BIEFF 2013: Cinci documentare experimentale de neratat, diseară

de Cinemagia în 13 Dec 2013
Cinemagia vă invită la Paradocs vineri, 13 decembrie, de la ora 20, la Cinema Elvira Popescu

Vineri, 13 decembrie, de la ora 20, are loc la Cinema Elvira Popescu din Bucureşti Programul special "Paradocs", în cadrul Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti. Documentarele experimentale ce vor fi difuzate diseară au fost aduse de la Festivalul Internaţional de Film Documentar Amsterdam (IDFA) de către selecţionerul şi curatorul Joost Daamen, prezent în România cu ocazia evenimentului. Cinemagia recomandă acest program special.

Iată ce filme veţi putea urmări diseară.

20:00 - 22:00 - Program Special IDFA Paradocs

A Story for the Modlins (26', Spania, 2012) - de Sergio Oksman

La graniţa dintre documentar şi ficţiune, A Story For the Modlins, preferatul publicului şi câştigătorul Marelui Premiu la Clermont-Ferrand 2012, spune excentrica şi emoşionanta poveste a lui Elmer Modlin. Probabil n-aţi auzit niciodată de el şi nu e de mirare - punctul culminant al carierei sale de actor a fost apariţia ca figurant în Rosemary's Baby de Polanski. Viaţa lui creativă plină de frustrări, redusă la un maldăr de fotografii, scrisori şi casete video lăsate la gunoi, cade în mâinile lui OKSMAN, care îi reconstituie povestea. De o debordantă creativitate în utilizarea found-footage-ului, filmul surprinde viaţa ca pe un amestec de şansă, pasiune şi muncă, în proporţii necunoscute, ridicând inevitabil întrebări despre destin şi liber arbitru.

Order of Service (9', Olanda, 2012), de Henk Otte

Crescând în sânul Bisericii Reformate, un mediu rigid cu o idee foarte clar-definită, inflexibilă asupra vieţii şi a felului în care trebuie trăită, Henk Otte pare să încerce, în neliniştitorul Order of Service, să exorcizeze urmele acestui trecut. Prezentat în premieră la IDFA Paradocs, filmul este o compilaţie split-screen a nouă ceremonii religioase diferite, proiectate simultan. Acest colaj de o sincronicitate hipnotică devine o stranie coregrafie automatizată, gesturile, intonaţia preoţilor se repetă cu precizie mecanică. Chiar dacă îşi pierde sensul imediat, ritualul are un puternic efect subconştient, transmiţând o viscerală senzaţie de rigiditate şi mortificare. (Diana Mereoiu, BIEFF 2013)

The Empire Project (22', Olanda, 2012) - de Eline Jongsma & Kel O'Neill

Parte dintr-un proiect cross-media mai amplu aflat încă in plină desfăşurare, Empire: Migrants este un documentar experimental ce investighează, printr-un ecran triptic, o perioadă controversată a istoriei, colonialismul şi comerţul cu sclavi, care influenţează incă vieţile din prezent ale unor comunităţi din Ghana, Surinam şi Brazilia. Un eseu vizual nuanţat despre relaţia dintre etnicitate, dezrădăcinare şi relocare, ce aduce laolaltă perspective contradictorii despre efectele colonialismului olandez. Bucurându-se de atenţia unor reviste precum Variety sau Vice, filmul este un mix provocator de documentar, artă vizuală şi jurnalism. (Andreea Mihalcea, BIEFF 2013)

N'être (12', Olanda, 2012) - de Olfa Ben Ali

Prezentat în premieră la IDFA Paradocs 2012, N'ÊTRE este un experiment stilistic la graniţa dintre documentar şi jurnal personal. Olfa Ben ALI revizitează cu sensibilitate poetică şi căldură cartierul din Touluse în care a copilărit. Alăturând în contrapunct imagini cu un bloc de locuinţe gri unor conversaţii afectuoase înregistrate cu mama sa, regizoarea răspunde provocării de a vorbi despre identitatea etnică şi individuală. "Noţiunea noastră de acasă ar putea să nu fie nimic mai mult decât o amintire scumpă şi, chiar dacă simţim cum pluteşte în noi, a încerca să o defineşti e ca şi cum ai încerca să prinzi o flacără. Olfa Ben Ali a descris-o poate cel mai bine în film: Copilăria e ca aerul dintr-un balon de gumă de mestecat cu aromă de căpşuni." (Max Urai, Impakt Film Festival 2012)

The Wave (20', Belgia, 2012) - de Sarah Vanagt & Katrien Vermeire

Proiectat la Locarno şi IDFA Paradocs, The Wave activează privirea arheologică a spectatorului: o groapă comună din timpul Războiului Civil din Spania se deschide şi se închide de la sine, dezvăluind un secret macabru. Alcătuit din 9000 de fotografii şi înregistrări în time-lapse, acest documentar experimental face apel la o rememorare colectivă a execuţiilor fasciste în masă din secolul 20. O cameră plasată deasupra mormântului surprinde descoperirile progresive ale unei echipe nevăzute de arheologi. În mijlocul pustietăţii, rămăşiţe umane apar şi dispar în mod misterios, ca şi când ar fi fost luate de un vânt puternic, care a dat la o parte nisipul şi a scos la iveală moartea...

Joost Daamen a urmat Film Studies la Universitatea din Amsterdam. În 2005 s-a alăturat departamentului program din cadrul IDFA. Din 2007 este selecţioner al secţiunii IDFA Paradocs, destinată filmului experimental. De asemenea, este membru al comisiei consultative pentru secţiunile competitive şi lucrează ca cercetător pentru programe de arhivă.

Festivalul Internaţional de Film Documentar Amsterdam (IDFA) este unul dintre cele mai mari festivaluri de profil din lume. Un loc de întâlnire important pentru regizorii, producătorii, cumpărătorii, finanţatorii şi publicul de documentar. În fiecare an, începând cu 1988 sunt proiectate peste 300 de documentare internaţionale, proiecţii însoţite de o gamă largă de programe off-screen. PARADOCS este plaftorma IDFA în care sunt proiectate documentare experimentale şi mostre de artă video. Secţiunea este deschisă către orice poate fi arătat într-o sală de cinema şi care se leagă de reprezentarea realităţii. În afară de a fi o secţiune de film, este parte din expoziţia Expanding Documentary - organizată în colaborare cu Brakke Gond şi IDFA Doclab. Expoziţia cuprinde de asemenea (video)instalaţii, fotografie, teatru şi perfomance-uri legate de documentar sau de reprezentarea realităţii.

Exploreaza subiecte similare:

A Story for the Modlins, Sergio Oksman, Orde van dienst, The Empire Project, N'être, The Wave, Henk Otte, Eline Jongsma, Kel O'Neill, Olfa Ben Ali, Sarah Vanagt, Katrien Vermeire

Alte știri din cinema

De ce ciudat vorbeşte Yoda te întrebi? George Lucas explică...

La o proiecţie aniversară a lui Imperiul contraatacă, cineastul face o dezvăluire neaşteptată

E frumos de luat acasă: protagonistul din noul Predator. Iată trailerul!

Regizorul Dan Trachtenberg vrea să ţinem cu predatorii în noua parte a popularei francize

Micul Ne Zha, pregătit să cucerească întreaga lume

O versiune dublată, în pregătire pentru animaţia ce a bulversat topurile internaţionale

E oficial: Ryan Gosling e în noul... gâlşeavî pi şeruri

Iată titlul complet şi data premierei noului film Star Wars

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 13 februarie 2014 19:15
Cred ca pe unele avem ocazia sa le vedem si din alte surse...

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells