Cinematografe americane - filme din Europa

de European Cinema Journal - nr.3, anul II, septembrie 2000 în 15 Sep 2000

Cinematografe americane - filme din Europa
(Sursa: European Cinema Journal - nr.3, anul II, septembrie 2000 )

Statele Unite ale Americii ofera cea mai competitiva si, in acelasi timp cea mai profitabila piata de cinema din lume. In ceea ce priveste proiectiile, cifra de afaceri americana este substantial mai mare decat cea din Europa. In 1999, numarul de spectatori in cinematografele americane s-a ridicat la 1465,2 milioane (o usoara scadere fata de anul precedent cu 1%), iar in Europa de Vest la 838 milioane (inregistrand de asemeni o scadere de aproximativ 1,4% comparativ cu 1998). Daca luam in considerare frecventa medie de mergere la cinematograf pe cap de locuitor, diferenta este si mai evidenta. In 1998 un cetatean american a mers la film in medie de doar 2,2 ori. Pe parcursul ultimilor ani, totusi, in Europa de Vest a avut loc o crestere mai semnificativa in ceea ce priveste numarul de spectatori decat in America. De exemplu, intre 1996 si 1997, rata de crestere a numarului de bilete vandute a fost de 7,4% in Europa si de 3,7% in SUA. Cea mai mare parte a filmelor cu rating inalt de box-office din America se afl;a in mainile producatorilor si distribuitorilor americani. Filmele "made in USA" au cea mai mare cota de piata nu numai in Statele Unite, dar si in Europa (situandu-se in 1998 intre 64% si 65% in Italia si Franta si intre 90% si 92% in Olanda si Islanda). In acest context, dominat de "stele si dungi", este interesant de analizat numarul de filme ce win de pe vechiul continent si care sunt distribuite pe piata americana.

Raspunsul la aceasta intrebare este scopul studiului facut de Media Salles, care anul trecut si-a extins cercetarile asupra proiectiilor cinematografice de pe piata Statelor Unite ale Americii. Doua dintre cele mai noi evenimente promovate de Media Salles au avut drept continut: prezentarea rezultatelor initiale ale unui studiu facut asupra cinematografelor americane specializate pe filme europene, la Cannes in timpul unei dezbateri pe tema: "Ce cauta cumparatorii: Arta sau Comert" si seminarului ce a deschis evenimentul: "Focus on Europe" organizat de Media Salles la Cinema Expo International 2000.

La Cannes, Sydney Levine, reprezentand Film Finders, partener al Media Salles in acest tip de cercetare, a prezentat o harta cu 602 cinematografe americane ce au un spatiu specializat alocat filmelor in limbi straine. Aceasta este o oferta ce de obicei insoteste filmele americane independente. Aceste "cinematografe specializate" au un anumit tip de spectatori: in general, cu un grad inalt de cultura si in varsta de peste treizecisicinci de ani. Comparativ cu numarul total al cinematografelor in folosinta pe tot teritoriul USA si care au inregistrat o crestere constanta in anii '90, atingand in prezent un total de 37.185, aceste cinematografe specializate reprezinta un segment de piata marginal.

Analizand mostra de 602 cinematografe localizate de Film Finders, se poate observa ca cele in limbi straine sunt situate cu preponderenta in statele de-a lungul Coastei de Vest si de Est, putine fiind in statele din centru. Majoritatea (180) sunt localizate in California, in Washington (43) si in New York (32). Teritoriile cu cel mai redus numar sunt Nevada (0), Dakota de Sud (0), Utah (1), Arkansas (1) si Mississippi (1).

Daca Los Angeles este inima productiilor americane, in schimb New York este trambulina de lansare a filmelor europene, gratie criticilor de la cele mai importante ziare (in special New York Times) care influenteaza circulatia filmelor si spre alte orase. In general, dupa New York, filmele europene, sau, pentru a folosi un termen mai raspandit in America, "filmele in limbi straine", viziteaza Los Angeles, Chicago, Boston, Seattle si San Francisco.

Referindu-se din nou la mostra de 602 cinematografe oferita de Film Finders, se poate vedea ca aproximativ 15% dintre acestea opereaza intr-un context universitar sau muzeistic care constituie asa numitul circuit comercial.

Cu toate ca, asa cum a aparut in Newsletter din mai 2000, lanturile specializate urmeaza sa intre pe piata, cum ar fi acela al Sundance Film Festival sau initiative vizand "filme de calitate" sunt anuntate de catre cinematografele apartinand unor mari concerne cum ar fi Loews Cineplex; pana acum opereaza un singur circuit national specializat in filme europene si filme americane independente: Landmark Theatres.

Landmark detine in prezent 52 de cinematografe (cu un total de 162 de ecrane), dedicate proiectiei productiilor europene si productiilor americane independente. A fost anuntata deschiderea a 6 noi sali de cinema in New York, Chicago si Washington DC, cu un total de 39 de ecrane noi. Cele 52 de sali de cinema de pana acum sunt concentrate pe Coasta de Vest si in special in California, unde sunt 24 de cinematografe (46% din total). In seminarul tinut la Cinema Expo International, tema circulatiei filmelor europene in America de Nord a fost sustinuta de Jeff Jacobs. Dupa multi ani de experienta la Angelica, "templul" cinematografiei de calitate din Manhattan, Jacobs este acum programator al mai multor "cinematografe specializate". Deosebit de interesanta in discursul lui a fost evaluarea aspectelor comerciale implicate in lansarea "filmelor in limbi straine". Investitia distyribuitorilor nu poate fi mai mica de 400.000 de dolari: aceasta inseamna ca, pentru a acoperi costurile, filmul trebuie sa faca un box-office de cel putin un milion de dolari. Nu sunt multe filme europene care obtin acest rezultat, daca luam in considerare faptul ca anul trecut totalul box-office-ului obtinut de "filmele in limbi straine" s-a situat intre 20 si 50 milioane USD. Totalul box-office-ului din cinematografele americane in 1999 a fost de 7 miliarde dolari, ceea ce face foarte clar faptul ca Europa trebuie sa puna in aplicare cat mai urgent masuri si strategii pentru a conferi productiilor ei dimensiuni cu adevarat internationale.

Procentul variatiei spectatorilor in Europa de Vest si SUA
1995 - 1996 1996 - 1997 1997 - 1998 1998 - 1999
Europa* 7,2% 7,4% 7,1% - 1,4%
SUA 6,0% 3,7% 6,6% - 1,0%

* Incluzand urmatoarele tari: Austria, Belgia, Danemarca, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Islanda (doar Reykjavik), Irlanda, Italia, Luxemburg, Olanda, Norvegia, Portugalia, Spania, Suedia, Elvetia, Marea Britanie.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 16 februarie 2014 12:04
Cred ca dupa cinematografia din SUA, cea a Frantei este imediat dupa.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells