Povestirea se petrece la Los Angeles, cândva în viitor. Ea ni-l prezintă pe Theodore (Joaquin Phoenix), un bărbat sufletist, care îşi câştigă existenţa scriind scrisori personale pentru alţi oameni. Cu inima frântă după un mariaj eşuat, el începe să fie interesat de un nou sistem de operare pe calculator, care răspunde la comenzi vocale şi promite a fi extrem de intuitiv, devenind un fel de entitate de sine stătătoare. Când îl instalează, el este încântat să facă cunoştinţă cu „Samantha”, o voce superbă de femeie (Scarlett Johansson), care pare a fi pătrunzătoare, sensibilă şi surprinzător de simpatică. Pe măsură ce dorinţele şi nevoile lor cresc simultan, prietenia lor se adânceşte transformându-se într-o dragoste reciprocă...
Scenaristul şi regizorul Spike Jonze îşi pune la bătaie stilul său inconfundabil şi puterea de introspecţie pentru realizarea aceste poveşti moderne de dragoste. Ea este un film care constituie o abordare total neconvenţională asupra naturii dragostei.
„Unul dintre cele mai dificile aspecte ale unei relaţii este să reuşeşti să fii onest şi în acelaşi timp apropiat de partener, permiţându-i totodată şi acestuia să se manifeste la fel de liber,” apreciază el. „Oamenii se schimbă şi evoluează tot timpul, aşa încât întrebarea este, cum putem să le asigurăm partenerilor noştri libertatea de a fi cine vor să fie? Şi dacă ei se vor schimba, oare noi o să-i mai putem iubi?” Şi mai ales, ei o să ne iubească la fel de mult pe noi, aşa cum vom fi peste ani?”
Acestea sunt o parte din întrebările care se pun atunci când Theodore aduce acasă softul de ultimă generaţie controlat prin voce şi face cunoştinţă cu… Samantha.
Cine este Samantha?
„Despre sistem, reclamele spun că e intuitiv, adică e capabil să te asculte, să te înţeleagă şi să te cunoască”, explică Jonze.
Fiind o inteligenţă artificială extrem de sofisticată, Samantha devine repede caldă şi empatică. În curând ea îşi relevă latura ei independentă, simţul umorului şi al ironiei şi dorinţa de a ajunge la miezul lucrurilor, ca şi capacitatea de a încerca o varietate de emoţii. După ce e pusă în stare de funcţionare, ea evoluează rapid, pe măsură ce evoluează şi relaţia dintre ei, trecând, aşa cum spune Jonze, „de la statutul de asistentă, la prietenă şi confidentă, şi de aici la o treaptă şi mai avansată”.
Faptul că regizorul a ales să exploreze natura dragostei dintre un bărbat şi o entitate computerizată fără trup (OS) nu este ceva surprinzător. Munca lui a fost întotdeauna sinonimă cu inovaţia, încă de la începuturile carierei sale de regizor când realiza video clipuri muzicale, filme documentare, şi până la filme artistice cum ar fi Being John Malkovich, Adaptation, sau Where the Wild Things Are.
Joaquin Phoenix, care-l interpretează pe Theodore, a găsit că povestirea este „năucitoare”. Deşi la ora aceea el era ocupat pe platourile de filmare ale filmului The Master, pentru care a fost nominalizat la Oscar, el îşi aminteşte că „Ori de câte ori aveam timp, eu şi Spike discutam despre personaje şi scenariu, şi mi s-a părut grozav să asist şi să contribui la dezvoltarea acestui proiect”.
„După primele cinci minute de stat de vorbă cu el m-am gândit, ‘Îl iubesc pe tipul ăsta. Exact ăsta trebuie să fie tipul din film.’ Joaquin aduce rolului mult suflet and sinceritate. Chiar dacă Theodore are în el multă tristeţe, el are totuşi şi capacitatea de a se bucura şi juca. Tot acest contrast dulce-amar, Joaquin îl aduce în rolul pe care-l interpretează”.
Proiectată special ca să fie în stare să înveţe şi să evolueze de una singură, Samantha este încântată de experienţele noi furnizate de fiecare clipă şi vrea tot mai multe. În acelaşi timp ea reuşeşte să scoată din Theodore tot ce are el mai bun. „Deşi are acces la toate informaţiile din lume, ea îşi crează gândurile şi răspunsurile pe moment”, spune Scarlett Johansson, care îi dă glas lui Samantha. „Ea nu are idei preconcepute. Aşa încât, în ciuda complexităţii cunoştinţelor ei, Samantha dă dovadă de multă inocenţă şi prospeţime”.
Pe măsură ce conştiinţa ei de sine sporeşte, acelaşi lucru i se întâmplă şi lui Theodore. El o ia pe Samantha în excursii prin oraş, la munte, pe plajă, introducând-o încet, încet în rutina lui zilnică şi începe să vadă lucrurile dintr-o altă perspectivă. El începe să se vadă şi pe sine în alt mod, pe care regizorul îl consideră ca fiind piatra de temelie a fiecărei iubiri: „Partenerii îşi arată perspectiva proprie asupra lucrurilor, iar asta este exact ceea ce se întâmplă când te îndrăgosteşti - alegi să fii cu cineva al cărei punct de vedere te emoţionează, te inspiră, te provoacă şi te face să te priveşti cu alţi ochi”, explică el.
Filmul Ea trece de la dramă şi momente care-ţi frâng inima, la momente de plutire şi reflecţie, sau la momente comice create de ciudăţenia relaţiei dintre cei doi protagonişti.
Phoenix şi Johansson, împreună cu Jonze, şi-au asumat sarcina de a o dota pe Samantha, care de fapt nu apare niciodată sub forma unui trup, pe ecran, cu complexitatea unei prezenţe, aşa cum o merită. „Samantha are multe faţete”, relatează Jonze. „Ea trebuie să fie inocentă, dar totodată isteaţă şi sigură pe sine, de asemenea sexy şi incitantă, trebuie să se dezvolte ca fiinţă emoţională, iar toate astea trebuie să transpară din interpretarea lui Scarlett”.
Johansson rememorează, „A fost un proces variabil. Uneori înregistram cu Joaquin şi alteori cu Spike, dar întotdeauna era loc şi pentru spontaneitate pentru a releva nuanţele prsonajului şi ale relaţiei”.
„Fiecare dintre noi era hotărât să facă totul pentru a da senzaţia de intim şi real”, adaugă Phoenix, care îşi aminteşte că şi atmosfera din studio era neobişnuită – nu mai era veşnica agitaţie a celor din platou, care poate disturba concentrarea actorului. „Nimic nu era obişnuit în acest film, de la scenariu şi dialogul cu Scarlett, şi până la senzaţia de pace de pe platou, iar aceasta a făcut ca filmările să fie o experienţă uluitoare pentru mine”.
Ideea pentru Ea îl bântuie pe Jonze de ani de zile. Scânteia iniţială, îşi aminteşte el, „a fost un articol pe care l-am citit online acum vreo 10 ani şi care se referea la comunicarea cu o inteligenţă artificială”. Odată scris scenariul, transpunerea lui a căpătat în curând o viaţă proprie. Pe lângă faptul că l-a scris şi l-a regizat, Jonze a şi produs filmul alături de vechiul său partener, Vincent Landay şi de producătoarea nominalizată la Oscar, Megan Ellison. Jonze recunoaşte, „Megan este impresionantă. Ea are opinii extrem de clare şi un gust extrem de format, iar în plus, dezvoltă o companie cu o puternică notă personală. Ea face ceva realmente special”.
Proiectul Ea a adus împreună multe talente aflate printre colaboratorii frecvenţi ai lui Jonze, inclusiv pe scenagraful K.K. Barrett, editorul Eric Zumbrunnen şi designerul de costume Casey Storm. Filmul a constituit însă prima colaborare cu operatorul Hoyte van Hoytema, despre care regizorul spune, „Ceea ce mi-a plăcut la Hoyte a fost sensibilitatea abordării lui. Eu îmi doream ca acest film să fie intim şi romantic şi aproape tactil, iar el a contribuit la film cu o sensibilitate sofisticată şi poetică”.
„Aici găsim o mulţime de idei despre tehnologie şi despre lumea în care trăim, despre izolarea pe care tehnologia o poate aduce, ca şi despre legăturile pe care le poate crea, sau despre felul în care se schimbă societatea”, spune Jonze. „Dar pe măsură ce scriam la povestire, aceste idei rămâneau undeva în fundal. Acest concept rămâne tot timpul în fundalul relaţiei dintre Theodore şi Samantha. Fiecare secvenţă se leagă de existenţa lor ca un cuplu. Noi am vrut să privim povestea lor ca pe o relaţie între doi indivizi, şi cu ajutorul lor să facem o povestire care să analizeze dragostea ca pe o relaţie complexă, privită din cât mai multe unghiuri posibil.
Vroiam să abordez o parte dintre nevoile şi angoasele noastre, dintre concepţiile şi aşteptările pe care le aducem cu noi când intrăm într-o relaţie; lucrurile pe care nu vrem să le recunoaştem, sau lucrurile de care pretindem că nu avem nevoie, dar care ne trebuie de fapt; felul cum ne interconectăm unul cu altul, sau măcar încercăm”, continuă el. „Vrem să fim cunoscuţi, dar în acelaşi timp ne temem să ne dezvăluim aşa cum suntem”.
„Samantha a fost creată special ca să evolueze”, spune el. „Şi deîndată ce a fost pusă în mişcare - ca şi noi toţi dealtfel - nu se mai ştie unde va ajunge şi ce va deveni. Dacă te îndrăgosteşti de cineva, acesta e riscul pe care ţi-l asumi”.
Scris şi regizat de Jonze, această dramă romantică îi are ca protagonişti pe actorii Joaquin Phoenix (The Master, Walk the Line, Gladiator), Amy Adams (The Master, Doubt), Rooney Mara (The Girl With the Dragon Tattoo) - toţi trei nominalizaţi la Oscar, alături de Olivia Wilde şi Scarlett Johansson.
Filmul i-a reunit pe platoul de filmare pe Jonze, scenograful K.K. Barrett, editorul Eric Zumbrunnen şi designerul de costume Casey Storm, care au mai lucrat împreună şi pentru filmele Where the Wild Things Are, Adaptation şi Being John Malkovich. Lor li s-a alăturat şi directorul de imagine Hoyte Van Hoytema (Tinker Tailor Soldier Spy), editorul Jeff Buchanan (Tell Them Anything You Want: A Portrait of Maurice Sendak, o producţie HBO la a cărei regie a participat şi Jonze). Muzica a fost compusă de Arcade Fire, cu câteva contribuţii din partea lui Owen Pallett.
Părerea ta
Spune-ţi părereaMai precis, cum gaseste un cioban o oaie in varful muntelui? Foarte sexy!.... Cu ce o gaseste? Cu GPS-ul. Ce voce are GPS-ul? Samantha, female, language = EN. De precizat ca nu e vorba de niciun sistem de operare, ci de un software tip voice-regognition, cu algoritimi euristici sofisticati care implica inteligenta artificiala (Scarlett fiind de fapt blonda din cate se stie).
Ce sa mai zicem despre David Haselhoff si autoturismul sau vorbitor si plin de beculete, pe nume Kitt?... Rau e sa o iei pe aratura! Ma rog, exceptie fac situatiile cand esti cu tractorul....