Inspirat dintr-un caz petrecut in realitate, filmul lui Pretzold nu prea se decide ce vrea sa faca. Sa traga un semnal de alarma cu privire la somajul din Germania de Est? Sa filozofeze despre bani? Atractie? Compromis? Un film ale carui "surprize" mai degraba strica decat ajuta, Jerichow nu a reusit sa impresioneze.
Benno Furmann (l-ati mai vazut, alaturi de Franka Potente, intr-un film al lui Tom Tykwer, Printesa si razboinicul/Der Krieger und die Kaiserin), al carui fizic dur il condamna la roluri de soldati, detectivi si inspectori, este Thomas, un soldat lasat la vatra nu tocmai onorabil. Somer si cu economiile furate de un mafiot, Thomas sare in ajutorul lui Ali (Hilmi Sozer), un antreprenor turc care tocmai avusese un accident. Ali il angajeaza ca sofer si, incet-incet, intre cei doi barbati se leaga o prietenie tacuta, sabotata de frumoasa sotie a lui Ali, Laura (Nina Hoss).
Banul este zeul in acest film care-si ia numele dupa cel al unui oras din Germania de Est, inghetat de somaj si lipsa de oportunitati. Din nefericire, Petzold descrie impasul personajelor prin simetrii fortate, replici sforaitoare si reactii neverosimile, astfel incat simpatia pentru Thomas, Laura si Ali este minima. Cel mai atasant ramane totusi Ali, turcul cu probleme de inima (prevestite de o replica a lui, "am inima prea buna"), proprietarul a 45 de fast-food-uri nu extrem de profitabile, al carui mariaj cu Laura este mai mult un contract. Prizonieri intr-un sistem care-i respinge (nu ca ar accepta pe cineva), cei trei se apropie din nevoie si disperare, tradari si vini ascunse ducand la un deznodamant exploziv, dar deloc convingator.
In prezent pe ultimul loc in topul criticilor, filmul lui Petzold castiga prin atmosfera: imaginea lui Hans Fromm, in acelasi timp calda si rece, scoate in evidenta pustiul din jurul personajelor, iar muzica deloc intruziva (cu exceptia muzichiilor pe care Ali se face crita) le ritmeaza acestora neimplinirile. Desi multe dintre scene sunt filmate in exterior, in Jerichow parca nu traiesc decat Thomas, Ali si Laura: Petzold n-a avut nevoie de multi figuranti pentru a accesoriza acest film intimist si pe muchie.
Părerea ta
Spune-ţi părerea