In Romania a avut loc primul curs international pentru operatori de Imagine cinematografica

de Media Pro Pictures în 30 Apr 2002
16 dintre cei mai buni studenti ai Facultãtilor de Imagine cinematograficã din România au avut sansa de a participa sãptãmîna trecutã la primul curs international intensiv de operatorie de film realizat în România, condus de Gregory Hudson, unul dintre cei mai apreciati operatori si profesori americani de film din întreaga lume. Programul de formare profesionalã a tinerilor cineasti, sustinut financiar de Kodak România, în colaborare cu Mediapro Pictures, a reunit, de luni pînã vineri, în aceeasi echipã, studenti si proaspeti absolventi ai Universitãtii Media, ai Universitãtii Nationale de Artã Teatralã si Cinematograficã (UNATC), studenti de la Hyperion, precum si doi viitori operatori din Israel.

“Un workshop înseamnã mai mult decît sã înveti un student cum sã punã pelicula sau cum sã pozitioneze luminile”, spune Greg Hudson, profesorul invitat de Kodak România. “Esential este sã îi dai instrumentele de care are nevoie pentru a-si exprima personalitatea. Sã îsi dezvolte creativitatea prin intermediul unei tehnici foarte bune”.

Timp de o sãptãmînã, studentii filmeazã zilnic în diverse locatii din Bucuresti, precum si în platourile Studiourilor Mediapro din Buftea, în conditiile unei filmãri reale, pe diverse tipuri de pelicula Kodak Vision: au parte de aparaturã profesionalã foarte bunã, preferatã de operatorii din întreaga lume (ARRI 535, Movie Cam 2, ARRI BL 4). Lucreazã în conditiile realizãrii reale a unui film: sunt ajutati de cei mai buni tehnicieni, gafferi, luministi, asistenti de machiaj si de costume, pentru a-si realiza proiectele temã, necesare examenului de la sfirsitul acestui atelier de lucru. Prelucrarea materialului filmat se face în laboratoarele Kodak România, singurul loc din tarã în care se poate prelucra pelicula color. “Studentii români au o bazã de cunostinte foarte solide, sunt foarte bine informati, atît în domeniul filmului, cît si în cel al picturii, muzicii, ceea ce îi face capabili sã vadã lucrurile într-o altã luminã; iar acesta este principalul scop al cursului”, apreciazã Hudson.

Dezvoltarea experientei profesionale a tinerilor cineasti si pregãtirea lor pentru viitor este principalul obiectiv pe care si l-a propus Kodak România. Studentii au sansa de a pune în aplicare noua tehnologie modernã, cu transfer în telecinema. În plus, cursantii pot lucra deja pe aparatura de ultimã orã Spirit, up-gradatã de Kodak România în urmã cu trei zile. “Studentii pe care I-am invitat la acest workshop pot capta imaginile propriei creatii pe peliculã de diverse sensibilitãti, îsi pot analiza rezultatele muncii în telecinema si în proiectie, comunicã apoi cu telecinecoloristul si cu etalonerul”, spune Cornelia Popa, manager Kodak România. Un alt obiectiv pe care si l-a propus Kodak este ca participantii la acest atelier sã deprindã utilizarea tuturor metodelor de lucru în procesul de creatie al realizãrii unui film, începînd de la prima zi de filmare, alegerea sortimentelor de peliculã, a echipamentelor, alegerea echipei, pînã la rezultatul final, copia pozitivã vãzutã în proiectie, sau cea negativã, transferatã în telecinema.

Grupul cursantior este eterogen, format atît din oameni cu o experientã cinematograficã bogatã, cît si din studenti care au ca punct forte cunostinte teoretice temeinice. Interesele lor se intersecteazã, ceea ce face ca acest curs sa aibã un sens. “Este un curs intensiv foarte util, unul dintre cele mai benefice lucruri care se întîmplã în acest moment în România”, e de pãrere Marius Ivascu, student în ultimul an al Facultãtii de Imagine din cadrul Universitãtii Media. “Avem acum posibilitatea de a ne pune în practicã exercitiile si imaginatia, dupã ce în facultate am primit notiunile teoretice.” Fiind vorba de un curs intensiv, densitatea de informatie este mult mai mare, într-un timp mult mai scurt, raportat la învãtãmîntul clasic din universitãti.

“Un asemenea workshop este bine venit pentru studenti, întrucît li se oferã ocazia de a trece într-un timp foarte condensat prin toatã tehnologia, de la filmare, pînã la prelucrare si montaj modern”, afirmã doamna Nicoleta Daraban, director de productie de film în cadrul UNATC. “Programul cursului a fost foarte bine gîndit”, adaugã Nicoleta Daraban. Operatorul Greg Hudson adapteazã atelierul de lucru în functie de nivelul de cunostinte al cursantilor. Studentii filmeazã în echipe de 2-3 persoane, fiecare cu o anumitã functie în realizarea testului propus de profesor. Ei filmeaza atît ziua, cît si noaptea, trec prin filmãri de exterior, dar si in platou.

“Avantajul unui workshop este cã procesul de creatie îl implicã direct pe student”, spune Mircea Bunescu, prodecan al Facultãtii de Regie si Imagine de Film din cadrul Universitãtii Media. “Operatoria este o meserie practicã, bazatã pe comunicare si interactivitate. Studentii au ocazia de a experimenta notiunile de bazã pe care le-au primit în scoalã si pe care trebuie sã le fructifice fiecare cît de bine poate. Avem nevoie de profesionisti, si orice scoalã de cinema este obligatã sã pregateascã oameni foarte buni”, adaugã Mircea Bunescu.

Greg Hudson organizeazã workshop-uri de operatorie de 12 ani, si face parte din elita oamenilor de cinema din întreaga lume. Pînã acum, el a tinut peste 60 de cursuri în Australia, Belgia, Canada, China, Republica Ceha, Danemarca, Finlanda, India, Coreea, Olanda, Filipine, Singapore, Spania, Thailanda, Statele Unite ale Americii.

“Sperãm cã studiourile, casele de productie si agentiile de publicitate vor beneficia si vor fructifica experienta tinerilor cineasti, fapt ce va duce la dezvoltarea infrastructurii cinematografiei românesti”, afirmã Cornelia Popa, manager Kodak România.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 4 martie 2014 15:36
Foarte frumos, cred ca tinerii au invatat o multime de informatii folositoare.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells