să preia experiența de a vedea două părți mergând la război și sper că undeva înăuntrul lor se gândesc «ambele părți luptă pentru ce cred ele că este o idee bună. Pe care o prefer? »”.
„Cineva mi-a zis odată când citeam că ficțiunea este ca un empathy gym” intervine Gough. „Este un loc în care poți să te adâncești, care te lasă să experimentezi lumi din perspectiva altor oameni. Cred că asta e puterea artei de calitate. De asta trebuie să fim responsabili de texte grozave și povești grozave, trebuie să le permitem oamenilor să fie în siguranță, ca să intre în spații unde empatizează. Când scrii ghidat, încercând să faci oamenii să simtă lucruri, dai de belea. Vrei să oferi toate perspectivele, toate zonele gri, și apoi voi decideți cum vă simțiți.”
Soller are și el doar cuvinte de laudă pentru colegii lui și produsul final: „Cred că ceea ce Tony și echipa creativă au făcut este un serial pe care nu poți să îl privești de la distanță. Te forțează să confrunți lucruri despre tine, lumea în care trăiești și istoria noastră. Ce faci cu asta e alegerea ta, dar te va lovi în locuri în care nu te aștepți. E foarte matur, foarte brut, foarte uman.”
„Ne-a lovit pe noi toți și apărem în el, așa că... este o experiență să îl privești” concluzionează Gough.
Primele 3 episoade din al doilea sezon Andor sunt disponibile din 23 aprilie, doar pe Disney+.