CineMAiubit - Ziua a treia, seara

de Mihnea Columbeanu în 10 Dec 2010
CineMAiubit - Ziua a treia, seara

Pour la bonne bouche - more or less...

Ultimul grupaj de seară, din păcate, s-a situat vizibil sub nivelul celor anterioare, semn că nici ei n-au avut ce să mai aleagă (desigur, în aceiaşi parametri de exigenţă: filme de la nivelul mediu în sus). Ghinion: cel mai bun film al seriei a fost primul - situat în afara competiţiei...

"Derby", România, U.N.A.T.C., 2010
Scenariul şi regia: Paul Negoescu
Cu: Bogdan Vodă, Clara Vodă, Maria Mitu, Nicolas Teodorescu
E cam aiurea ca un băiat de cincisprezece ani să se integreze deja în familia prietenei sale, cu casă şi masă, aşa că n-ar fi de mirare că pe tatăl acesteia îl cam apucă paranoia sexofobă - dar când actorul care-l joacă e Bogdan Vodă, zău că-ţi vine să-l iei la palme (pe personaj, nu pe actor!). Filmul e coerent, dens, amuzant de pici pe jos - obţinând efecte de un comic irezistibil inclusiv din mişcările de cameră (deşi conţine şi două sărituri de montaj inadmisibile - probabil voite, dar ratate pentru că nu-s nici atât de agresive, nici atât de multe, încât să se poată impune ca licenţe artistice). Oricum, nici băiatul care-i dă replica în tembela controversă fotbalistică de la cină, Nicolae Teodorescu, nu-i de colo. Clara Vodă, soţia din rolul soţiei, e... clară şi tăioasă ca de obicei, iar cvartetul e întregit perfect de Maria Mitu, marea descoperire (în ochii publicului) din serialul "În derivă", poate fi văzută aici în rolul ei de debut propriu-zis - care i-a scos talentul la lumină, aducând-o în atenţia lui Adi Sitaru. Frustrarea, ca de-atâtea ori la Paul Negoescu, provine din lipsa finalului - boală endemică la foarte tinerii regizori români, asupra căreia voi mai reveni.

"A Man Asleep", Israel, Tel Aviv, 2010
Scenariul şi regia: Ophir Ben Shimon
Cu: Shlomi Avraham
...Noroc că se întâmplă şi la case mai mari: finalul lipseşte cu desăvârşire şi în această one man drama care ar fi avut mari şanse de izbândă - cu atât mai mult cu cât, deşi n-are coadă, cap are: impactul de la început funcţionează cu atât mai puternic datorită caracterului său eliptic. Unele secvenţe sunt admirabile (de exemplu, imaginile prin parbriz, cu păpuşelele kitsch de nuntă şi panlicile din dreapta), altele convenţionale (supermarketul). Principala calitate: elocvenţa imaginii. Principalul defect: că se termină în aer - deşi, în sine, avea o finalitate cât se poate de clară.

"Water and Bread", Cehia, F.A.M.U., 2010
Scenariul şi regia: Annegret Sachse
Cu: Jana Strykova, Jan Zadrazuil, Martin Matejka, Klara Ciubulkova
Experiment de autor în multiple sensuri, complet neclar şi destul de haotic, dar excelent filmat (la cameră, cu ajutorul lui Kai Miedendorp) şi montat de aceeaşi Annegret Sachse.

"Vic şi Ema", România, U.N.A.T.C., 2010
Scenariul şi regia: Sarra Tsorakidis
Cu: Mădălina Anea, Adrian Nicolae
Mai mult un exerciţiu de personaje puse într-o situaţie dramatică simplă dar nu simplistă, şi de lucru cu actorii, rezolvat onorabil şi fără veleitarisme - culmea, mai rotund decât multe joculeţe în fond similare, dar care se dădeau "filme".

"Aiko", Italia, S.N.C.
Scenariul: Margherita Ferri, Andrea Cavalieri; regia: Margherita Ferri
Cu: Roberta Mattei, Roberto Di Maio, Camilla Morello
Un fel de eseu ficţional despre claustrare, dus într-o cheie absurdă insuficient stăpânită, astfel încât voitele stranietăţi cad în inadvertenţe. Totuşi, absurdul funcţionează bine în momentele comice, imaginea are profunzime şi stil, iar finalul, deşi rezolvat doar pe jumătate şi în sine, rămâne din fericire suficient de inventiv pentru a-i da filmului o anume rotunjime cam căznită.

"Categoria grea", România, U.N.A.T.C., 2010
Scenariul şi regia: Olivia Căciuleanu (foto, stanga sus)
Cu: Maria Teslaru, Alexandru Georgescu
Moment de criză într-un cuplu terorizat de cincisprezece ani de mama fiului nelegitim al bărbatului. Povestea e uşor oscilantă, jocul actorilor cam îngroşat (în mod clar din regie; sub bagheta altora, Johnny Georgescu poate fi incomparabil mai fin şi echilibrat), dar elementele dramatice şi cele comice (într-o reţetă cât se poate de amară) funcţionează convingător şi cuceritor.

"The Bed"
, Bulgaria, N.A.F.T.A., 2010
Scenariul şi regia: Petra Georgieva
Cu: Petra Georgieva
E foarte inedită ideea de a-i conferi unui pat personalitate - dar ca să fie interesantă, trebuie să şi faci ceva cu ea, nu să te rezumi la enunţ, oricât de îndrăzneţ filmat.

"Regal", România, U.N.A.T.C., 2010
Regia: Matei Lucaci-Grünberg
Scenariul: Anghel Damian, Matei Lucaci-Grünberg
Cu: Richard Bovnoczi, Mădălina Anea, Cătălin Coşarcă, Liana Ceterchi
Rezolvare în coadă de peşte a unei povestiri foarte incitante de Charles Bukowski - mai ales prin faptul că, după o serie de soluţii alternative căutate pe parcursul lucrului la scenariu, s-a ales calea cea mai comodă şi care nu spune nimic (iar pomelnicul cu "mulţumiri" de pe generic conţine omisiunile de rigoare - dar, mă rog, se ştie că-n şcoala aia simţul onoarei nu e tocmai încurajat, aşa că trecem peste). Tot răul porneşte de la faptul că, în U.N.A.T.C., studenţii sunt învăţaţi sistematic să renunţe la ideile imperfecte, înainte de a găsi în locul lor altele, mai bune - de-aia se întâmplă de-atâtea ori ca proiecte demarate bine să sfârşească prost. Reţineţi, copii: orice idee vă vine, dacă nu-i de-a dreptul tâmpită (adică, dacă aveţi îndoieli asupra păstrării sau respingerii ei), se reţine până găsiţi alta, care să vă placă şi mai mult. Ţineţi-vă cu dinţii de ceea ce aveţi, nu aruncaţi la coş fără să înlocuiţi cu nimic. Altfel, în plan cinematografic, filmul se salvează în mare parte prin regia stăpânită cu mână sigură, capacitatea de sugestie şi de vizualizare a stărilor şi gândurilor, lucrul cu actorii şi, deloc de lepădat, montajul nervos şi creativ al lui Dănuţ Pădure.

"Child of the Desert", S.U.A., Dodge, 2009
Scenariul şi regia: Malachi Rempen
Cu: Joaquin Garrido, Dani-Rose Gonzalez, Micha Gonz-Cirkl, Baxter Smith
Unul dintre cele mai bune filme străine (care în mare n-au excelat) din întregul estival: premisă originală, twist ingenios şi puternic (deşi tarat de previzibilitate pe porţiunea mediană - inclusiv din cauza unui spoiler cât toate zilele vârât în textul de prezentare), cu un potenţial dramatic intens şi un final simplu, dar solid închegat. Îi coboară valoarea cu câteva ghivente jocul inadmisibil de cabotin al actorului (?) Baxter Smith.

"Fotografia", România, U.N.A.T.C., 2010
Scenariul şi regia: Victor Dragomir
Cu: Victor Rebengiuc, Şerban Pavlu, Răzvan Oprea, Luminiţa Gheorghiu
Nu degeaba, Victor Dragomir a fost distins cu Premiul Criticii, pentru capacitatea de a stăpâni ferm şi convingător cât mai multe registre diferite (pe lângă Marele Premiu pentru celălalt film din competiţie); numai în ediţia din acest an, la o adică, "Strung Love" şi "Fotografia" sunt aproape diametral opuse (şi aproape la fel de bune). Marea calitate a acestui ultim film stă în modul de a lucra cu Victor Rebengiuc - fără a supralicita cu nimic datele interpretative ale marelui actor, ci doar valorificându-i-le cu acuitate şi bun-simţ. Regizoral, e lucrat compact, solid şi cu stil discret. Defectele se regăsesc la nivel de scenariu: nu are nici început (motivaţiile personajelor, deliberat laconice şi eliptice, rămân totuşi prea neclare), şi nici sfârşit - culmea, cu asta chiar am ajuns la sfârşit...

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells