Filmul românesc, între divertisment şi conţinut

de Mihnea Columbeanu în 5 Mai 2011
Filmul românesc, între divertisment şi conţinut

Filmul românesc în primul deceniu de libertate

În primul deceniu de "libertate", ambele categorii s-au avântat plenar ca să cadă cu graţie-n nas. Nici nu era de mirare - firesc, cineaştii români nu prea ştiau ce să facă, în condiţiile libertăţii câştigate cu sângele martirilor fabricaţi cu atâtea sacrificii în decembrie.

În afară de excelentul "E pericoloso sporgersi", (Nae Caranfil, 1995), urmat de mai puţin împlinitul, dar deloc neglijabilul "Asfaltango" (1997, tot Nae), şi remarcabila revenire (tot a lui, în 2001) din "Filantropica" (de reţinut calitatea cu totul specială a filmelor lui Nae de a fi şi de public în acelaşi timp!), filmul de conţinut al acelei perioade mai este reprezentat de "Balanţa" lui Pintilie (1992), o radiografie crudă a ultimilor ani de comunism, şi de "Trahir" (1994, Radu Mihăileanu). În rest, numai tentative semirezolvate, pentru care nu există loc în spaţiul unui asemenea articol - poate cu excepţia "Patului conjugal" (1993), singurul care încă mai avea clipe de luciditate, din pleiada de insanităţi care au jalonat, de-atunci încoace, dezintegrarea lui Mircea Daneliuc.

O dată cu momentul "Marfa şi banii" (2001, Cristi Puiu), s-a produs şi marea răsturnare... şi polarizare! Pe de o parte, filmul românesc de conţinut a reînviat ca o pasăre Phoenix din cenuşa... altora - iar, pe de altă parte, filmul de consum s-a aruncat într-un incredibil hău al prostului gust şi al lipsei de profesionalism.

Pe de altă parte, filmul de consum nu stătea nici el mai bine. Asemenea partenerului său de conţinut, care se înpieta să zbiere adevăruri foste tabu, filmul comercial se bulucea cu entuziasm plenar să exhibe anterior interzisele ţâţe, funduri şi bancuri fără perdea. Cele mai "tristlustre" titluri ale perioadei rămân "Harababura" (1990, Geo Saizescu), "Miss Litoral" (Mircea Mureşan, 1990), "A doua cădere a Constantinopolului" (acelaşi, 1994), "Sexy Harem Ada Kaleh" (tot el, 2001), "Paradisul în direct" (Cornel Diaconu, 1994). Altceva despre acel deceniu aproximativ (atât valoric, cât şi calendaristic - căci a durat până la Cristi Puiu, adică în 2001), n-ar mai fi de spus decât că a izbutit înmormântarea filmului românesc, treptată, temporară, dar nu mai puţin dramatică: 1995, opt premiere; 1996, patru; 1997, patru; 1998, trei; 1999, trei; 2000, zero!

În sfârşit, odată cu momentul "Marfa şi banii" (2001, Cristi Puiu), s-a produs şi marea răsturnare... şi polarizare! Pe de o parte, filmul românesc de conţinut a reînviat ca o pasăre Phoenix din cenuşa... altora - şi la un nivel incomparabil mai substanţial şi coerent decât producţiie disparate din anii '60-70 - iar pe de altă parte, filmul de consum s-a aruncat într-un incredibil hău al prostului gust şi al lipsei de profesionalism.

Titlurile şi autorii marilor filme româneşti din ultimii ani se cunosc, aşa că e de ajuns doar o sumară trecere în revistă (pe lângă deschizătorul de drumuri Cristi Puiu, şi Palme d'oraureatul Cristian Mungiu, cu admirabilul "Patru luni, trei săptămâni şi două zile", nu avem voie să-i neglijăm pe Corneliu Porumboiu şi Radu Muntean, pe Radu Jude şi Florin Şerban, pe George Dorobanţu şi Adrian Sitaru, pe Titus Muntean şi Constantin Popescu, pe Răzvan Rădulescu şi Melissa de Raaf, pe fraţii Cătălin şi Daniel Mitulescu, pe Dan Chişu sau pe regretatul Cristian Nemescu. Important este faptul că semi-curentul lor cinematografic, aşa-numitul "minimalism", a pornit de la rezolvarea ingenioasă şi creativă a ingratei lipse de fonduri, pentru a o sublima într-o concepţie estetică motivată şi consistentă - care, deşi foarte greu acceptabilă pentru publicul mediu şi inferior (de unde şi succesul foarte discutabil de box-office), a reuşit totuşi să impună cu o impetuozitate irezistibilă filmul românesc pe plan internaţional şi, lucru cu atât mai important, a înlăturat balastul remanent din perioada comunistă (unul dintre motivele ventrului din anii '90: atunci nu se făceau filme cu adevărat sincere şi sunstanţiale, ci pur şi simplu filme comuniste întoarse pe dos), începând să construiască, pe terenul astfel degajat, o estetică filmică realmente originală, cum lumea nu mai văzuse niciodată. Asistam, efectiv, la un miracol... Dar miracolul se trăgea de la Cristi Puiu. Acel Cristi Puiu care a spus: "Fără filme de conţinut ne piere profesionalismul pentru filmele de consum. Fără filme de consum, n-avem bani pentru filmele de conţinut. Lipsit de contraponderea unor filme comerciale menite nu să educe, nu să înalţe, nu să spiritualizeze, nu să dea de gândit, ci pur şi simplu să aducă în sală spectatori, cât mai mulţi spectatori, de toate categoriile, să le ia banii (cinstit - nu prin ţepe!) şi-n schimb să-i distreze curat şi să-i cucerească pe termen lung pentru cinema, filmul de conţinut riscă să nu aibă o viaţă prea lungă - se va blaza, se va manieriza, se va stinge mai devreme sau mai târziu... Şi-atunci, iar am ajunge într-o groapă ca aia din anul 2000 - şi cine ştie dacă vom mai avea un Nae Caranfil, să ne ţină conectaţi la aparate, sau când va mai veni un Cristi Puiu, să ne învie din morţi...?

Filmul românesc de public faţă în faţă cu "Noul Val"

Şi cum stă filmul românesc de public, în paralel cu aşa-zisul "Nou Val" (nu e el tocmai val, aşa că personal prefer să-i zic "Noua Generaţie", sau "Noul Film Românesc")? Groaznic. Pe lângă diverse tentative propus echilibrate, dar finalmente struţocămiliene, de a împăca şi capra conţinutului, şi consumabila varză, au ieşit în evidenţă orori ca "Garcea şi oltenii" (2002, Sam Irvin), "Lacrimi de iubire" (2006, Iura Luncaşu), "Păcală se întoarce" (2006, Geo Saizescu), "Trei fraţi de belea" (2006, Theodor Halacu-Nicon - mai bine i-ar fi zis anului 2666!), "Poveste de cartier" (2007, idem tot Nicon), "Supravieţuitorul" (2008, Sergiu Nicolaescu), "Poker" (2010, idem la fel tot Sergiu), "La bani, la cap, la oase" (2011, Cristian Comeagă).

Într-un final, dându-şi seama că aşa nu mai merge, MediaPro-ul a început să încerce şi altceva - scoţând pe interval inegalul "Ho, Ho, Ho!" (Jesús del Cerro, 2009), şi mai slabul "Naşa" (Jesús del Cerro şi Virgil Nicolaescu, 2011). Nu sunt chiar catastrofe, precum celelalte, au şi anumite calităţi (mai mult de ordin formal şi tehnic), dar, vorba ceea veche din popor... mai e mult până departe! Care e problema cu aceste pelicule care se vor de consum, şi încă nu reuşesc să fie?

De unde pleacă tot necazul?

În primul rând, după cum demonstrează tot acest articol, ne lipseşte tradiţia filmului de public. Am văzut cum au stat lucrurile atât în cele patru decenii comuniste (cenzură, neprofesionalism şi incoerenţă), cât şi în cele două decenii tranzitiste (anomie, neprofesionalism şi incoerenţă). N-am avut niciodată autori specializaţi pe genuri: comedie, acţiune, thriller, horror, SF, basm, etc.

Apoi, ne lipseşte o autentică şcoală de cinema. U.N.A.T.C.-ul (inclusiv variile sale titulaturi istorice), după ce demarase cu dreptul în anii '50, s-a disipat rapid şi iremediabil într-o politică a P.C.R.-ului paralel: pile, cunoştinţe şi relaţii. De patruzeci de ani, catedra sa de regie e o jale (scurtele treceri meteorice pe-acolo ale unor personalităţi cu real potenţial pedagogic, ca Lucian Bratu sau Corneliu Porumboiu, n-au reuşit s-o normalizeze). Or, de fapt şi de drept, realizatorii filmelor de gen se dospesc în şcoală şi se trezesc în ucenicie - mai concret: aproape toţi cineaştii pornesc la drum cu speranţa de a face filme de conţinut. Curând, însă, mulţi dintre ei descoperă că nu au resurse complete pentru aşa ceva - dar stăpânesc foarte bine meseria pentru filmele de consum, şi se orientează onest în acea direcţie. Nu vor lua Palme d'oruri şi Urşi de Aur (Oscaruri... poate-poate!), dar vor aduna bani cu găleata - ceea ce e chiar foarte bine!

Şi, în fine, ne lipseşte publicul care să piloteze, indirect, filmul de care el însuşi are nevoie, care să fixeze jaloanele şi reperele cărora să le răspundă realizatorii. Nu e de mirare că fiasco-urile enumerate mai sus au fost atât de lamentabile. În principiu, autorii lor sunt totuşi nişte intelectuali - chiar dacă slabi profesional. Chiar şi unor asemenea cineaşti de nivel submediocru le e imposibil să se raporteze la o masă gregară de spectatori needucaţi - şi nu din vina lor, ci dintr-a condiţiilor care i-au format, şi pe care le-am disecat pe tot parcursul textului de mai sus.

Soluţii

Drept pentru care, ca să avem în sfârşit filmul de public atât de imperios necesar cinematografiei noastre, e oligatoriu să ne achităm de alte două sarcini prealabile: să ne formăm o şcoală de cinema veritabilă, generatoare nu numai de artişti izolaţi (în treacăt fie zis, nici nu i-a prea generat ea), ci şi de buni profesionişti; să ne formăm un public de cinema nu elitist, nu erudit, nu intelectual - ci pur şi simplu normal.Şi pentru ambele e nevoie de timp.

Pagina
1 2

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Cupidon_White pe 5 mai 2011 21:20
Sunt de acord cu solutia ta dar cum crezi ca "noi" vom putea influenta mintile acelea luminate din minister care treaba lor e sa promoveze aceste necesitati pentru persoanale care sunt interesate in dezvoltarea cinematografiei romanesti cand la noi doar persoanele care sunt suuper talentate ajung sa fie buni actori de film ... si ma rog nu vorbesc acuma de Alex Velea ^_^ si altii..
spartacus pe 7 mai 2011 14:37
Sa fim seriosi - filmul romanesc este mort si neingropat. Cu scenarii "de autor", filmele de dupa 1990 pun in scena doar mizeria, drogurile, prostitutia, problemele sociale/emotionale etc. ale lui X sau Y. Filmele autohtone numite "de consum", care au ca scop atragerea de clienti in salile de cinema, sint ca si inexistente, doar citeva titluri in 20 de ani au avut succes de box-office cu adevarat (exceptie face, in opinia mea - GARCEA SI OLTENII, o mizerie din pacate). Adevaratele filme, de actiune, comedii etc., nu exista intr-o tara in care investitoroii nu se inghesuie tocmai din motivele invocate mai sus - scenarii idioate. Un alt motiv este selectarea filmelor ce urmeaza a fi realizate de catre un juriu care alege pe criterii ce nu au nicio legatura cu economia de piata, atragerea spectatorilor in salile de cinema s.a. (adica, pe romaneste, selectia se face "pe ochi frumosi").
Eu ma incapatanez sa cred ca exista si scenaristi capabili sa scriu un scenariu de film de actiune bun sau o comedie spumoasa (exclus "Ho-ho-ho", o ineptie). Daca ar fi alese si scenarii ale unor astfel de filme, sint sigur ca investitorii ar deveni interesati si filmul romanbesc ar putea avea din nou succesul pe care il avea inainte de 1989. Iata ca noi continuam sa savuram si sa avem ratinguri frumoase la reluarile filmelor din acea perioada, seria COMISARUL, TOATE PANZELE SUS etc...

nemotoujours pe 7 mai 2011 19:25
FILMUL ROMANESC NU DE INVESTITORI ARE NEVOIE-CE NAIBA,MEDIA PRO,ANTENA 1 SI ALTII NU ASTA FAC?
ARE NEVOIE IN SCHIMB DE CURAJ,UN CURAJ DE A IESI DIN TIPARELE IN CARE S-A AFUNDAT.CEI CARE AU MAI FACUT FILME BUNE PERIOADA ASTA S-AU INVARTIT PE ACELASI SABLON DIN CARE AU FACUT UN e LA PUTEREA x,O INFINITA INVARTIRE IN JURUL COZII.REGIZORII,ACTORII SI SCENARISTII SUNT INTIMIDATI DE BAN SI DE ...BANI,FRICA DE RATEU DE CASA FACANDU-I SA BATA CAMPII PE MARGINEA ACELORASI RETETE.INTR-UN FEL NU E RAU CACI ALTFEL NU AR MAI FI EXISTAT "UMILINTA"SI "EU CAND VREAU SA FLUIER FLUIER"ORI...BLAMATUL SI INTERIORIZATUL "POLITIST,ADJECTIV."
ORICUM,CALEA EXISTA.CURAJ,DRAGII MEI SI LASATI-II NECURATULUI DE CRITICI ATOATESTIUTORI SI BARFITORI!
TOT INAINTE!

alex_il_fenomeno pe 13 mai 2011 10:15
Favoritii mei sunt Sergiu Nicolaescu si Nicolae Corjos , cu niste filme ce au binedispus intotdeauna !
Crist11 pe 23 iunie 2011 15:26
Mi se pare o mare prostie acest film, se presupune ca este un film pentru divertisment, foarte slab, inclusiv personajele.
so1uffle2 pe 29 iunie 2011 17:04
O dezbatere cu schepsis
Tyybi1 pe 22 august 2012 21:11
Sergiu Nicolaescu a fost cel mai bun actor si regizor din Romania.
herleaflorin pe 24 ianuarie 2013 22:11
oare o sa se faca vreun film horror sau sf in romania care sa fie si bun

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells