Kathryn Bigelow a intrat în istorie ca prima femeie premiată la Oscar cu distincţia de Cel mai bun regizor, iar The Hurt Locker, până la câştigarea Oscarului, reuşise să atragă premiile Producer's Guild, BAFTA, Broadcast Critics, The National Society, la New York, LA şi nu numai. Şi totuşi, Oscarul pentru cel mai bun film vine ca o surpriză. The Hurt Locker e filmul de Oscar cu cele mai modeste încasări: nu a rulat pe mai mult de 535 de ecrane. Şi, totuşi, a învins cel mai tare film la capitolul încasări, film care a şi rulat pe mii de ecrane pentru aproape trei luni. În epoca blockbusterelor, Locker a costat numai 11 milioane comparativ cu 230 milioane - Avatar.
Până la premiu, The Hurt Locker a avut de înfruntat "Blestemul Irak-ului": faptul că toate filmele despre acest război au eşuat comercial. Filmul a făcut faţă atacurilor mediatice şi acuzaţiilor unor militari cum că nu ar corespunde perfect realităţii.
De asemenea, unul dintre producători a fost primul din istoria Oscarurilor căruia i s-a interzis să ia parte la Gala Oscarurilor, pentru că a încercat să influenţeze decizia membrilor Academiei. Iar distribuitorul care susţinea filmul, Summit Entertainment, e unul relativ mic, care nu a mai câştigat Oscaruri până acum.
Desigur, rămâne întrebarea ce anume a contribuit la eşecul lui Avatar: primit elogios, proiectat în mai multe cinematografe, a fost peste tot premiat pentru tehnologia de ultimă oră. Şi, în plus, s-a bucurat de buzunarul generos al unui studio important de la Hollywood. Posibila cauză poate fi dorinţa cineaştilor de a fi văzuţi drept artişti, nu autori comerciali, sau subminarile din partea dreptei politice, care vedeau filmul ca o critică a invaziei în Irak (parapela cu Pandora), sunt de părere cei de la The Hollywood Reporter. Sau chiar faptul că aparţine genului SF, un gen rareori recompensat cu Oscaruri.
În 1977, când Star Wars era ultima noutate, a pierdut Oscarul în faţa comediei lui Woody Allen, Annie Hall. La fel, în 1982, ET The Extra Terrestrial, deşi cu succes la boxoffice, a pierdut în faţa biopicului Gandhi.
În schimb, traseul lui The Hurt Locker a fost cu totul neconvenţional. După ce distribuitorul a fost desemnat în 2008 - reţeaua Summit - filmul a stat în expectativă deoarece lista de aşteptare era încărcată. Summit a programat mai apoi The Hurt Locker pentru premiera în vară, deşi majoritatea dramelor au premiera în toamnă. Summit apoi a lăsat campania de promovare a filmului în mâinile agenţiei de relaţii publice 42 West, a cărei specialist Cynthia Swartz a trimis de-abia în decembrie DVD-urile către juriu.
În plus, membrii Academiei trebuia să fie convinşi în lipsa unei premiere în cinematografe, şi nici subiectul filmului - un război nepopular - nu putea face prea mulţi fani. În schimb, agenţia şi-a axat campania în jurul personalităţii lui Bigelow, o femeie regizor cu destulă autoritate pe platou ca şi un regizor bărbat, şi cea a producătorului Mark Boal, cu experienţă de corespondent de război în Irak.
Între timp, studiourile Fox au pus prea puţin accent pe film în favoarea regizorului James Cameron. Chiar dacă regizorul s-a declarat public frustrat de intervenţia tehnologiei digitale asupra jocului actorilor, acest lucru nu a servit la nimic, actorii simţindu-se ameninţaţi că vor fi - treptat, treptat- înlocuiţi cu personaje create pe calculator. Prin urmare, actorii au văzut în Avatar o poartă către înlocuirea lor cu grafica computer generated. Or majoritatea votanţilor la Oscaruri este alcătuită din actori.
La început, Summit a încercat să nu facă publică tema lui Hurt Locker - războiul din Irak, după cum şi Avatar a căutat să evite eticheta de SF. Ambele filme au devenit - însă - parte din istorie, deşi Avatar, în schimbul încasărilor, a ratat respectul care vine o data cu premiul pentru cel mai bun film.

Părerea ta
Spune-ţi părereaPlus ca, desi s-a facut multa reclama pe baza tehnologiilor din Avatar, cum ca de fapt actorii au fost cei care jucau, doar mimica fetei lor era transpusa digital... dar sa fim seriosi, cand vorbim de domeniul digital, orice scapare se poate remedia, ceea ce adauga mult la senzatia de artificial.
Cand vine vorba de poveste... Avatar putea iesi mult mai bine. Asa, desi l-am vizionat cu placere, consider ca THL este o alegere mai buna, chiar daca l-a randul sau nu il vad ca material de Oscar.
Simt aceeasi dezamagire ca in 2004 cand "Million Dollar Baby" a castigat in fata lui "The Aviator", "Ray" si chiar independentului "Sideways" (In vino veritas)!! Clint Eastwood a reusit un rol de exceptie si a regizat excelentul "Gran Torino" in 2008 (total ignorat de Academie)!
"Avatar" (2009) a fost "exilat" fara drept de apel, ca si "Star Wars" (1977), "E.T." (1982) si "Matrix" (1999) doar la premiile tehnice de la Oscaruri! Ar trebui sa se permieze distinct la alte categorii, ca si la premiile Saturn: cele mai bune filme SF, Fantasy, Horror sau Actiune/Aventura; si in plus ar trebui sa apara categoria de la Globuri: cea mai buna comedie/musical din tot anul (de ex: "The Hangover" (Marea mahmureala) in 2009) !!!
Pt. Stevie: LOTR si Avatar sunt diferite din multe puncte de vedere normal ca nu poti sa le compari, LOTR e fantasy (nu SF cum zic unii) iar Avatar SF , de fapt Avatar nu poate fi comarat cu nici un film probabil doar cu un film la care s-a folosit aceeasi tehnica.
Am subliniat ca acest articol atinge unele subiecte foarte interesant, ma rog, subiecte putin pro avatar sau mai bine zis, anti THL care multi le vad pro Avatar.
Ar mai fi cateva subiecte similare celor din acest articol de circula pe forumurile din statele unite insa nu are rost sa le enumar eu, poate le enumera cinemagia sau Gloria.
Nu de mult se spunea ca cei din juriul oscar sunt niste mosi frustrati care nu accepta ceva nou, asa se poate si despre unele persoane vis a vis de Avatar, sunt prea conservatori si se sperie de ceva nou, nu pot trece peste faptul ca Avatar nu este un desene, poate Avatar este noua directie in cinematografie si fi sigur ca daca mai apar 3 filme de genu, cu incari de 1 miliard, asta va fi noua directie 100% indiferent ca esti tu sau nu de acord.
Si mie mi-a placut THL insa nu are nimic peste Jarhead sau The Kingdom.
Titanic este cel mai tare film pentru foarte multi oameni, cam in aceasi situatie este si Avatar insa as spune sa ii dam credit lui James Cameron si sa asteptam pana in 2012 cand va aparea Avatar 2, se stie ca este un specialist al continuarilor.
Ca tot ziceai de Pianistul, nu pot sa nu raman putin uimit de alegerea lui Adrien Brody in Predators....adica nu il vad noul Arnold:)))
Eu unu sper ca pe viitor sa mai vad filme gen Avatar, parca de filme despre jidani si drame obositoare m-am saturat.
Si intelege ca nu e vina vina mea faptul ca filmu a ajuns sa se compara cu alte filme, e vina a celor cateva sute de milioane de oameni de au vazut filmu pana acuma.
Oricum, ciudat e faptul ca in romania Avatar pare cel mai "urat" film, dovada si faptul ca romania de ani buni nu e in stare sa scoata un film bun, un film la care se te uiti la place nu un film despre nu stiu ce avort in perioada comunismului de a luat ceva premii la ceva festival. Intelege si tu, nu sunt critic de filme insa in opinia mea Avatar e mai frumos decat LOTR si TDK, e parerea mea si a catorva sute de milioane de oameni. Nu are rost sa te intreb de cate ori ai mer la cinema sa vezi LOTR, TDK, sau Pianistul.
Ca sa intelegi un film si sa te dai cu parerea despre e,l trebuie sa-l vezi, sa-l analizezi chiar daca nu esti fan genului repectiv.Atata timp cat n-aveti ochi pentru SF-uri, sa va tine-ti gura-n ghips,nu sunteti avizati sa va dati cu parerea despre Avatar.Punct!
AVATAR este mult mai TARE decat castigatorul si in plus e si mai bine filmat, ca sa nu mai spun ca are actori - nu seamana deloc a teatru ca Locker.
Cine-i mai intelege si pe cineastii astia..........
La popularitate nu cred ca are rost sa vorbim, este net inferior lui Avatar si nu uita ca TDK are la baza o poveste destul de cunoascuta....este totusi bazat pe una dintre cele mai populare carti de benzi desenate din SUA, cu toate ca in america are o popularitate mai mare decat pe restu globului. Dovada box office mojo:) din 1 miliard$ incasari, jumate sunt din SUA ca sa nu mai pomenim de moartea lui Ledge, bineinteles si rolul lui...
Sa-ti dau un exemplu aiurea, James Cameron scoate Battel Angel Alita peste doi, pesonaju principal va fi creat in intregime pe calculator...ce facem daca din greseala e "tata" SF urilor? Sa nu primeasca nici un premiu decat efecte speciale pentru ca are un personaj principal creat GCI? Iti dai seama ca daca scoate filmu iar personaju GCI va arata ca si un actor normal, filmul va fi privit cu o anumita frica de catre critici, frica de a se trece intr-o noua etapa.
Atata timp cat tie iti plac doar filmele care exceleaza prin jocul actorilor sau jocul actorilor sa fie principalul atu, nu cred ca are rost sa vorbesti de efecte GCI sau mai rog, de SF uri.
Si inca ceva, eu nu am vazut nici un fan Avatar sa zica ca, Avatar e mai bun ca TDK sau LOTR(exceptie fac eu:D, dar si eu am spus ca este parerea mea si ca neaparat si adevarat), voi ati sarit imediat cand filmu a inceput sa se apropie de 1 milard de $ si sa desfintati filmu. Si mie mi sa parut cam lung LOTR si uneori plictisitor, mai ales partea a doua insa mai putin de 7-8 nu am putut sa-i dau pe imdb.
p.s. joke !