Animaţia lui Alex Budovsky, un regal de muzică şi improvizaţie originală

de Cristina Grigore în 11 Oct 2010
Animaţia lui Alex Budovsky, un regal de muzică şi improvizaţie originală

Lucrează ca  inginer electrician într-un port din New York, dar e - totodată - unul dintre cei mai activi membri ai comunităţii newyorkeze de animatori independenţi - din care fac parte, printre alţii, John R. Dilworth şi Bill Plympton. Alex Budovsky. Animatorul  a venit la Bucureşti şi şi-a prezentat duminică seara la Cinema Patria cele mai bune filme.

Prezentarea animatorului, originar din Sankt Petersburg, şi unul din cei unsprezece fondatori ai  companiei de distribuţie a filmelor de animaţie independente „Square Footage Films”, a fost încadrată de cele două părţi ale selecţiei celor mai reuşite animaţii ale creatorilor independenţi din New York, numită Avoid Eye Contact, care a fost şi primul proiect iniţiat de Square Footage Films. (Selecţia se regăseşte pe două DVD-uri care pot fi achiziţionate din holul cinematografului Patria.)

Animatorul a ţinut să precizeze mai întăi unele dintre caracteristicile filmelor ce urmau a fi proiectate: ritmul alert, competiţia şi violenţa, intriseci vieţii în New York şi, inevitabil, parte a creaţiilor animate. Prezentarea a început cu filmul lui Patrick Smith, Puppet, o istorioară despre o păpuşă malefică ce pune stăpânire pe creatorul său, un film „agresiv”, rapid, dar cu un final ironic, amuzant. A urmat Life in transition al lui John Dilworth, despre care Budovsky a spus că e printre puţinii animatori independenţi care au reuşit să obţină profit din munca lor, şi îşi permite acum „să facă un film doar pentru că este plictisit”.

Animaţia lui Andy şi Carol London, numită Backbrace şi realizată printr-o tehnică diferită, a colajului, este singura, din cele prezentate, cu o poveste linară şi personaje bine definite. Cei doi animatori s-au angajat dealtfel, după spusele lui Budovsky, să realizeze un serial animat pentru un post de televiziune, ceea ce înseamnă ca nu vom mai vedea deocamdată, din partea lor, lucrări independente.

Amuzantul Infomercials for dentists al animatoarei Signe Baumane, compus din cinci părţi de aproximativ un minut fiecare, a fost urmat de emoţionanta şi originala poveste de dragoste din The Fan & The Flower al lui Bill Plympton, un scurt metraj atipic pentru animatorul ale cărui filme sunt în general colorate şi destul de violente.

Partea a doua a evenimentului a fost rezervată animaţiilor lui Aleksey Budovski, o selecţie proprie a celor mai importante lucrări ale sale. Bathtime în Clerkenwell a fost primul din selecţie, dar şi primul film al lui Budovsky, produs în 2002, premiat şi apreciat la multe festivaluri internaţionale. Realizat pe muzica formaţiei britanice The (Real) Tuesday Weld, filmul urmăreşte o armată de păsări pune stăpânire Londra. Au urmat I Will Return To Brazil, Last Time In Clerkwell şi The Middle Class Hell. Jukebox şi The Royal Nightmare sunt nişte „declaraţii” ale animatorului, la primul dovedind că poate face şi filme color, iar din al doilea lipsind muzica.

Animaţia lui Bukovsky este în alb-negru, se desfăşoară în ritmul muzicii (şi într-o deplină simbioză cu ea), fără extravaganţe şi violenţă gratuită, dar alertă şi originală. Interesant este faptul că artistul crează filmele fără un scenariu iniţial, improvizând, lăsând totul inspiraţiei de moment şi ritmului melodiei ce conduce şi încadrează temporal imaginaţia sa grafică. Cum el însuşi a declarat în ultima parte a evenimentului, destinată întrebărilor publicului, i-a fost greu să lucreze la The Royal Nightmare, pentru că,  atunci „când faci o animaţie fără muzică, nu ştii când să te opreşti”. De altfel, una din întrebări a fost legată de studiile sale muzicale, urmate în Rusia, înainte de a se muta în Statele Unite. Răspunzând unei alte întrebări, animatorul a spus că îşi lucrează filmele in Macromedia Director 8 şi, uneori, Flash. Lucrând indepenent, el a adăugat „nu am nevoie de bani ca să fac un film, tot ce îmi trebuie este timp...şi un laptop”.  A respins astfel, ideea unui lung metraj, deoarece, spune el, „ar dura ani de zile (în condiţiile în care pentru un film de cateva minute lucrează cateva luni) şi nu sunt dispus să fac sacrificul asta”. „Prefer să rămân la ceea ce ştiu să fac cel mai bine”, a mai adăugat el, „scurtmetrajele alb-negru”. De asemenea, deşi nu a negat ideea că ar putea face echipă cu cineva pentru un alt gen de animaţie, stop-motion sau 3D, Budovsky a spus că realizarea unui astfel de film ar dura prea mult şi ar fi mult prea complicată.

Tot o întrebare a publicului a dezvăluit un amănunt interesant. Munca plătită a lui Aleksey Budovsky constă, pe lângă traduceri din rusă pentru subtitrări şi scenarii pentru alte animaţii, în cea de inginer electrician într-un port din New York.

Revenind la subiectele inspiraţiei sale, animatorul new-yorkez  a menţionat că este deseori întrebat de unde i-a venit o idee sau alta. A fost chiar întrebarea unei spectatoare, „La ce v-aţi gândit când aţi făcut acel film cu păsările (Bathtime at Clenenwell)?”.  „Cred că pur şi simplu mă distram”, a fost răspunsul lui Budovsky, rezumând cât se poate de simplu motivul pentru care face ceea ce face, şi o face atât de bine.

Imagini

Taguri:  Alex Budovsky

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells