Descosandu-l pe Sitaru...

de Gloria Sauciuc în 13 Iun 2008
Descosandu-l pe  Sitaru...

Adrian Sitaru vorbeste pentru cititorii Cinemagia despre scurtmetrajul sau inclus in proiectul "5 succese mari pentru 5 filme mici" si despre lungmetrajul sau, "Pescuit sportiv", care isi va incepe cariera festivaliera vara aceasta. Mai mult, un fragment din scenariul "Din dragoste, cu cele mai bune intentii" poate fi citit chiar aici, in exclusivitate. Prezentarea acestui proiect a convins juriul Cinefondation de la Cannes, regizorul aflandu-se acum la Paris in calitate de rezident Cinefondation, pana pe 15 iulie. 

Incepand de vineri, 13 iunie, veti putea vedea la cinema sau pe DVD scurtmetrajul regizorului Adrian Sitaru - "Valuri", filmul care a adus Romaniei un Leopard de Aur pentru scurtmetraj, de la Locarno, alaturi de alte patru scurtmetraje, de asemenea premiate: "O zi buna de plaja", in regia lui Bogdan Mustata (Ursul de Aur pentru scurtmetraj la Berlin, anul acesta), "Lectia de box", de Alexandru Mavrodineanu, "Alexandra", semnat de Radu Jude, "Acasa", de Paul Negoescu.

Cinemagia: Cum ti se pare selectia din acest an a scurtmetrajelor ce se vor difuza la cinema? In 2004 un proiect similar, numit "Scurt-circuit" includea filme  regizate de Tica Popescu, Corneliu Porumboiu, Ruxandra Zenide, Catalin Mitulescu si Cristi Puiu.
Adrian Sitaru: Chiar daca nu mi s-ar parea ok selectia, nu e treaba mea sa apreciez asta - n-am nici competenta si nici n-ar fi frumos sa judec, plus ca nu e ceva la care sa pot fi obiectiv; spun totusi ca mie, de exemplu, "Radu + Ana" mi se pare mai bun ca "Acasa", mai aproape de public, si poate ar fi trebuit inclus in proiect...

C: Va merge lumea la cinema sa vada scurtmetraje romanesti, neexistand o practica in sensul asta?
Adrian Sitaru: Vreo 2, 3 vor merge...; depinde ce intelegi prin "va merge lumea".

C: La Sergiu Nicolaescu au mers 25.000, iar la filmul romanesc cu Palme d'0r au fost de trei ori mai multi spectatori.
Adrian Sitaru: Nicolaescu este un brand totusi - "Supravietuitorul" este un titlu "bun", dar la California Dreaming de exemplu - care e mai aproape de public - au fost vreo 20.000 ... desi a luat premiul Un Certain Regard...! "A fost sau n-a fost?" a facut 12.000 de spectatori, si a venit cu Camera d'Or...

C: Da, 20.967 la California si aproape 71.000 la "432"
Adrian Sitaru: Una peste alta, cred ca e o idee excelenta de a promova in felul asta scurtmetrajul romanesc - mai ales ca avem destule filme scurte excelenete - si ar trebui facuta chestia asta macar o data pe semestru.

C: Presupunand ca vor fi suficient de multe scurte bune pentru a fi incluse semestrial in astfel de proiecte, ar putea sa aiba, totusi, un viitor bun, in afara festivalurilor?
Adrian Sitaru: Cum sa nu... in general, la nivel international e bine pusa la punct distributia, iar un scurtmetraj bun si premiat poate sa faca si profit - ARTE de exemplu cumpara masiv scurtmetraje; dar sunt si alte companii, internetul sau televiziunile.

C: Tu cum vezi lucrurile: e mai atractiv ca in aproape 2 ore sa vezi mai multe filme, iesi mai "castigat" asa sau e mai bine sa vezi unul singur?
A.S.: Nu e mai atractiv, e altceva - nu as compara situatiile. Insa marea problema la noi este ca nu exista cultura scurtmetrajului. Intr-un lungmetraj "intri" mai bine in poveste, dar - repet - publicul nostru este si obisnuit cu ora si jumatate de film si nu stie cum sa "ia" un film scurt - i se pare un "freak" sau asa ceva... sper ca nu exagerez.

C: "5 succese mari pentru 5 filme mici" este lansat simultan si pe DVD. Care va avea mai mare succes?
A.S.: Probabil DVD-ul va face mai mare audienta pentru ca va sta mai mult timp pe tarabe, asta e tot - dar nu ma pricep la speculatii de genul asta.
Cine va vrea sa vada intr-adevar filmul, intr-o sala de cinema, va merge oricum.

C: Ma uitam pe selectia asta - nicio comedie; de fapt, comedii in Romania se fac in numar extrem de mic, dar acest gen are mare succes la publicul de aici, judecand dupa ce s-a intamplat pana acum cat priveste audienta (In 2002, Filantropica facea 112.560 spectatori)...
Adrian Sitaru: Bine, acum nu cred ca nu se va rade la filmul meu ["Valuri"] sau la "Alexandra", de fapt toate au cate putin umor - nu inseamna ca sunt comedii insa. Eu personal prefer sa vad genul asta de film promovat.

C: Anul acesta ne-am intalnit si la Cannes. Cum a fost la festival, in calitate de rezident Cinefondation in Franta si, totodata, ca spectator?
A.S.: A fost interesant ca atmosfera (eram si prima data la Cannes), dar usor dezamagitor ca filme. Insa m-am bucurat mult pentru Palm D'Or.

C: Cum merge lucrul la "Din dragoste, cu cele mai bune intentii", proiect cu care ai castigat rezidenta Cinefondation la Paris? Si cum arata o saptamana ca rezident cinefondation? Cat scrii, cu cine te intalnesti, cum se desfasoara
intalnirile cu producatorii?
A.S.: "Din dragoste..." nu e inca gata, dar are o forma in care se poate da linistit la un concurs de gen (CNC) - lucrez pe detalii acum. Uneori ultimii metri sunt cei mai grei si pot dura enorm pina ii faci.
Iar la Paris ma intalnesc cu prieteni sau cu producatorii mei, nu exista prea multe alte intalniri cu alti producatori.
Nu e raiul regizorilor Cinefondation-ul si nu e coada de producatori dimineata la usa noastra - dimpotriva!
Insa am avut de curand o intalnire interesanta cu CNC-ul francez.

C: Va finanta CNC-ul francez o parte din proiectul "Din dragoste..."?
A.S.: Greu de spus! Intalnirea n-a avut legatura cu proiectul meu in particular. Ne-a fost explicat sistemul (extrem de pragmatic si bine pus la punct) si am vorbit in general despre cum e in Europa, America de Sud pentru cei care aplica etc. Specific pe proiect sunt multe detalii... Intai sa am un scenariu "beton"!

C: Despre ce este vorba in "Din dragoste, cu cele mai bune intentii"?
A.S.: Povestea este despre experienta prin care trece un om atunci cand cineva iubit se imbolnaveºte. In acest caz este vorba despre un atac cerebral al unei mame si experienta fiului, dar poate fi la fel de bine o simpla gripa a unui copil si grijile prin care trece mama acestuia. Este o experienta umana prin care toti trecem, luptam singuri, incercam sa facem bine si de cele mai multe ori ne simtim inutili.
Povestea ar trebui sa ne lase cu intrebarea: "Oare de cate ori n-am facut rau dorind sa facem bine? De cate ori, din exces de zel, nu am devenit subiectivi si am facut bine calcand peste cadavrele altora?”

C: Putem vedea, in avanpremiera pe Cinemagia, un mic fragment din scenariul al carui treatment a convins juriul Cinefondation, "Din dragoste, cu cele mai bune intentii"?
A.S.: Sa ma uit... Iata:
"Toti ciocnesc si beau din bere.
AURA
Bai, v-a zis Vlad teoria lui noua, cu Iisus?
Toi neaga.
AURA (CONT’D)
Zi-le Vlade!
VLAD
Zi tu, n-am chef...
AURA
Hai ma Vlad...
(Vlad neaga din cap)
Na, ca cica Iisus e trimis din viitor de catre oameni...
Toti tac.
ALEX
Cum adica?
AURA
Ca e trimis in timp, ca atractie turistica, na...
 VLAD
Hai ca explici si tu deee... ideea e ca na, daca omenirea nu se autodistruge - si probabil nu o va face, e normal nu, ca in scurt timp, la
felul cum evolueaza stiinta, sa se descopere calatoria in timp. Si na, e normal ca daca - sa-i spunem legenda cu Isus exista - omenirea de peste
 - sa zicem 10 mii de ani - sa o poata pune usor in scena, adica sa trimita un om, embrion care sa se nasca etc. El sa stie toata tevatura, e ca un actor,
 joaca toata chestia ca sa ramana in memoria comuna, istoria nu pierde nimic, nu se schimba lucrurile radical, e ca o piesa de teatru, instalatie din asta,
 pusa in realitate.
ALINUTA
Pai si care-i scopu’...
ALEX
Scopul e comercial, of course..."

A.S.: poate n-are legatura directa cu povestea mea, dar e in scenariu...
C: Vlad e alterego-ul tau?
A.S.: Nu, Alex.
C: Si Vlad?
A.S.: Prieten. Erau niste teorii ciudate si in "Pescuit sportiv" daca iti amintesti,
despre ADN, clonare, viata vesinica... Nicodim le exprima pe malul lacului...

C: Ai in minte deja o figura, un actor pentru rolul lui Alex?
A.S.: Am, da, dar oricum va trece prin casting... nu ma hazardez chiar asa.

C: "Pescuit sportiv" cand intra in cinematografele de la noi, acum ca l-ai trecut pe pelicula?
A.S.: Poate in toamna, dar nu promit! E o ecuatie mai complicata...

C: Si la "Pechinezul" (proiect castigator la CNC anul acesta) cand vei incepe filmarile?
A.S.: Greu de spus...din cauza "Pescuitului" care isi va incepe cariera festivaliera vara aceasta. Si nu stiu cat de ocupat voi fi.

 

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells