Prima zi este cea a regretelor. Ai impresia cã ai ratat deja cele mai importante filme si vedete. Si în timp ce le treci în revistã, alte douã-trei evenimente se întîmplã concomitent. Pe care le ratezi, fireste. Cînd vii prima datã la Cannes esti ferm hotãrît sã nu scapi nimic. Utopie! A doua oarã, pe drum, tai jumãtate din filmele din program si reusesti sã vezi un sfert. Din ce nu ai tãiat. Abia a treia oarã începi sã întelegi ce înseamnã fenomenul Cannes si sã fii multumit dacã apuci sã vezi un film-douã pe zi. Dacã esti cinefil pãtimas ai de ales între cozile interminabile pentru invitatii sau bilete la proiectii, pînda de ore întregi în fata Palatului sau alergãtura continuã pe strãzi de la un hotel la altul, de la un restaurant la altul, de la un pavilion la altul. Sau seara în port, înarmat cu un binoclu pentru a urmãri petrecerile de pe yachturile luxoase. Pentru cã oriunde din aceste locuri pot izbucni tipetele fanilor care au fãcut sacrificii enorme pentru a ajunge aici si a zãri cîteva clipe “live” idolul vietii. Dacã acesta întoarce capul spre multime, urmeazã delirul, iar dacã dã mîna cu muritorii, se lasã cu lesinuri.
Dar sã revenim la pretextul care-i aduce pe toti aici – filmele. La acest capitol avem pînã acum trei titluri care sînt considerate evenimente. Mai întîi super-productia cu care s-a deschis spectaculos Festivalul – “MOULIN ROUGE” al regizorului Baz Luhrman (“William Shakespeare’s Romeo + Juliet”) cu Nicole Kidman si Ewan McGregor în rolurile principale. Filmul a fost realizat în noile studiouri din Australia ale 20th Century Fox, apartinînd mogulului media Rupert Murdoch.
Apoi “APOCALIPSE NOW” (prezentat în afara concursului), re-editare mai lungã cu 53 de minute decît la premiera de acum 22 de ani. Cu sau fãrã scenele cãzute initial la montaj, filmul lui Francis Ford Coppola rãmîne în programa de studiu al tuturor scolilor de cinema din lume.Pentru cã solicitãrile de bilete au depãsit posibilitãtile organizatorilor festivalului, Primãria Cannes-ului s-a oferit sã suporte cheltuialile unei proiectii în aer liber pe un ecran gonflabil urias, pentru 2.000 de spectatori.
Surpriza cea mai mare a venit de unde nimeni nu se astepta: din Bosnia, care a prezentat aici primul film produs dupã separarea de Yugoslavia – “NO MAN’S LAND”. Regizorul Danis Tanovici, debutant în lung metraj, este un experimentat reporter de televiziune prezent efectiv în zonele de rãzboi, unde a realizat numeroase documentare cutremurãtoare.
Cutremurãtoare este si povestea celor doi soldati inamici – unul bosniac, celãlalt sîrb – care se pomenesc fatã în fatã, izolati de camarazii lor între cele douã armate. Pentru a supravietui nu au decît o singurã solutie: sã facã echipã si sã se ajute reciproc. Personajul care iese cel mai sifonat din acest film este chiar cel venit pentru a-i împãca pe cei doi - soldatul cu cascã albastrã.
Ca sã încheiem cu evenimentele, vã amintim si unul la categoria mondenitãti: super-petrecerea oferitã de companiile de cinema din Hong-Kong, care au depãsit deja ca numãr pe cele americane. Maestru de ceremonii a fost, bineînteles, Jackie Chan. Nu am putut da curs invitatiei de a fi prezent printre cei peste 1.000 de participanti pentru cã am avut sansa unicã de a fi singurul ziarist din Cannes care a asistat la o avanpremierã ultra-secretã organizatã de Buena Vista International cu “PEARL HARBOR” – cel mai scump film din istorie. Dar despre asta, mâine, cînd vom prezenta si meciul America-Restul lumii, întîlnire traditionalã între producãtorii de film.
Constantin Fugasin
Deplasare sponsorizatã de Radio DELTA rfi
Părerea ta
Spune-ţi părerea