La Bucuresti exista astazi studiouri de talie internationala, in care vin sa filmeze cineasti precum Zeffirelli, Costa Gavras, Anthony Minghella. La Bucuresti se afla unul dintre cele mai performante laboratoare de post productie din intreaga Europa. De la Bucuresti au plecat spre cucerirea continentului cineasti care au fost premiati la Berlin, Biarritz, Cannes, Locarno.
La Bucuresti exista incepind din acest an Bucharest International Film Festival / BIFEST, un eveniment de care capitala Romaniei si intreaga tara aveau nevoie. Preluind traditia de un deceniu si jumatate a primului Festival de film din Romania post-revolutionara, Dakino, BIFEST este un complex Festivalier reunind competitii de scurt metraj in cadrul a celei de a 14a editii Dakino, premiere de lung metraj (din anul viitor sectiune competitiva), CINEPUB, eveniment unicat dedicat intilnirii la frontiera dintre film si publicitate si MediaVert, primul tirg de programe si formate televizuale din Romania si un unicat in regiunea est-europeana.
Pe linga sectiunile principale, care vor aduna din cele patru colturi ale lumi personalitati, profesionisti si experti in film, publicitate si audiovizual, BIFEST inseamna si o serie de evenimente paralele, lansari de carte, expozitii, medalioane si omagii unor cineasti celebri.
Anul acesta BIFEST are onoarea sa inmineze trei premii de excelenta unor cineasti care au insemnat foarte mult pentru cinematografia din aceasta zona: regizorul Jiri Menzel, ale carui “Trenuri strict supravegheate” inseamna scoala de film nu numai pentru Praga, ci pentru multe generatii din Est, Jerzy Stuhr, actor pe care-l regasim pe genericele filmelor lui Wajda, Kieslovski dar si important regizor al ultimilor ani, Ilarion Ciobanu, poate singurul actor de cinema roman care a refuzat teatralismul productiilor anilor 60-80, desi si-a inscris numele pe genericele a zeci de filme. Vor mai urca pe scena Galei de inchidere, printre altii, Anthony Minghella Anna Galiena si Emma Suarez pentru a primi si a inmina trofeele competitiei Dakino. Daca este sa mentionez si nereusite, din punctul meu de vedere una este absenta regizorului Aleksandr Sokurov, pe care ne-am fi dorit sa-l vedem in carne si oase, cu ocazia medalionului organizat de BiFEST. Dar ne consolam cu faptul ca Sokurov a refuzat si Festivalul de la Cannes… Vom construi in lunile care urmeaza primei editii, cel mai important edificiu romanesc dedicat celei de-a saptea arte si a limbajelor audiovizuale proxime. Cadrul de prezentare si competitie este astfel asigurat. Ramine ca si productia cinematografica romaneasca sa se dezvolte astfel incit BiFEST sa poata gazdui si o sectiune competitiva de lung metraj, conditie sine qua non a existentei unui festival.
Bine ati venit sa vedeti Bucurestiul cu alti ochi!