Unul dintre aspectele definitorii ale reajustării montajului în cadrul esteticii cinematografice minimaliste constă în repotenţarea şi revalorificarea tăieturii editoriale (de tip fie cut, fie dissolve, fie fade in/fade out), în condiţiile filmului structurat pe plan-secvenţe - prin faptul că dispare cvasi-total din cuprinsul secvenţei, adoptând aproape exclusiv rolul de articulaţie între secvenţe. "A fost sau n-a fost" este unul dintre cele mai grăitoare exemple în acest sens.
Filmul este împărţit în două secţiuni distincte şi net complementare, conceptual şi stilistic: prelungitul setup, cu secvenţele introductive, şi nu mai puţin dezvoltatul main event din studio. În fiecare dintre ele este folosită câte o formulă de montaj de sine stătătoare, şi complet diferită de cealaltă.
În ceea ce priveşte prima jumătate, lucrurile sunt cât se poate de limpezi - şi semnificative, în simplitatea lor. Secvenţele pregătitoare, urmărind într-un paralelism alternativ evoluţia celor trei personaje principale în dimineaţa zilei cu pricina, sunt concepute aproape în totalitate sub formă de cadre unitare fixe, îmbinând scenicul cu fotograficul. Ne plimbăm, astfel, prin universurile personajelor Jderescu, Mănescu şi Pişcoci - preponderent camere de-acasă, pe alocuri câte o secvenţă de stradă, slujbă, magazin. Rareori, survine câte o tăietură în secvenţă (ca de pildă, la început, între fereastra albăstrită de lumina zorilor şi trezirea lui Mănescu din beţie), dar în marea lor majoritate, cadrele şi secvenţele coincid.
Importante sunt trei elemente: pe lângă formula de plan-secvenţă a fiecărei unităţi dramaturgice, compoziţia largă şi fixă a fiecărui cadru îi sporeşte imobilismul (foarte semnificativ pentru conţinutul de idei al filmului), iar secvenţele alternative au durate aproape egale, imprimând aceeaşi încremenire şi prin ritmicitatea întregului act. În aceste condiţii, impactul tăieturilor de montaj devine hotărâtor - în plan nu numai tehnic, ci şi estetic. Alegerea precisă a momentelor, atât pe axa temporală a filmului, cât şi în raport cu elementele compoziţionale din cadru şi mizanscenă, le conferă exact potenţialul de energie narativă necesar acelei acumulări subtile de tensiune care se va face remarcată abia în partea a doua.
Când lucrurile se schimbă radical...
Actul II şi ultimul al filmului, live talk-show-ul, este "live" din mai multe puncte de vedere - inclusiv prin faptul că filmul îl preia în timp real... şi în "chip" real: sub forma imaginii frontale din studio - şi de pe ecranele prezumptivilor telespectatori. În consecinţă, sarcina montajului dobândeşte o serie de aspecte aparte, printre care:
- imposibilitatea oricăror elipse (ora de film şi ora de emisie în direct se suprapun);
- obligativitatea de a tăia în ax (toate cadrele având aceeaşi direcţie; ceea ce diferă e mărimea planului şi, corespondent cu aceasta, unghiulaţia subtilă, prin orientarea obiectivului spre unul sau altul dintre chipurile celor trei participanţi la emisiune).
Toţi aceşti factori fac ca rolul montajului să se transfere în proporţie semnificativă din zona informativă şi epică spre cea narativ-stilistică. Mai concret spus, ne putem imagina destul de uşor întreaga secvenţă filmată sută la sută "live": dintr-un singur cadru, eventual fix (la fel ca toate plan-secvenţele din primul act), sau cu cel mult vagi mişcări de cameră, discrete, spre a transfoca pe câte un personaj. Cu siguranţă, dat fiind simţul cinematografic al lui Porumboiu, o asemenea formulă ar fi funcţionat. Totuşi, regizorul optează pentru recursul la un montaj atent limitat şi stilizat, spre a-şi potenţa şi mai intens main event-ul filmului.
Nu ne este greu să ne imaginăm efectul tăieturilor de montaj în acest context: după ce timp de jumătate de film autorul ne-a obişnuit cu ritmul lent, mortificat, al vieţii din orăşelul moldovean, filmată în acele planuri largi, lungi şi statice, fără virtualmente nici o tăietură de montaj în cadru, o dată ce trecem în studio şi începe faimoasa emisiune, delicatele juxtapuneri între cadre, guvernate de imprative interioare, încep să creeze un curent tensional care creşte inexorabil - însoţind acel veritabil "suspans al umorului" la care făceam referire în corpul principal al analizei: aşteptarea următoarei poante triste, a proximei tandre împunsături satirice.
Pe de altă parte, diversele apropieri de personaje, orchestrate prin acest procedeu al montajului în ax, rezultă în construirea unei empatii insidioase: spectatorul ajunge treptat să se identifice cu fiecare dintre cei trei, Jderescu, Mănescu şi Pişcoci, şi cu toţi trei la un loc, ca entitate socială reprezentativă - adică, tocmai unul dintre obiectivele centrale ale filmului.
În sfârşit, o a treia consecinţă definitorie pentru viziunea lui Porumboiu a acestei formule de montaj este şi cea mai minimalistă din toate: imperfecţiunea voită. Asemenea lui Cristi Puiu, Radu Jude sau Adrian Sitaru, Corneliu Porumboiu îşi amplifică enorm impactul stării de real cu ajutorul concepţiei şi al procedeelor deconstructiviste. Un mare număr de tăieturi din această secţiune a filmului sunt mai mult sau mai puţin nejustificate, în parametri clasici, mai mult sau mai puţin incorecte, ca ritm sau relaţie de cadraj, la nivel profesional elementar. Folosirea lor de către regizor are rolul de a duce până la capăt aerul şi starea de încropeală a emisiunii lui Jderescu - şi mai mult decât atât: a întregului său post de televiziune, a vieţii culturale şi mediatice din orăşel, a relaţiei lor cu revoluţia şi cu realitatea istorică şi contempoană, a relaţiei noastre cu revoluţia şi cu realitatea istorică şi contempoană... a condiţiei umane în general! Iată un exemplu cum nu se poate mai elocvent despre modul în care folosirea judicioasă a unor tehnici şi procedee de montaj, responsabil alese şi mânuite cu maximă măiestrie, se poate converti, propulsându-se transversal prin toate straturile filmului, într-un vehicul de comunicare a celor mai importante sensuri urmărite de autor. Este încă unul dintre motivele pentru care "A fost sau n-a fost" rămâne nu numai un film definitoriu pentru curentul minimalist, nu numai unul dintre cele mai bune filme româneşti post-2002, şi post-1989, şi ale tuturor timpurilor - nu doar un film foarte bun în sine, indiferent de contextul temporal şi naţional în care a fost realizat... ci şi o veritabilă lecţie de cinema, într-un mod cât se poate de neortodox: Porumboiu ne demonstrează cum se poate lucra deconstructivist, cum se poate folosi haosul studiat spre a obţine efecte la fel de percutante ca ale celei mai matematic riguroase corectitudini, cum se poate ridica viziunea şi tehnica minimalistă la cele mai maximale cote ale valorii - inclusiv în ceea ce priveşte montajul.
Corneliu Porumboiu, o analiză a montajului
de Mihnea Columbeanu în 14 Sep 2009Citeşte şi:
Spune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film
Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George) - Brad Pitt, „o ființă îngrozitoare”, scria fiul său, Pax, pe Instagram
- Momentul penibil al anului? Cuplul Kutcher-Kunis prezintă scuze publice
- Nasul prostetic mare al lui Bradley Cooper din filmul Maestro, subiect de controversă
- După 11 ani de căsnicie, Natalie Portman se desparte de soțul ei, în contextul zvonurilor despre infidelitate
Ştiri cinema
-
Seri de film sub stele: începe Herăstrău Open Air by Happy Cinema
Herăstrău Open Air debutează pe data de 1 iunie, cu Prieteni imaginari, un film dedicat copiilor și întregii familii. - 28 Years Later, o nouă continuare a francizei cu zombie
- Regizorul iranian Mohammad Rasoulof, condamnat la biciuire și 8 ani de închisoare înainte de premiera noului său film la Cannes
- Kristen Stewart și Oscar Isaac, cuplu căsătorit în thrillerul cu vampiri Flesh of the Gods
- Michelle Yeoh, rol major în mini-seria Blade Runner 2099
Producţie
-
Film românesc cu tematică LGBTQ, în postproducţie
Trei kilometri până la capătul lumii spune povestea unui adolescent respins de familie - Trei kilometri până la capătul lumii, cu Bogdan Dumitrache și Laura Vasiliu, în post-producție
- Un remake anime la hitul live-action One Piece, în lucru la Netflix
- Se filmează noi episoade pentru The Sandman
- Un nou Karate Kid, cu Ralph Macchio şi Jackie Chan
Cronică
-
Trei kilometri până la capătul lumii în competiție la Cannes, o dramă sfâșietoare despre homofobie, corupție și minciuni
Premiera internațională a filmului românesc Trei kilometri până la capătul lumii a avut loc vineri după-amiază la Cannes într-o zi însorită cu cer senin atât pentru cinefili, cât și pentru cinematografia românească. - Furiosa: A Mad Max Saga, George Miller revine la Cannes cu un prequel spectaculos
- Totul despre familia Lefkovics - O poveste despre familie, traume și vindecare
- Munch: Dragoste, fantome și vampiri nobili - Un portret autentic al unui artist complex
- How to Have Sex – Ghidul unei generații despre cum să NU faci sex
Dosarele X
-
Haosul drepturilor de autor: peste zece ani Superman nu va mai zbura!
Ce se va întâmpla când personaje precum Batman şi Superman vor deveni domeniu public? - Cât de (i)relevante sunt procentajele de pe RottenTomatoes?
- The Witcher: de la 9,5 la 4,2. Care e explicaţia?
- Rasismul la Hollywood: cazul Lost
- Regina Elisabeta a II-a: șapte actrițe care au jucat-o fără cusur
CineCloud
Live
Alien: Covenant
Arthur Christmas
Porțile albastre ale orașului
Emmanuelle Seigner
Who's Afraid of Virginia Woolf?
Gravity
Mona Lisa Smile
Black and Blue
Oliver Hardy
Sheree J. Wilson
Hawthorne
Paris, je t'aime
7 Khoon Maaf
Thandiwe Newton
Un surâs în plină vară
The Imaginarium of Doctor Parnassus
Catherine Siachoque
In America
Primeval
Martin Scorsese
Rocky Balboa
Amy Adams
Rich Man, Poor Man
Imperium: Augustus
Patrick J. Adams
Lake Placid 3
Candelaria Molfese
Stéphane Audran
NCIS: Los Angeles
Cinemagia
> Branding Retrospectiva Filmului Romanesc
> Corneliu Porumboiu, o analiză a montajului
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Actori populari
Trailere filme
- Horizon: An American Saga -...
- The Blue Angels
- A Quiet Place: Day One
- Bad Boys: Ride or Die
- Never Let Go
- Ultraman: Rising
- MoviePass, MovieCrash
Filme populare
Premiere cinema
- The Strangers: Chapter 1
- Lefkovicsék gyászolnak
- How to Have Sex
- În inima Naționalei
- The Garfield Movie
În curând la cinema
- Furiosa: A Mad Max Saga
- Giants of la Mancha
- If
- Tarot
- Weekend de vis
- Gekijôban Haikyû!! Gomi Suteba no Kessen
- Mașa și cele 6ase umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- The Watchers
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
- DogMan
- Inside Out 2
- Nina et le secret du hérisson
- The Bikeriders
- Mothers' Instinct
- A Quiet Place: Day One
- Bastarden
- Love Lies Bleeding
- The Exorcism
- Despicable Me 4
- Fly Me to the Moon
- Gekijô-ban Blue Lock -Episode Nagi-
- Twisters
- Les Indésirables
- Noah's Ark
- Boonie Bears: Back to Earth
Filme noi în SUA
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Terra Infirma
- The Crow
- Kinds of Kindness
- Firebrand
- Horizon: An American Saga - Chapter 1
- MaXXXine
- Mufasa: The Lion King
- Deadpool & Wolverine
- Thunderbolts
- Harold and the Purple Crayon
- Trap
- Borderlands
- Alien: Romulus
- Jessica Frost
- Beetlejuice Beetlejuice
- Speak No Evil
- Transformers One
Program TV
Acest site folosește cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Află mai multe
Copyright© 2000-2024 Cinemagia®
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Corneliu Porumboiu, o analiză a montajului
Părerea ta
Spune-ţi părerea