Egoyan si Garrel intra tare in competitie

de Gloria Sauciuc în 23 Mai 2008
Egoyan si Garrel intra tare in competitie

Prezentate joi la al 61-lea Festival de la Cannes, "Adoration", in care canadianul de origine egipteana Atom Egoyan exploreaza identitatile formale ce se nasc pe Internet, si "La frontiere de l’aube", o tragica poveste de dragoste in alb si negru, semnata de francezul Philippe Garrel, sunt doua filme care se remarca in competitie.

Pentru a 5-a oara la Cannes, unde cu "The sweet hereafter" castigase Marele Premiu al juriului in 1997, de data asta Egoyan a prezentat "Adoration", care schiteaza portretul lui Simon (Devon Bostick), un adolescent care-si inventeaza singur o biografie exceptionala: fiu de terorist islamic. In cadrul unor lucrari aplicative la scoala, impreuna cu profesoara sa Sabine (jucata de Arsinee Khanjian, sotia regizorului), Simon pretinde ca, odata, tatal terorist a strecurat o bomba in bagajul mamei insarcinate, cand aceasta lua avionul spre Israel.

Falsa dezvaluire face turul forumurilor de pe Internet, unde toate emotiile, prejudecatile si ura ies la iveala.

"E foarte grea si misterioasa apropierea de o alta fiinta umana. Multe filme par sa spuna ca e un lucru extraordinar, insa aici nu e cazul", spune Egoyan jurnalistilor. "De asta mi se par fascinante lucrurile despre care vorbesc in film".

Complexitate a relatiilor umane in era noilor media, conflict intre Orient si Occident - fanii regizorului vor fi fermecati sa-si vada temele preferate imbratisate si de data asta.

Insa o intriga prea cerebrala, cu eroi ancorati in rationamente paradoxale, si deci prea abstracta, s-ar putea sa lase indiferent publicul nefamiliarizat cu stilul regizorului.

Pe de alta parte, tot astazi, Philippe Garrel, unul din cei trei francezi din competitie, prezinta "La frontiere de l’aube", unde il distribuie pe fiul sau Louis Garrel, a doua oara dupa "Les amants reguliers".

Nou-venit la Cannes, la varsta de 60 de ani, insa avand de doua ori Leul de Argint de la Venetia, acest mostenitor al lui Godard, autor de filme care isi asuma atmosfera ermetica, a pus pe ecran o nuvela fantastica a lui Theophile Gautier "Spirite", in care un barbat e bantuit de fantoma femeii care se sinucisese din cauza lui. Credincios in surprinderea unor intimitati ale cuplului, regizorul a inceput prin a-si distribui tatal actor, in anii '60, in filme similare (e vorba de Maurice Garrel), iar acum cu fiul sau in rolul principal reia un obicei insolit. Carole (Laura Smet) e o tanara actrita casatorita de sase luni, care are o relatie cu un fotograf numit Francois (Louis Garrel). Suparata pe viata, tanara femeie se sinucide, pentru ca imaginea ei sa-l surprinda dintr-o oglinda pe Francois, in prag de casatorie cu o noua iubire.

"Imi place sa lucrez cu Louis pentru ca inainte lucram cu tatal meu (actorul Maurice Garrel) care acum la 85 de ani prefera viata cinematografului", se explica regizorul.

Sunet strident de viori pe post de coloana sonora, planuri largi care tanjesc asupra fetelor, dialoguri rupte de orice naturalete puncteaza "La frontiere de l’aube", deja plasat intr-un romantism prea literar si intr-un Paris iesit din timp. Scene care s-au dorit dramatice, in schimb, au starnit rasul la proiectia de presa unde filmul a trezit pareri impartite, intre aplauze sustinute si retineri.

Taguri:  cannes 2008

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells