CineMAiubit - Ziua a treia, după-amiaza

de Mihnea Columbeanu în 9 Dec 2010
CineMAiubit - Ziua a treia, după-amiaza

Da, am ghicit bine: după-amizele au programat filme mai de nivel mediu (cu unele excepţii), iar serile, filme mai de Doamne-ajută - altfel, prea mare ar fi coincidenţa. Păi, să vedem ce-am văzut..

"Point of View", Israel, Sam Spiegel, 2008
Scenariul şi regia: Avishag Leibovitch
Cu: Rivka Michaeli, Efrat Aviv
Premisă ofertantă în linii mari, valorificată parţial. Relaţia dintre Noa, adolescenta care-şi îngrijeşte bunica aproape oarbă, şi aceasta din urmă, se dezvoltă mai puţin pe specificul handicapului bătrânei şi pe linia implicaţiilor acestuia, şi mai mult pe comicul de dialog în genere, construit cu umor realist, semnificativ şi adesea sclipitor, tipic evreiesc. Totuşi, până la sfârşit, povestea nu spune mare lucru. Măcar e jucată bine, şi filmată la fel de lăudabil.

"Teză pe 2 rânduri" (sic: pe "doi rânduri"), România, U.N.A.T.C., 2010
Scenariul: Ion Aramă, Letiţia Ştefănescu; regia: Ion Aramă
Cu: Alexandru Nagy, Natalia Cebanu, Cristina Briciu
Neaşteptat de bun, condus cu mână sigură, inteligenţă, simţ al realităţii şi umor de calitate. Are o poveste bine închegată, cu creştere şi articulaţii elastice şi deloc previzibile. Nu mai este o frecţie sterilă gen "felie de viaţă", ci e o "poveste de viaţă" sinceră: deşi simplă şi nepretenţioasă la nivel de conţinut, se urmăreşte cinstit, cu interes şi plăcere, fără a dezamăgi nici un moment.

"All in", România, U.N.A.T.C., 2009
Scenariul: Anna Lăzărescu; regia: Cristian Pleş
Cu: Tibor Bodea, Rareş Dimofte, Alexandra Ioniţă
Exerciţiu fantastic interesant, cu un iz bulgakovian cam forţat. Deşi complet lipsite de motivaţie, premisele se constituie generos, însă povestea evoluează incredibil de naiv - mai ales prin portretul pueril şi deloc convingător al Satanei. Noroc că decupajul şi fotografia sunt ingenioase, inspirate şi cu elemente de stil încurajatoare pentru mai târziu.

"Jucăria", România, Sapientia, 2010
Scenariul şi regia: Laura Pünkösti
Cu: Zoltán Komáromy, Amalia Ferencz, Levente Molnar
De obicei, e o calitate ca un film să fie zgârcit cu replicile, lăsând mai mult imaginile să vorbească - dar cu o condiţie: să se şi înţeleagă ceea ce au de spus acele imagini, lucru care aici nu se întâmplă. Deşi de foarte bună calitate, cadrele nu reuşesc să comunice nimic despre "secretele familiei" menţionate în descrierea din program.

"Cireşul de mai", România, U.N.A.T.C., 2009
Scenariul şi regia: Millo Simulov
Cu: Corneliu Ulici, Radu Dinulescu
Ambiţios, inteligent, cu gust - dar dus doar cam până pe la jumătate (lucru deloc de mirare, subiectul ales fiind foarte dificil). Elementul de abstractizare nu-i deloc rău (nu ştim motivul pentru care personajul va fi executat), însă am impresia că backstory-ul e absent, sau în orice caz neîmplinit. Protagonistul este inert, lipsit de viaţă şi consistenţă - cu atât mai mult, cu cât îi ia faţa interlocutorul din celula alăturată, un Radu Dinulescu surprinzător de adevărat şi convingător în rol (practic, reîntâlnirea cu admirabilul nostru regisor de teatru, aici în ipostază de actor, e principalul atu al filmului).

"The Crossmaker", Marea Britanie, London Film School, 2010
Scenariul şi regia: David Anderson
Cu: Branko Tomovic, Noa Bodner, Will Strange, Chris Sciueref
Nici să fi vrut, nu puteau face rănile alea să arate mai fals - cam la fel de artificial ca şi comportamentul soldaţilor romani (mai ales al celui care, căutându-l pe rebelul ascuns, trânteşte două scândurici rezemate de perete, nu cumva să fi stat tupilat după ele). Desigur, efortul reconstituirii istorice merită felicitări, măcar ca intenţie - însă n-ar fi stricat ca şi povestea să fie la fel de exigent construită, mai puţin schematică şi cu o miză mai consistentă.

"Flying High", Film and Television Institut of India, 2010
Scenariul şi regia: Sharofat Arabova
Cu: Yash Barbhai, Saba Tavakoli, Vijay Varma, Sayali Khare, Meah Panth
Mai mult imagine, în tonurile vii ale cromaticii indiene, care pentru noi ar fi kitsch. Altfel, povestea copilului orfan care se visează acrobat e liniară şi simplistă.

"Reguli de circulaţie", România, U.N.A.T.C., 2010
Scenariul: Victor Ion, Lixandru Bogdan; regia: Victor Ion
Cu: Serghei Mizil, Valentin Florea, Dragoş Dumitru, Valentin Lucian
Satiră destul de reuşită la adresa corupţiei agenţilor de circulaţie, condusă profesionist şi cu umor de calitate. Totuşi, se distinge şi prin lungimi exagerate, şi un final cam uşurel şi previzibil.

"Fumatul poate să ucidă", România, U.N.A.T.C., 2010
Scenariul şi regia: Millo Simulov
Cu: Adrian Titieni, Olga-Delia Mateescu, Constantin Cojocaru, Paul Ipate, Anamaria Maier, Adelaida Zamfira
Succesiune de secvenţe legate de fumat, unele foarte comice, altele aşa şi-aşa, câteva inutile şi false, însăilate laolaltă într-o poveste cam fără cap, şi cu coada foarte forţată (şi nu numai din cauza covorului care ia foc după ce ţigara căzută pe el se stinge cuminte, în plan detaliu macro). Din nou, Adrian Titieni, nelipsitul actor din majoritatea filmelor studenţeşti, plus prezenţa plăcut surprinzătoare, dar prea puţin motivată, a Olgăi Delia Mateescu, într-un rolişor pe care l-ar fi putut juca şi Mamaşa (oare mai e prin U.N.A.T.C. cineva care să ştie cine era...?)

Şi cu asta, am ajuns şi la cele zece filme din ultima seară...
...Dar nu înainte ca, în pauza dintre proiecţii, să compătimesc împreună cu Cristian Tudor Popescu pe seama subţirimii (când nu-i ditamai absenţa!) dramaturgice a filmelor din U.N.A.T.C., şi apropo de relele năravuri cu care-s condiţionaţi copiii de-acolo.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Alex pe 9 decembrie 2010 20:49
Mihnea,exista un loc unde putem vedea aceste filme mentionate de tine?
RRG pe 13 decembrie 2010 23:12
Teza pe 2 randuri....frumos, rafinat , umor bine plasat. Urmaresc cu interes evolutia acestui regizor! Sa vedem ce urmeaza....

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells