In Romania sint 25 de producatori de film

de Larisa Ionescu - " INDEPENDENT", august 2001 în 23 Aug 2001
Din 1990 încoace, casele de productie de film s-au înmultit într-un mod uluitor. De unde, înainte de Revolutie, vedeam pelicule realizate de vreo cinci studiouri, astãzi numãrul celor importante a ajuns la o cifrã apreciabilã: 25. Cu toate acestea însã, din pãcate, productia noastrã cinematograficã actualã e cu mult inferioarã celei a anilor '80-'90. Pentru cã de cele mai multe ori producãtorii filmelor sunt, la noi, total necunoscuti, popularitatea lor fiind destul de scãzutã, va prezentam pe cei mai importanti producatori de film din Romania:
Ager Film - Nicolae Mãrgineanu; Atlantic Film Production - Lucian Dante Gologan; Atlantis Film - Ion si Mãdãlina Marinescu; Castel Film - Vlad Pãunescu; Cinetv Film Prod Imp.Exp.- Sergiu Nicolaescu; Compania Românã de Radio si Televiziune - Radu Gabrea; Covi Design - Constantin Visan; Domino Film - Cristian Comeagã; Editura Video - Laurentiu Damian; E-Motion Film - Gheorghe Tofan; Europolis Film - Thomas Ciulei; Fadette Film International - Vasile Neagoe si Ioan Udrescu; Filmex - Titi Popescu; Libra Film Production - Tudor Giurgiu; Media Pro Pictures - Andrei Boncea; Studioul Sahia Film - Mihai Constantinescu; Studioul de Creatie al MCC - Lucian Pintilie; Solaris Film - Dan Pita; Temple Film - Daniel Badea; Total Professional Records - Mihai Orãsanu.

Statutul acestora, ca si ideea în sine de producãtor de film, sunt în România lipsite de reprezentativitate . Motivele ar fi numeroase, si le vom aminti doar pe cele esentiale. Din cauza lipsei unei industrii cinematografice, mai concret a absentei spectatorilor si a cotelor de box-office, un film românesc nu îsi poate recupera banii investiti si, implicit, producãtorul iese în pierdere. Casele producãtoare reusesc sã supravietuiascã prin coproductii cerute de diversi "comanditari/clienti", care pot fi televiziuni, producãtori sau distribuitori strãini; reclame si clipuri publicitare, realizate pentru agentii solide de publicitate; vinderea filmelor noastre pe pietele strãine de cinema; si, nu în ultimul rând, din prestare de servicii - productie sau postproductie - pentru diversi producãtori, români sau strãini. Atlantis Film, de exemplu, realizeazã în coproductie cu un canal comanditar, care suportã 50 la sutã din deviz (de obicei, M6, coproducãtor fiind Alizes Film din Paris), un film de televiziune care costã în jur de 600 000 de dolari si care, în mod normal, ar fi fost vândut la o televiziune româneascã cu 1000 de dolari. În Germania însã, acelasi film este achizitionat, pentru o prezentare si o reluare, cu 20 000 de dolari, iar filmul e de regulã difuzat în 5 sau 6 tãri europene, ceea ce presupune cã într-o perioadã de timp mai lungã îsi scoate sigur banii.
O altã solutie de obtinere a profitului este realizarea de clipuri si reclame. De la bere la tigãri, detergent si cosmetice, firmele de publicitate plãtesc foarte mult pentru realizarea unui clip de calitate.

Domino Film face proiecte publicitare pentru Europa Centralã si de Est, avantajul fiind cã, spre deosebire de Occident, la noi costurile sunt mult mai mici. Domino a produs, din '89 pânã în prezent, peste 150 de spoturi publicitare. Însã ceea ce stiu putini e cã tot aceasta este firma coproducãtoare a filmelor "Asphalt Tango" si "Dolce farniente", mari succese semnate de Nae Caranfil.

Celebra casã Castel Film, care a produs din 1992 pânã azi peste 70 de lung-metraje, difuzate mai ales pe piata strãinã, are un departament de productie de spoturi publicitare, ca si unul de post-productie. Dar Castel semneazã, totodatã, filme de box-office pe plan international: "Train de vie" de Radu Mihãileanu, "Diplomatic Siege" (cu Tom Berenger, Peter Weller si Daryl Hannah), "Highlander: End of the Game" (cu Christopher Lambert si Adrian Paul) si multe altele. Prestãrile de servicii oferite de Atlantic sau Total Professional Records înseamnã profesionisti în domenii tehnice - iluminare, electricieni, masinisti -, dar si aparaturã - de la camere de filmat pânã la travelling-uri.

Libra Film are o ofertã specialã în domeniul castingului pentru productii românesti sau strãine (cum a fost "Tuvalu", de exemplu, film premiat la Festivalurile de la Sundance si Bruxelles) ca si a videoclipurilor muzicale. Producãtorul si regizorul Tudor Giurgiu a realizat, ca director al acestei firme, diverse clipuri românesti ("Un doi si trei de 0", B.U.G. Mafia), dar si internationale, cel mai cunoscut fiind "Como te olvido" al divei telenovelelor, Natalia Oreiro.
Alti producãtori trãiesc mai ales din activitãti suplimentare, precum Covi Design, aceasta fiind, la origine, firmã de arhitecturã si decoratiuni interioare.

Una din putinele case producãtoare care se mentine la nivelul exclusiv al peliculelor de cinema este Solaris-ul lui Dan Pita. Este un studio care a produs, din '90 pânã în '97, când a fost desfiintat de Mircea Daneliuc - acum fiind reînfiintat ca studio particular de productie -, zeci de filme artistice, marea majoritate de rãsunet: "Hotel de lux" (scenariul si regia Dan Pita; Leul de Argint la Venetia în '92); "Somnul insulei" (scenariul si regia Mircea Veroiu, Marele Premiu la Arcachonne-Franta); "Pepe si Fifi" (r. Dan Pita, trei premii de interpretare la Arcachonne), "Terente" (r. Andrei Blaier) etc.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 18 februarie 2014 11:18
Acum cred ca sut mult mai multi.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells