Don Jon, promiţător şi atât

de Ştefan Dobroiu în 3 Oct 2013
Joseph Gordon-Levitt şi Scarlett Johansson, interzişi minorilor

Cu premiera mondială la festivalul de la Sundance, Don Jon a ajuns una dintre cele mai lăudate producţii ale anului, mulţi critici prevestindu-i lui Joseph Gordon-Levitt un viitor strălucit ca regizor. Don Jon are multe puncte tari, dar ne întrebăm cât se va plia el pe sensibilitatea românească şi cât de corectă este eticheta de comedie romantică.

În centrul atenţiei este Jon (Joseph Gordon-Levitt), un tânăr de vreo 30 de ani pe care prietenii la fel de petrecăreţi îl "onorează" cu apendicele "don" pentru talentul său la agăţat. Poate că trimiterea la Don Juan nu-i incorectă, dar problema eroului este că, oricât de frumoase îi sunt numeroasele partenere de sex ocazional, inima îi bate mai repede tot în faţa laptopului, în timp ce caută cele mai noi şi energice clipuri XXX. Dependenţa lui Jon de porno este evidentă, dar totul pare a se schimba când Jon o întâlneşte pe Barbara (Scarlett Johansson), mare amatoare de filme romantice şi cu o viziune de modă veche asupra relaţiei cu un bărbat.

Marea atracţie a unei comedii romantice este, credem noi, simpatia pentru personajele principale. Poate nu-ţi doreşti să fii unul dintre protagonişti, dar dacă ţi-ar face plăcere să stai măcar la o cafea cu ei, şansele ca povestea lor să te impresioneze sunt mult mai mari. Din păcate nu acelaşi lucru poate fi spus despre Jon, pe care spectatorii mai exigenţi îl vor considera echivalentul american al cocalarului de la noi: cu părul plin de gel, superficial şi hiper-energic, întotdeauna furios la volan şi extrem de deschis în a-i spune săptămânal confesorului său de câte ori s-a masturbat, Jon va trebui să aştepte finalul filmului pentru a smulge o fărâmă de simpatie de la spectatori, iar asta nu-i prea prieşte unei comedii romantice.

La fel stau lucrurile şi cu frumoasa Barbara, transformată cu aplomb de Scarlett Johansson într-o femeie manipulatoare, suspicioasă şi uneori pasiv-agresivă, bună de pus mai degrabă într-un horror, ca primă victimă, şi nu într-o comedie romantică.

Don Jon funcţionează mult mai bine ca satiră la adresa unei anumite mentalităţi. Aici Gordon-Levitt dă dovadă de o deosebită profunzime, subliniind că satisfacţia imediată (sau un şir de satisfacţii imediate) nu dau bine pe termen lung. Fără a da spoilere, protagonistul îşi va învăţa lecţia în cel mai fericit mod cu putinţă, iar asta salvează filmul de la asemănarea cu un documentar Discovery despre modul de viaţă al cine ştie cărei specii de animal gălăgios şi enervant.

Dar unul dintre aspectele cele mai supărătoare ale filmului este lipsa de subtilitate. Când s-a aflat că Don Jon va primi ratingul "Interzis minorilor" ne-am întrebat oare ce face Joseph Gordon-Levitt cu personajul său de nelinişteşte comisii de rating din întreaga lume. Ei bine, personal nu face mare lucru, dar ca regizor insistă să arunce pe ecran montaje semi-explicite din clipuri porno şi nu o face doar o dată. Chiar nu se găsea un însoţitor vizual mai potrivit pentru desele cugetări voice-over ale eroului său despre rolul femeilor în viaţa sa sexuală? Filmul mai supără şi din cauza unor alte repetiţii fără rost (secvenţele cu totul inutile cu urletele de la volan, de exemplu, sau prea multele confesiuni de la biserică, introducere pentru o glumă prea slabă pentru a le justifica numărul) şi a traiectoriei previzibile a eroului.

Numai de bine de spus despre interpretări. Gordon-Levitt este credibil în rolul imaturului Jon, iar Johansson extraordinară în cel al perfidei Barbara, obişnuită să învârtă bărbaţii pe degete pentru a obţine exact ce vrea de la ei. Don Jon prilejuieşte şi o reîntâlnire cu Tony Danza, aici în rolul tatălui eroului, supărător de direct şi zgomotos (o problemă de scenariu şi nu de interpretare), dar şi cu Julianne Moore, pe care o vom vedea luna aceasta şi în Carrie, într-un rol foarte diferit.

Exploreaza subiecte similare:

Don Jon, Joseph Gordon-Levitt, Scarlett Johansson, Tony Danza, Julianne Moore

Alte știri din cinema

Regizorul iranian Mohammad Rasoulof, condamnat la biciuire și 8 ani de închisoare înainte de premiera noului său film la Cannes

Cel mai nou film al cineastului Rasoulof, The Seed of the Sacred Fig, va avea premiera în competiție la Cannes în mai.

28 Years Later, o nouă continuare a francizei cu zombie

Franciza 28 Days Later continuă cu al treilea film, 28 Years Later. Producția va avea premiera vara viitoare, pe 25 iunie 2025. Fanii seriei au așteptat 18 ani pentru o nouă poveste inspirată de hit-ul care l-a făcut cunoscut pe actorul Cillian Murphy.

Kristen Stewart și Oscar Isaac, cuplu căsătorit în thrillerul cu vampiri Flesh of the Gods

XYZ Films se ocupă de vânzările internaționale pentru acest film la viitorul Marché du Film de la Cannes

7 filme cu și despre tenis

Cu documentarul Nasty și lungmetrajul Challengers acum în cinematografe, haideți să trecem în revistă alte filme de care se pot bucura iubitorii sportului alb

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Mishu25 pe 3 octombrie 2013 14:22
Clar, un film ce merita vazut
DeadSea07 pe 3 octombrie 2013 16:25
O sa il vad sa vedem cum o sa fie..-
rodica_ramona pe 3 octombrie 2013 20:37
este un film in care acest don jon nu face nimic altceva decat sa mearga la sala la biserica si sa se satisfaca manual e o porcarie de film!!!!!!!!!!!
MikkaelWolfganger pe 4 octombrie 2013 11:21
lol!
AndreBlack pe 3 octombrie 2013 22:10
O sa merg si eu sa-l vad . Ai dau o sansa :)
Musa.del.Arte pe 4 octombrie 2013 09:51
Doar personajul numit Barbara si influenta de care, se pare, ca da dovada, ma face sa merg la film. Sorry, Joseph!
alex_il_fenomeno pe 31 octombrie 2013 23:09
Un film ce va beneficia de atentia mea. Sa vedem ce ne va demonstra.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells