Bucuresti: Deschiderea primului Multiplex

de Ada Rosetti - Variety 30 octombrie-5 noiembrie în 20 Oct 2000
BUCURESTI: Deschiderea primului Multiplex din acest oras pare sa poata atenua indelungatul declin al numarului de spectatori din Romania: in prima luna de functionare, venitul obtinut de Multiplex l-a dublat pe acela din intreaga capitala romaneasca.

Lansat pe 1 iulie, Hollywood Multiplex este dotat cu 10 ecrane si 2120 de locuri, fiind detinut de Intercom, o companie ungara fondata de producatorul veteran Andy Vajna. Intercom detine, de asemeni, pachetul majoritar de actiuni la cel mai vechi si puternic distribuitor de pe piata romaneasca, si anume Guild Film Romania, unicul reprezentant al Warner, Fox si Columbia.

In prima sa luna, noul Plex a vandut 55.000 de bilete, cu preturi cuprinse intre 1.5$ si 2.5$, mai mult decat celelalte 13 cinematografe (cu 8.000 de locuri in total) din Bucuresti, care au vandut 40.000 de bilete cu preturi intre 70 de centi si 1.2$. Vanzarile de bilete pentru lunile iulie si august ale acestui an au fost duble fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Declin accentuat

Dar, mai este inca mult pana sa se ajunga din nou la perioada de varf din era comunista. Inainte de caderea Cortinei de Fier, in Romania existau mai mult de 600 de cinematografe, multe dintre ele vechi si necesitand reparatii. Astazi au ramas mai putin de 200 si toate sunt intr-o forma foarte proasta.

Acest declin constant i-a costat pe distribuitori mai mult decat isi puteau permite. Productia nationala de film este aproape inexistenta, anul trecut nelansandu-se nici un film romanesc, iar distributia de filme straine a suferit de asemenea.

Romania Film, proprietarul national al tuturor cinematografelor, inca nu a fost privatizat, cinematografele nu au fost renovate, iar veniturile sunt permanent micsorate de inselaciunile casierilor (iau banii, dar "uita" sa rupa biletele).

Asociatia distribuitorilor de film din Romania estimeaza ca 25-40% din castigul brut se pierde in buzunarele casierilor din intreaga tara, care anul trecut au anuntat ca boicoteaza Romania Film, dar acest lucru nu s-a intamplat. Oricum, se pare ca romanilor de rand nu le pasa de acest lucru. De la 160 de milioane de bilete in 1988, cand pe piata nu existau filme din Vest, numarul acestora a scazut la 100 de milioane in 1990, 57 de milioane in 1991 si 5 milioane in 1999.

Conform unui studiu national publicat in 1999, doar 53% dintre romani au fost la cinema macar o data in ultimii 10 ani. Doar o treime din populatie se declara inca interesata de acest gen de divertisment.

Dar, cu succesul preliminar al lui Hollywood Multiplex, Andras Kalman, manager general la Intercom Ungaria, crede ca piata bucuresteana, cu 2,5 milioane locuitori, ar putea accepta cel putin 5 multiplexuri. Intercom planuieste sa deschida un altul pana la inceputul anului 2002, iar doua alte companii, din Israel si respectiv Olanda sunt interesate de asemeni de acest domeniu.

Probleme de inceput

Oricum, lansarea Hollywood Multiplex nu a fost fara probleme. De exemplu, dupa ora 10 seara, chiar pe perioada verii, nu mai rulau filme, nu era pus la punct un sistem de rezervare telefonica si selectia titlurilor era destul de slaba. "Deuce Bigalow, Male Gigolo" a fost cel mai bine vandut titlu al verii la plex. "Erin Brockovich" si "High Fidelity" erau programate devreme in timpul zilei, cand audienta potentiala este mai mica.

Lucrurile au inceput sa mearga mai bine, intrucat sezonul de toamna a adus titluri ca: "Mission Impossible 2", "The Patriot", "Gladiator", "Chicken Run" si "Gone in 60 Seconds".

Construit ca parte a primului centru comercial de lux din Bucuresti, Hollywood Multiplex este creat astfel incat sa ofere imaginea specific hollywoodiana. O abundenta de postere originale, sunet excelent si proiectie la standarde vestice reprezinta nu numai un element de noutate, ci si speranta pentru un mod mai bun de viata al romanilor.

Hollywood Multiplex a introdus si sistemul de gustari in stil american. Popcornul a venit in Bucuresti acum patru ani, cand primul cinematograf ce il oferea a angajat deasemeni agenti de paza care sa-i impiedice pe oameni sa-si ia floricelele in sala de spectacol. De atunci lucrurile s-au relaxat usor, dar compania lui Vajna este prima care aduce o atitudine cu adevarat vestica, cu inovatii precum portiile foarte mari si o gama mai variata de sortimente.

Deschiderea primului Multiplex din Romania a fost pana acum un succes, chiar si intr-o astfel de conjunctura nefavorabila a pietei. Numarul de bilete vandute de vechile cinematografe a pastrat nivelul de anul trecut ceea ce ne conduce la concluzia ca majoritatea noilor fani ai Multiplexului sunt noi spectatori.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 16 februarie 2014 12:05
Cred ca momentul prezentat aici poate fi considerat istoric...

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells