Ca în schema narativă a lui A.J. Greimas, în care trei tipuri de probe alcătuiesc o poveste figurativă completă (proba de calificare, proba decisivă, proba de glorificare), în filmul Labirintul lui Pan fetiţa Ofelia este supusă la trei astfel de probe, pentru a deschide poarta unei lumi magice. Faunul este cel care o testează.
1. Prima sarcină este de a lua o cheie, aflată în pântecele unui broscoi uriaş, care trăia sub pământ, între rădăcinile unui copac. Ofelia, protagonista, coboară în galeriile subpământene unde sălăşluia broscoiul monstruos. Îi întinde pietrele magice, după cum fusese învăţată, iar creatura moare şi Ofelia reuşeşte să termine proba, salvând copacul şi recuperând cheia.
2. Cea de-a doua sarcină a Ofeliei constă în recuperarea unui pumnal de laalt monstru, Omul Palid, antropomorf şi cu trăsături monstruoase. Intrată în camera subpământeană unde sinistrul personaj locuia, Ofelia reuşeşte să îi ia pumnalul, în timp ce monstrul stătea pe un scaun într-o aparentă adormire, însă atunci când ia din fructele puse pe masă (ceea ce fusese avertizată explicit să nu facă), acesta se trezeşte şi o atacă. Ofelia scapă, dar nu înainte ca monstrul să omoare (prinde şi mănâncă) pe zânele înaripate care o însoţeau. Moartea acestora trezeşte furia faunului (Ofelia nu i-a ascultat indicaţiile), refuzându-i tinerei cea de-a treia probă.
3. Cea de-a treia sarcină (şi cea decisivă) apare atunci când Ofelia, cu fratele ei vitreg (nou-născut) în braţe, încearcă să intre pe poarta lumii subpământene: atunci faunul îi cere să verse "sânge nevinovat", sugerând implicit să-şi ucidă fratele. Ofelia refuză o asemenea propunere imorală, aparent ratând proba, iar tatăl vitreg care îi urmărea o găseşte şi o ucide. De fapt, însăşi gestul ei - sacrificiul de sine când există opţiunea sacrificiului cuiva fără apărare - constituie reuşita celei de-a treia probe, iar în pragul morţii Ofelia (simbolic sau nu), se dezvăluie drept Prinţesa Moanna a lumii subpământene.
Părerea ta
Spune-ţi părereaSper ca The Hunger Games sa fie bun.