Eroina din filmul Phoenix, un Monte Cristo feminin

de Gloria Sauciuc în 16 Iun 2015
Phoenix vă aşteaptă pe marile ecrane; e unul dintre cele mai bune filme noir din ultimii ani

Filmul Phoenix este plasat în contextul sfârsitului celui de-Al Doilea Razboi Mondial, iar subiectul este tangential unor teme interesante ale momentului istoric: drama evreilor supraviețuitori ai Holocaustului în paralel cu drama germanilor ca locuitori ai unei națiuni învinse în razboi, tema trădării în contextul post-Holocaust, chiar și nașterea statului Israel de care se leagă speranțele personajului feminin central.

Imaginea este reușită în sensul în care e folosit intens clarobscurul, ce face din fizionomia actriței Nina Hoss obiectul central al filmului: initial mutilată și ascunsă sub bandaje, apoi tratată dar purtând amprenta unor traume sufletesti, după care cu o față „reinventata”, fizionomia este un personaj în sine. Am observat ca se pune accent pe imaginile de noapte care au un impact emoțional mai mare decât scenele de zi: scene urbane de noapte, scena de pe pod din deschiderea filmului. Contrastul întuneric-lumina nu este doar la un nivel simbolic. Numeroase cadre cu figura lui Nelly (Nina Hoss) în prim plan au lumina din lateral astfel încât sa se creeze umbre pe față.

M-au impresionat cadrele lungi cu fizionomia si expresia personajului: Nelly este vizibil traumatizată de experiența lagărului de concentrare, poate mai mult decât de trauma fizică în sine, privirea ei evită obiectivul camerei: actrița chiar reușește să reconstituie psihologia unei supraviețuitoare a Holocaustului, care în fond a afectat iremediabil pe cei care l-au trăit.

Tema operației de schimbare a fizionomiei nu e nouă (Eyes Without A Face, din anii '60), însa Phoenix o explorează dincolo de subiectul de film polițist. Nelly ar putea fi un Monte Cristo feminin (în fond, are o viață pierdută și o avere pierdută, și are șanse să și le recupereze pe amândouă), dar nu are structura calmă și metodică cerută pentru asta. Ea este o victimă a contextului și numai parțial a soțului ei care - doar poate - a contribuit la drama ei ( si care este o victimă la rândul lui, pierzându-si, din punctul său de vedere, soția pe care o iubea).

Filmul evită să se constituie într-o intrigă politistă sau o poveste de morală care ar putea găsi vinovați și care ar putea departaja personajele în bune și în rele. . Mi se pare o explorare a sensibilității feminine, cu o protagonistă pentru care repararea înfățișării - care, într-adevăr, e o reușită totală - nu poate compensa nici pe departe un ravagiu sufletesc adus de pierderea unei relații, a unei vieți și - în cele din urmă - a identității.

Sinopsis dezvoltat

În filmul Phoenix, regizorul Christian Petzold explorează două realități: trecutul și prezentul. Nelly este o femeie captivă între cele două timpuri şi singurul ei motiv de a evada este iubirea. Acesta este salvarea şi regenerarea ei, după un război nemilos. După ce un doctor i-a refăcut faţa complet desfigurată, ea îl caută pe Johnny, soţul ei. Între timp, el o crede moartă şi caută o modalitate de a-i moşteni averea. Nelly intră în viaţa lui sub o altă identitate, iar Johnny nu o recunoaşte. În schimb, îi aduce aminte de soţia lui şi îi propune un plan ciudat. Ea trebuie să joace rolul soției pentru ca Johnny să intre în posesia averii sale. Iubirea pentru el o face să accepte. Poate că aşa, Nelly o să renască şi toate rănile i se vor transforma în scrum. Oare este posibil? Puteţi afla doar dacă mergeţi la film.

Din 5 iunie, Phoenix vă aşteaptă pe marile ecrane! Unul dintre cele mai bune filme noir din ultimii ani! Christian Petzold s-a remarcat la noi în țară cu lansarea filmului Barbara, iar la nivel internațional munca lui are un răsunet puternic, datorită stilului său plin de mister, care bântuie parcă orice spectator. Filmele sale au puternice rădăcini în literatură și sunt dominate de personaje feminine. Una dintre actrițele lui preferate este Nina Hoss. Împreună au câștigat numeroase premii, printre care Ursul de Argint la Berlinale 2015 pentru Cel mai bun regizor și Cea mai bună actriță. Au colaborat pentru șapte filme și Nina îl știe de când avea doar 22 de ani.

Exploreaza subiecte similare:

Phoenix, Nina Hoss, Christian Petzold

Alte știri din cinema

Regizorul iranian Mohammad Rasoulof, condamnat la biciuire și 8 ani de închisoare înainte de premiera noului său film la Cannes

Cel mai nou film al cineastului Rasoulof, The Seed of the Sacred Fig, va avea premiera în competiție la Cannes în mai.

28 Years Later, o nouă continuare a francizei cu zombie

Franciza 28 Days Later continuă cu al treilea film, 28 Years Later. Producția va avea premiera vara viitoare, pe 25 iunie 2025. Fanii seriei au așteptat 18 ani pentru o nouă poveste inspirată de hit-ul care l-a făcut cunoscut pe actorul Cillian Murphy.

Kristen Stewart și Oscar Isaac, cuplu căsătorit în thrillerul cu vampiri Flesh of the Gods

XYZ Films se ocupă de vânzările internaționale pentru acest film la viitorul Marché du Film de la Cannes

7 filme cu și despre tenis

Cu documentarul Nasty și lungmetrajul Challengers acum în cinematografe, haideți să trecem în revistă alte filme de care se pot bucura iubitorii sportului alb

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells