Cum se pregateste un rol - interviu cu Maria Dinulescu

de Gloria-Mona Sauciuc în 28 Mai 2007
Cum se pregateste un rol - interviu cu Maria Dinulescu

Daca ajungi sa o cunosti pe Maria Dinulescu, e imposibil sa nu-ti placa: prietenoasa, volubila, sarmanta, vorbeste adesea despre ce inseamna sa fii actor si cat de important este in aceasta postura sa fii o persoana extrem de pasionata, informata si culta.

Va propunem un interviu pe care l-am orientat catre ce inseamna sa fii actor si cum se pregateste un rol, interlocutoarea noastra fiind actrita principala din filmul recent premiat la Cannes cu distinctia “Un Certain Regard”: California Dreamin`


Am inceput cu o intrebare incomoda pentru Maria Dinulescu: care au fost scenele cel mai dificil de jucat din film?

M.D. Secventa finala in care este implicat Doiaru (Razvan Vasilescu) si scena de sex au fost cel mai greu de interpretat; prima a avut o incarcatura personala, pentru ca a trebuit sa simt foarte concret ceea ce nu am vrut sa traiesc in viata reala, pusa fiind in situatia respectiva; si a fost greu de lucrat pentru ca s-a filmat in doua etape, in sistem de “regim”: la apus de soare si la rasarit. Practic trebuia sa tin la aceeasi intensitate trairea mea: cum fusese la sase seara trebuia sa o continuu si la sase dimineata; si, peste astea, a mai fost si intinderea de muschi pe care am avut-o inainte de filmarea ultimei scene; am stat toata noaptea in rulota cu medicul frictionandu-mi picioarele.

Cat priveste scena de dragoste am avut nevoie de un timp indelungat ca sa ma pregatesc; Cristi mi-a sugerat sa vad Monster`s Ball al lui Forster cu Halle Berry in rolul principal ca sa inteleg ce gen de scene de dragoste vrea.


Interpretezi rolul feminin principal in California Dreamin`. De ce crezi ca ai fost aleasa tu dintre zecile de actrite care au venit la probe? Cum ti-ai pregatit rolul si cum ai vazut-o pe Monica, personajul tau, atunci cand ai citit scenariul?

Am citit scenariul si au existat niste castinguri. In urma lor Cristi a considerat ca eu sunt cea care trebuie sa faca acest rol. Prima oara este propunerea actorului, apoi regizorul iti zice niste nuante pe care si le doreste pastrand textul si istoria personajului.

Am facut un studiu de personaj foarte indelungat; am stabilit cu Cristi toate datele, valoarea relatiilor pe care Monica le are cu celelalte personaje, istoria ei, am cautat diverse simboluri din care sa inteleg totul despre ea; si Monica a aparut in California Dreamin` asa cum mi-am imaginat-o. In film se vede foarte putin ca ea are un pestisor in apa, de exemplu. El simbolizeaza miscare, viteza, forma in devenire – toate acestea sunt feluri de a fi ale Monicai; dar semnifica si ca ea se simte intr-o colivie, vrea sa faca ceva cu viata ei. Apoi un alt element care contureaza personajul este faptul ca Monica a crescut fara mama; am adus o pereche de cercei de acasa, vechi de 150 de ani, pentru a crea sugestia ca Monica poarta cerceii de la mama ei, pentru a da o incarcatura emotionala acestei lipse din viata sa. Din caracterul tatalui personajul Monica reda pe ecran aceeasi forta de a se lupta si aceeasi libertate de exprimare.


Ridicatul pe varfuri


Exista in film doua momente in care camera insista pe un gest rar exploatat in cinematografie: ridicatul pe varfuri. E clar, cadrele nu sunt intamplatoare, gestul accentuand doua momente importante din desfasurarea filmului. Care este simbolistica lor?

M.D. Ridicatul pe varfuri este un gest gandit de Cristi Nemescu pe care eu am insistat sa -l pastram la montaj. In momentele de mare intensitate emotionala – fie ca este vorba de bucurie sau deznadejde te afli in aceleasi pozitii stereotipe, faci aceleasi gesturi. In scena de dragoste ma ridic pe varfuri intr-un moment de mare intensitate; in secventa finala in care apare Doiaru (Razvan Vasilescu), Monica traieste aceeasi intensitatea emotionala chiar daca e vorba de o situatie diametral opusa.



Exista diferente mari intre ceea ce stiai de la filmari si ceea ce ai vazut in premiera la Cannes?

M.D.Cand am citit prima data scenariul, mi-am dat seama ca daca va fi exact asa si filmul, pastrand toate secventele, va fi de Oscar - film strain. Deocamdata este apreciat ca fiind cel mai bun film la sectiunea Un Certain Regard si asta datorita juriului care a apreciat talentul lui Cristian Nemescu.

Mi se pare ca s-a mers pe partea politica a filmului, desi sunt doua povesti mari: cea de dragoste, a traiului romanilor si cea politica: relatia Romania- America.

Mai mult, Cristi si Liviu Marghidan (Directorul de imagine) - au aratat o alta fata a mea, o lumina ofertanta pentru mine ca actrita. Chiar daca ma simteam urata in timpul filmarilor - nemachiata, cu haine in care nu ma simteam confortabil, fara retursuri constante, uneori cu cearcane in plus, la vizionare a fost foarte bine. Cristi m-a ajutat sa arat cat mai multa lumina din interiorul meu; am vazut pe ecran o ipostaza frumoasa a mea.


Pentru cei care nu l-au cunoscut in persoana pe Cristi, descrie-l in cateva cuvinte.

M.D. Personajul Andrei, interpretat de Alex Margineanu este asemenea lui Cristi. De fapt, pentru Alex, Cristian Nemescu a avut o simpatie profunda; poate pentru similaritatea personalitatilor.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells