Cursa sinucigasa a Chinei spre viitor, in 24 City

de Gloria Sauciuc în 18 Mai 2008
Cursa sinucigasa a Chinei spre viitor, in 24 City

24 City, scris in colaborare cu poetul Zhai Yongming, urmeaza povestea a trei femei ce lucreaza intr-o fabrica de stat din Chengdu, scotand in evidenta schimbarile orasului din ultimii 40 de ani. La limita dintre fictiune si documenatar, filmul este o marturie elocventa despre o China care dispare incetul cu incetul, cu fiecare demolare. Cursa sinucigasa a tarii catre viitor, calcandu-si in picioare trecutul, e intinsa - in 24 City - pe parcursul a 50 de ani, filmul fiind practic o cronica a vietii unor oameni care lucreaza intr-o fabrica, urmand ca aceasta sa fie demolata, pentru a face loc unui zgarie-nori. "Iar cei care vor lucra in zgarie-nori, nu vor avea nicio idee despre ce a fost acolo inainte" reflecteaza un personaj.

Dupa o serie de patru filme bine construite, care examineaza schimbarile din China contemporana (Pickpocket, Platform, Unknown Pleasures si World), ultimii ani au adus un val de noi lucrari ale regizorului Jia Zhangke. "Am fost silit sa fac asta, datorita ritmului de dezvoltare al Chinei", afirma acesta, criticand politica de dezvoltare intensiva a tarii. "Lucrurile se schimba atat de repede, incat a trebuit sa schimb ritmul de filmare ca sa nu raman in urma."

Regizorul chinez, mult timp un favorit al Festivalului de film de la Venetia - castigand un Leu de Aur acolo cu Still Life, in 2006 ,a venit la Cannes cu o noua poveste contemplativa, cu planurile largi si imagini maiestuoase,tesand la un loc parerile muncitorilor dintr-o fabrica din Chengdu cu alte trei monoloage, rostite de actrite din trei generatii ale cinematografului chinez: Joan Chen, Lu Liping si Zhao Tao.

"In ceea ce ma priveste", afirma Jia la conferinta de presa, "istoria e mereu un amestec de realitate si imaginatie". In anii ’60, Fabrica numarul 420 producea motoare de avion pentru Vietnamul de Nord, implicat pe atunci in razboi contra Statelor Unite. Pentru a trezi constiinta muncitorilor, fabrica pune la vedere poza unui tanar pilot, mort intr-un accident al unui avion produs acolo. Filmul leaga perspectiva politica - asupra unei intregi intreprinderi si a celor ce lucreaza in ea, fabrica urmand sa fie demolata pentru a face loc unor proiecte comerciale si rezidentiale - cu cea morala si afectiva. Viata la fabrica, cu toata munca grea, le dadea oamenilor un ritm si un sens al vietii, incepand de la adolescenta pana tarziu. Dupa cum spune cineva in film "Daca ai ceva de facut, imbatranesti mai incet".

O disperare tacuta transpare din filmul lui Jia Zhangke, pentru care abia maine vom afla pe ce loc este in topul criticilor de film de la diferite publicatii internationale, convocati de catre Screeen International pentru a-si da votul, si a face o predictie la palmaresul dezvaluit pe 25 mai.

Taguri:  cannes 2008

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells